De notulen van de vorige zitting worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Enig artikel. De notulen van de gemeenteraad van 27 maart 2025 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
De gemeente Ternat is aandeelhouder van Woonmaatschappij Providentia bv en werd bij brief van 21 maart 2025 opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van Woonmaatschappij Providentia bv op 8 mei 2025 om 17u in restaurant Eenhoorn, Keierberg 80 te 1730 Asse.
De goed te keuren agenda van de algemene vergadering omvat volgende punten:
1. | Het jaarverslag van de raad van bestuur, inclusief het verslag waarin rekenschap wordt gegeven van zijn beleid en inclusief de klachtenrapportering (ter kennisgeving) |
2. | Het verslag van de commissaris (controleverslag) (ter kennisgeving) |
3. | De jaarrekening 2024 (ter goedkeuring) |
4. | Aanwending van het resultaat (ter goedkeuring) |
5. | Kwijting aan de bestuurders (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring) |
6. | Kwijting aan de commissaris (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring) |
7. | Ontslag en benoeming bestuurders en waarnemers (ter goedkeuring) |
8. | Benoeming commissaris-revisor (ter goedkeuring) |
9. | Vastlegging presentiegeld (ter goedkeuring) |
10. | Terugblik 2024 en perspectief 2025 (ter kennisgeving) |
11. | Varia |
Kennisname staat van aandelen per 31 december 2024.
Artikel 1. De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van Woonmaatschappij Providentia bv van 8 mei 2025 goed evenals de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
1. | Het jaarverslag van de raad van bestuur, inclusief het verslag waarin rekenschap wordt gegeven van zijn beleid en inclusief de klachtenrapportering (ter kennisgeving) |
2. | Het verslag van de commissaris (controleverslag) (ter kennisgeving) |
3. | De jaarrekening 2024 (ter goedkeuring) |
4. | Aanwending van het resultaat (ter goedkeuring) |
5. | Kwijting aan de bestuurders (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring) |
6. | Kwijting aan de commissaris (na goedkeuring van de jaarrekening) (ter goedkeuring) |
7. | Ontslag en benoeming bestuurders en waarnemers (ter goedkeuring) |
8. | Benoeming commissaris-revisor (ter goedkeuring) |
9. | Vastlegging presentiegeld (ter goedkeuring) |
10. | Terugblik 2024 en perspectief 2025 (ter kennisgeving) |
11. | Varia |
Artikel 2. De raad neemt kennis van de staat van aandelen per 31 december 2024.
Artikel 3. De vertegenwoordiger van de gemeente Ternat die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Woonmaatschappij Providentia bv op 8 mei 2025 wordt opgedragen de voormelde agendapunten goed te keuren.
Artikel 4. De raad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en hiervan onmiddellijk kennis te geven aan het secretariaat van Woonmaatschappij Providentia bv, Brusselsesteenweg 191 te 1730 Asse.
De gemeente is aangesloten bij de gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (GIDPBW) van Haviland.
In het beheerscomité zetelen de personen die belast zijn met het dagelijks beheer van de aangesloten besturen, werknemersvertegenwoordigers en vertegenwoordigers van de Federale Overheidsdienst - Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD WASO).
De gemeente draagt een vertegenwoordiger in het beheerscomité voor.
Gezien het toenemend belang van welzijn, arbeidsveiligheid en gezondheid van het personeel en het toenemend toezicht door de FOD WASO in de lokale besturen, dringt Haviland erop aan om dit mandaat toe te kennen aan de burgemeester, de schepen van arbeidsveiligheid en/of welzijn, de schepen van personeel of een mandataris met ervaring in het beheerscomité van de GIDPBW Haviland.
Door participatie krijgt de gemeente zicht op de acties die door de GIDPBW georganiseerd worden en kan de organisatie via de mandataris de dienstverlening mee operationeel aansturen.
Jaarlijks worden er ten minste 3 vergaderingen van het beheerscomité gepland, de zittingen gaan door in de kantoren van Haviland.
Met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1. Daan Sorgeloos wordt met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden, aangeduid als effectief vertegenwoordiger in het beheerscomité GIDPBW van Haviland. Ines Swaelens wordt met 25 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in het beheerscomité GIDPBW van Haviland. Dit mandaat geldt tot de volgende hernieuwing van de gemeenteraad, behoudens herroeping.
Artikel 2. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Haviland.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
Het lokaal bestuur Ternat is aangesloten bij Creat Services dv.
Artikel 1. De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Creat Services dv van 17 juni 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. | Wijziging van vermogen |
2. | Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen |
3. | Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024 |
4. | Verslag van de commissaris |
5. | a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024 |
b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024 | |
6. | Kwijting aan de bestuurders en commissaris |
7. | Aanstelling commissaris |
8. | Actualisering presentievergoeding |
9. | Statutaire benoemingen |
Varia |
Artikel 2. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 17 juni 2025, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit zal bij voorkeur verzonden worden per elektronische post naar 20250617AV@creat.be, hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent.
Het lokaal bestuur Ternat is aangesloten bij Intradura dat werd opgericht op 27 april 2017. Intradura is een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
De oproepingsbrief van 25 februari 2025 tot de gewone algemene vergadering van Intradura van 18 juni 2025 omvat de volgende agenda:
Artikel 1. De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van 18 juni 2025 van Intradura goed evenals de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunt:
1. | Goedkeuring statutenwijzigingen |
Artikel 2. Het voorstel van statutenwijzigingen wordt goedgekeurd.
Artikel 3. De vertegenwoordiger van de gemeente Ternat is gemandateerd om het voorstel van statutenwijzigingen op de algemene vergadering van Intradura van 18 juni 2025 goed te keuren.
Artikel 4. De raad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en hiervan onmiddellijk kennis te geven aan het secretariaat van Intradura, Dorent 5 te 1620 Drogenbos.
De gemeente Ternat is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en werd verlengd op 23 oktober 2019 gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
De duurtijd van de vereniging wordt beperkt tot zestien jaar, ingaand op tien november tweeduizend negentien en eindigend op tien november tweeduizend vijfendertig.
Haviland Intercommunale is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische-sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
In het raadsbesluit van 30 januari 2025 werden de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente in de gewone algemene vergadering van Haviland aangeduid.
De oproepingsbrief van 4 april 2025 van Haviland tot de gewone algemene vergadering op 18 juni 2025 omvat volgende punten:
1. | Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 27 november 2024: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 29 november 2024 aan de deelnemers bezorgd) |
2. | Notulen van de Bijzondere Algemene Vergadering van 19 maart 2025: goedkeuring ( een exemplaar van deze notulen werd per brief op 24 maart 2025 aan de deelnemers bezorgd) |
3. | Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2024 |
4. | Jaarrekening 2024 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2024, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41) |
5. | Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41) |
6. | Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41) |
7. | Bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 34) |
8. | Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41) |
9. | Benoeming commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring |
10. | Vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring |
11. | Evaluatierapport over de werking van de vereniging en nieuw ondernemingsplan voor de komende zes jaar (art. 42): goedkeuring |
12. | Vervanging lid Raad van Bestuur (art. 19): goedkeuring |
13. | Aanpassing aandelenregister ingevolge fusie Galmaarden/Gooik/Herne naar fusiegemeente Pajottegem - gemeente en OCMW |
14. | Varia |
Artikel 1. De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 18 juni 2025:
1. | Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 27 november 2024: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 29 november 2024 aan de deelnemers bezorgd) |
2. | Notulen van de Bijzondere Algemene Vergadering van 19 maart 2025: goedkeuring ( een exemplaar van deze notulen werd per brief op 24 maart 2025 aan de deelnemers bezorgd) |
3. | Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2024 |
4. | Jaarrekening 2024 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2024, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41) |
5. | Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41) |
6. | Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41) |
7. | Bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 34) |
8. | Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41) |
9. | Benoeming commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring |
10. | Vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring |
11. | Evaluatierapport over de werking van de vereniging en nieuw ondernemingsplan voor de komende zes jaar (art. 42): goedkeuring |
12. | Vervanging lid Raad van Bestuur (art. 19): goedkeuring |
13. | Aanpassing aandelenregister ingevolge fusie Galmaarden/Gooik/Herne naar fusiegemeente Pajottegem - gemeente en OCMW |
14. | Varia |
Artikel 2. De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 18 juni 2025 goed te keuren.
Artikel 3. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
De gemeente Ternat is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de raad van bestuur van Fluvius in zitting van 25 maart 2025.
Op 4 april 2025 werd een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt op digitale wijze.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 1. De raad keurt de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende verenging Fluvius Halle-Vilvoorde op 23 juni 2025 goed:
1. | Kennisneming verslagen van Fluvius Halle-Vilvoorde van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024 |
2. | Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Halle-Vilvoorde (voorheen Sibelgas) afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels) |
3. | Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV |
4. | Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van het Regionaal Bestuurscomité en de commissaris van Fluvius Halle-Vilvoorde met betrekking tot het boekjaar 2024 |
5. | Beslissing tot deelneming van Fluvius Halle-Vilvoorde in Transco Energy cv |
6. | Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten |
7. | Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde (voorheen Sibelgas) tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030 |
8. | Statutaire benoemingen |
9. | Statutaire mededelingen |
Artikel 2. De vertegenwoordiger van de gemeente Ternat die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde op 23 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en geeft hiervan kennis aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Op 18 maart 2025 heeft het college van burgemeester en schepenen van het lokaal bestuur Ternat een toelichting gekregen van Providentia, de nieuwe maatschappij die zal instaan voor de sociale huisvesting op het grondgebied van Ternat.
Aangezien Ternat vanaf 1 juli 2025 niet langer deel uitmaakt van het werkingsgebied van het Vlaamse Woonanker en decretaal exclusief gebonden is aan Providentia voor haar sociale huisvesting, is het voor het lokaal bestuur Ternat niet langer noodzakelijk om aandelen te hebben in het Vlaamse Woonanker.
Er zijn verschillende opties:
De gemeente Ternat kiest voor optie 3 en wenst uit te treden en wenst de terugbetaling van de nominale waarde van de werkelijk gestorte en nog niet terugbetaalde inbreng.
De gemeente Ternat bezit voor € 7.930 aandelen waarvan € 3.494,15 werd volstort:
|
Aantal aandelen |
Gestort kapitaal |
Nog niet opgevraagd kapitaal |
Totaal kapitaal |
Gemeentebestuur Ternat |
610 |
€ 3.494,15 |
€ 4.435,85 |
€ 7.930 |
O.C.M.W. Ternat |
225 |
€ 1.580,99 |
€ 1.344,01 |
€ 2.925 |
Artikel 1. De gemeente Ternat treedt per 1 juli 2025 uit de vennootschap 'Vlaamse Woonanker' en vraagt hierbij de terugbetaling van de maximum nominale waarde van de werkelijke gestorte en nog niet terugbetaalde inbreng in het vermogen van de vennootschap.
Artikel 2. Het Vlaamse Woonanker wordt van deze beslissing op de hoogte gebracht.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Financiën.
Via de elektronische toepassing Religiosoft werd de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint Gertrudis te Ternat, ons ter kennis gebracht op 31 maart 2025. De gemeenteraad dient binnen de vijftig dagen een advies over deze jaarrekening over te maken aan de gouverneur.
De jaarrekening van de kerkfabriek St.Gertrudis Ternat sluit af met een exploitatieoverschot van € 666.212,14.
Uit het nazicht van de kastoestand en saldi bankrekeningen blijkt dat de kastoestand overeenkomt met de som van het exploitatie- en investeringsoverschot, zijnde € 604.301,87. Een inventaris van de over het boekjaar gewijzigde roerende en onroerende bezittingen is bijgevoegd en de inventaris per 31 december 2024 vertoont geen wijzigingen t.o.v. de inventaris van vorig jaar.
Nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot opmerkingen, zodus kan er overgegaan worden tot het formuleren van een gunstig advies.
Er is geen exploitatietoelage toegekend. Er is een investeringstoelage toegekend ten bedrage van € 15.000.
Artikel 1. De jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis Ternat wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2. Dit besluit wordt via Religiosoft elektronisch overgemaakt aan de gouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het centraal kerkbestuur federatie Ternat.
Via de elektronische toepassing Religiosoft werd de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint Jozef te Sint Katherina Lombeek ons ter kennis gebracht op 31 maart 2025.
De gemeenteraad dient een advies over deze jaarrekening over te maken aan heer gouverneur.
De jaarrekening van de kerkfabriek St. Jozef sluit af met een exploitatieoverschot van € 0,64 niettegenstaande er een exploitatietoelage vanwege het gemeentebestuur ten bedrage van € 4.547,94 werd betaald. De jaarrekening van de kerkfabriek St. Jozef sluit af met een investeringsoverschot van € 0, er werden geen gemeentelijke investeringstoelagen uitgekeerd.
Uit het nazicht van de kastoestand blijkt dat de kastoestand overeenkomt met het exploitatieoverschot, zijnde € 0,64 en dat geen wijzigingen werden aangebracht in de roerende en onroerende goederen.
Nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot opmerkingen, er kan bijgevolg overgegaan worden tot het formuleren van een gunstig advies.
Een gemeentelijke exploitatietoelage van € 4.547,94 werd toegekend, er werd geen beroep gedaan op gemeentelijke investeringstoelagen.
Artikel 1. De jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Jozef te Sint-Katharina-Lombeek wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2. Dit besluit wordt via Religiosoft elektronisch overgemaakt aan de gouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het centraal kerkbestuur federatie Ternat.
Via de elektronische toepassing Religiosoft werd de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint Catharina te Sint Katherina Lombeek ons ter kennis gebracht op 31 maart 2025.
De gemeenteraad dient binnen de vijftig dagen een advies over deze jaarrekening over te maken aan de gouverneur.
De jaarrekening van de kerkfabriek St.Catharina sluit af met een exploitatieoverschot van € 70.858,80 en een investeringsoverschot van € 818.007,50 en er werd geen beroep gedaan op gemeentelijke exploitatietoelagen noch investeringstoelagen.
Uit het nazicht van de kastoestand blijkt dat de kastoestand overeenkomt met het gecombineerd overschot van exploitatie en investeringen, zijnde € 888.866,30.
Nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot verdere opmerkingen, er kan overgegaan worden tot het formuleren van een gunstig advies.
Er werd geen beroep gedaan op gemeentelijke toelagen.
Artikel 1. De jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Catharina te Sint-Katharina-Lombeek wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2. Dit besluit wordt via Religiosoft elektronisch overgemaakt aan de provinciegouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het centraal kerkbestuur federatie Ternat.
Via de elektronische toepassing Religiosoft werd de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint Remigius Wambeek ons op 31 maart 2025 ter kennis gebracht.
De gemeenteraad dient binnen de vijftig dagen een advies over deze jaarrekening over te maken aan de provinciegouverneur.
De jaarrekening van de kerkfabriek St.Remigius Wambeek sluit af met een exploitatieoverschot van € 3.539,81 en een investeringsoverschot van € 52.519,92 en er werd een gemeentelijke exploitatietoelage van € 360,56 gegeven.
Uit het nazicht van de kastoestand blijkt dat de kastoestand overeenkomt met het gecumuleerd exploitatie- en investeringsoverschot, zijnde € 56.059,73 en dat de kerkfabriek blijkens de staat van het vermogen geldbeleggingen heeft ten bedrage van € 351.211,19.
Een actualisatie van de inventaris der bezittingen is bijgevoegd.
Een gemeentelijke exploitatietoelage ten bedrage van € 360,56 werd gegeven en geen investeringstoelage.
Artikel 1. De jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Remigius te Wambeek wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2. Dit besluit wordt via Religiosoft elektronisch overgemaakt aan de heer gouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het centraal kerkbestuur federatie Ternat.
Deze erkenning gebeurt door zowel de statuten, het huishoudelijk reglement als de afsprakennota van de jeugdraad te laten goedkeuren door de gemeenteraad.
De jeugdraad ontvangt jaarlijks € 500 aan werkingsmiddelen. Deze worden begroot op jaarbudgetrekening ACT-2.3.1/0750-00/6496130.
Artikel 1. De raad keurt de statuten, het huishoudelijk reglement en de afsprakennota van jeugdraad Ternat, zoals gevoegd in bijlage, goed. Deze documenten vervangen alle voorgaande en heffen alle voorgaande versies op vanaf de respectievelijke ingangsdatum.
Artikel 2. Het college van burgemeester en schepenen krijgt het mandaat om de jeugdraad te erkennen en de afsprakennota na te leven.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Sport en Jeugd.
Het feestcomité wordt vrijgesteld van de verplichting opgelegd in de wet van 14 november 1983, met uitzondering van de artikels 3 en 7, eerste lid, 1° van voornoemde wet.
Bij de aanvraag tot uitbetaling van de subsidie heeft het feestcomité van Sinksenkermis de nodige verantwoordingsstukken overgemaakt aan het bestuur.
Het bedrag van € 62.000 werd voorzien in het budget 2025 op jaarbudgetrekening 2025/ACT. 2.3.1./0719-02/6496130.
Artikel 1. Aan het feestcomité Sinksenkermis wordt een subsidie toegekend voor een bedrag van € 27.500.
Artikel 2. Het college van burgemeester en schepenen wordt opdracht gegeven de beslissing verder uit te voeren en controle uit te oefenen op de juiste aanwending van de toegekende subsidie.
Artikel 3. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de dienst Financiën en de dienst Markten en Kermissen.
De Vlaamse regering maakt regelmatig bijkomende middelen vrij om voldoende en kwaliteitsvolle kinderopvang te realiseren in Vlaamse steden en gemeenten. Soms gaan die middelen naar nieuwe plaatsen voor kinderopvang, soms naar een omzetting van bestaande plaatsen naar een hoger subsidieniveau. Wanneer de Vlaamse regering hiervoor geld vrijmaakt, lanceert Opgroeien (Kind en Gezin) een oproep. De oproepen en beslissingen van Opgroeien zijn terug te vinden op de website van Opgroeien.
(Toekomstige) organisatoren van kinderopvang kunnen intekenen op die oproep en een aanvraag voor subsidies indienen. Opgroeien gaat zelf de aanvragen van organisatoren beoordelen op basis van enkele criteria. Daarnaast vraagt Opgroeien aan elk lokaal bestuur om bij zo’n uitbreidingsronde een gemotiveerd advies te formuleren waarbij elke aanvraag een score krijgt. Die score komt tot stand op basis van vooropgestelde criteria. Dit laat toe dat er bij de toekenning van middelen rekening wordt gehouden met de lokale context. Het lokaal bestuur heeft zo ook inbreng in de ontwikkeling van het kinderopvangaanbod op het grondgebied. De optelsom van de score van Opgroeien en de score van het lokaal bestuur vormen de totaalscore.
Het lokaal bestuur kan ook een globaal negatief advies geven wanneer de organisator niet meewerkt met het Lokaal Loket Kinderopvang, op voorwaarde dat het lokaal bestuur dit kan bewijzen. Wanneer Opgroeien oordeelt dat het negatief advies relevant is, zal de aanvraag niet in aanmerking komen voor subsidie.
Als de organisator zijn aanvraag niet bekend maakte bij het lokaal bestuur wordt de aanvraag uitgesloten. Het is bijgevolg belangrijk dat er altijd advies wordt gevraagd aan het lokaal bestuur.
De dienst Welzijn vraagt de gemeenteraad om de uitgewerkte criteria en procedure goed te keuren. Het goedkeuren van de procedure houdt onder meer in dat er vanuit de gemeenteraad een mandaat wordt gegeven aan de dienst Welzijn om het advies naar Opgroeien te formuleren bij uitbreidingsrondes kinderopvang.
De criteria en procedure zijn tot stand gekomen volgens volgend proces:
De bijlagen bij dit agendapunt:
Artikel 1. De raad keurt de vernieuwde uitbreidingscriteria kinderopvang en bijhorende procedure goed.
Artikel 2. De raad keurt de engagementsverklaring tussen het lokaal bestuur en de organisatoren kinderopvang in Ternat goed.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de clustermanager Samenleven en de dienst Welzijn.
Omgevingsvergunningaanvraag nr. VK2025/1 werd ingediend door Intop-Axios voor percelen gelegen Donkerstraat te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie B nrs. 494A, 493C, 493A, 493B, 120N, 137A.
Het college van burgemeester en schepenen kan slechts een beslissing nemen betreffende voormelde omgevingsaanvraag op voorwaarde van een gratis grondafstand aan de gemeente, goedgekeurd door de raad, voor een oppervlakte van 49 ca gelegen Donkerstraat te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie B nrs 494A, 493C, 493A,493B, 120N, 137A voor de aanleg van alle nutsleidingen, riolering en wegenis met een voetpad en/of fietspad te voorzien in deze strook. De grondafstand is van openbaar nut en dient het algemeen belang.
Artikel 1. De raad besluit over te gaan tot de aanvaarding van de kosteloze grondafstand van een strook grond met een oppervlakte van 49 ca gelegen Donkerstraat te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie B nrs. 494A, 493C, 493A, 493B, 120N, 137A.
Artikel 2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de verkavelingsakte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen.
Artikel 3. De raad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Artikel 4. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Ruimtelijke Ordening.
Omgevingsvergunningaanvraag nr. OMG 2025/9 ingediend door Wolfe voor percelen gelegen Lombeekweg te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie A nrs 344A,362D,345B
Het college van burgemeester en schepenen kan slechts een beslissing nemen betreffende voormelde omgevingsaanvraag op voorwaarde van een gratis grondafstand aan de gemeente, goedgekeurd door de raad, voor een oppervlakte van 5a 63 ca gelegen Lombeekweg te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie A nrs 344A,362D,345B voor het bouwen van 14 geschakelde ééngezinswoningen. De grondafstand is van openbaar nut en dient het algemeen belang.
Deze zone is gelegen in artikel 5: Zone voor wegenis in het RUP Lombeek. Deze zone is voorbehouden voor openbare wegeninfrastructuur en aanhorigheden. De zone is dus inherent verbonden en voorbehouden aan het openbaar domein.
Enig artikel. Op voorstel van de meerderheid besluit de raad dit agendapunt te verdagen naar de raad van mei 2025.
Op 28 februari 2024 werd de omgevingsvergunningsaanvraag (OMV_2024029587) voor het verkavelen van 23 loten voor 1 open, 16 halfopen en 6 gesloten eengezinswoningen ingediend. De gemeenteraad diende een beslissing te nemen over de aanleg en wijziging van een gemeenteweg alvorens de vergunningverlenende overheid (in dit geval het college van burgemeester en schepenen) een beslissing kon nemen over de aanvraag.
De aanvraag voorzag de aanleg van volgende gemeenteweg: tussen de August De Feyterstraat en de Van Cauwelaertstraat wordt op de projectsite een erfdienstbaarheid van publieke doorgang gevestigd voor voetgangers en fietsers, waardoor een 4 m brede nieuwe trage weg ontstaat. De aanvraag voorzag tevens de wijziging van volgende gemeenteweg: langs de zijde van de August de Feyterstraat wordt de aangenomen rooilijn over een lengte van 15 m verlegd om 6 nieuw aan te leggen dwarsparkeerplaatsen te laten opnemen in het openbaar domein.
De gemeenteraad nam in zitting van 24 oktober 2024 kennis van de bezwaren en opmerkingen ontvangen tijdens het openbaar onderzoek en stelde vast dat deze geen betrekking hadden op de zaak der wegen. De raad keurde de wijziging van de rooilijn van de August De Feyterstraat en haar ligging, breedte en uitrusting goed. De aanleg van de nieuwe (trage) gemeenteweg (erfdienstbaarheid) en haar ligging, breedte en uitrusting werd eveneens goedgekeurd evenals het rooilijnplan opgemaakt door landmeters-experten Intop bvba. De belofte inzake de kosteloze grondafstand en het vestigen van een erfdienstbaarheid van openbaar nut werd goedgekeurd. De parkeerplaatsen langs de August De Feyterstraat zouden ingelijfd worden in het openbaar domein, waarbij de eigendomsoverdracht als last diende te worden opgelegd. De raad keurde de belofte inzake een erfdienstbaarheid van publieke doorgang goed als realisatiewijze voor de nieuwe (trage) gemeenteweg.
In navolging van voormeld raadsbesluit besliste het college van burgemeester en schepenen in zitting van 4 november 2024 om de vergunning inzake het verkavelen van 23 loten voor 1 open bebouwing, 16 halfopen bebouwingen en 6 gesloten bebouwingen gelegen August De Feyterstraat 62 en Van Cauwelaertstraat 69 te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie E nrs. 131e, 134a, 136f, 136e, 139g, 139h, 139f, 140z goed te keuren.
Per beveiligd schrijven van 20 december 2024 werd een administratief beroep ingesteld tegen het raadsbesluit van 24 oktober 2024 en het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 november 2024 bij de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant. De Vlaamse minister, bevoegd voor de weginfrastructuur en het beleid, heeft het beroep tegen het raadsbesluit onderzocht op zijn ontvankelijkheid en volledigheid, rekening houdend met de ter zake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het Decreet Gemeentewegen. Het beroep werd gegrond verklaard en het raadsbesluit wordt bijgevolg vernietigd.
Artikel 1. De raad neemt kennis van de brief van 27 maart 2025 van het Departement Mobiliteit & Openbare Werken waarbij het raadsbesluit van 24 oktober 2024 betreffende de wijziging en aanleg van een gemeenteweg betreffende de verkaveling van 23 loten voor 1 open, 16 halfopen en 6 gesloten eengezinswoningen gelegen August De Feyterstraat 62 en Van Cauwelaertstraat 69 te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie E nrs. 131e, 134a, 136f, 136e, 139g, 139h, 139f, 140z (dossier OMV_2024029587) bij Ministerieel Besluit werd ingetrokken.
Artikel 2. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Omgeving.
Een klimaattuincoach geeft individueel advies, inspirerende tuinontwerpen en talrijke tips om de tuinen klimaatbestendig te maken.
Dit project heeft als doel om mensen in beweging te brengen en concreet aan de slag te gaan op hun eigen perceel. Ze krijgen praktische tips om meer water vast te houden en stimuleren inwoners om hun tuin om te vormen tot een sponstuin. Denk aan het verwijderen van verharding, gebruik van waterdoorlatende materialen, regenwateropvangsystemen en het slim kiezen van beplanting die rekening houdt met het bodemtype en ons veranderend klimaat.
Het advies bestaat uit volgende stappen:
STAP 1: tuinbezoek
STAP 2: verslag
STAP 3: extra info
Dankzij een subsidie via Pajottenland+ kan Klimaatpunt een deel van de prijs recupereren. Dat betekent dat i.p.v. € 4.000 (excl. btw) per pakket van 10 adviezen Klimaatpunt de prijs kan verlagen tot € 2.450 (excl. btw) per pakket.
Artikel 1. De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst 'Klimaattuincoach' van Klimaatpunt goed.
Artikel 2. De raad machtigt de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad om de samenwerkingsovereenkomst met Klimaatpunt te ondertekenen.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan Klimaatpunt.
Dit project kadert in de algemene strijd tegen wateroverlast.
Bij hevige regenval is de plotse hoeveelheid hemelwater zo groot is dat het water geen tijd heeft om te infiltreren in de bodem, en de afvoer het debiet niet kan verwerken, met lokale wateroverlast tot gevolg. Door ondergrondse infiltratie en/of opvang op eigen terrein wordt de afvoer gebufferd en neemt het risico op wateroverlast af.
Het opgevangen water kan onder andere hergebruikt worden voor toilet, wasmachine, schoonmaak of in de tuin. Zeker in tijden van droogte, waarin zuinig gebruik van leidingwater noodzakelijk is, is dit een voordeel.
Met dit aanbod wordt niet enkel remediërend gewerkt, maar ook sensibiliserend. Elke liter water die niet wordt afgeleid, is pure winst op het vlak van risicobeheersing, waterrecuperatie, en ecologie.
Het project zet in op praktische ontzorging bij het plaatsen van een ondergrondse regenwaterput en het aansluiten op sanitaire binneninstallatie. Het verloop volgens volgende stappen:
STAP 1: telefonische afspraak n.a.v. inschrijving via formulier en persoonlijk bezoek op maat bij de particulier
STAP 2: verslag
STAP 3 : extra info
De kostprijs voor dit project bedraagt € 4.000 excl. btw. Voor deze prijs zullen 10 adviezen opgesteld worden door de regenwatercoach. Er wordt geen kost aangerekend aan de deelnemer.
Artikel 1. De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst 'Regenwatercoach' goed.
Artikel 2. De raad machtigt de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad om de samenwerkingsovereenkomst met Klimaatpunt te ondertekenen.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan Klimaatpunt.
Het lokaal bestuur ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0. In deze pacten engageren we ons om maatregelen te nemen met betrekking tot volgende vier werven: vergroening, renovatie, mobiliteit en droogte/water. Jaarlijks moeten we rapporteren over onze voortgang en deze rapportering dienen we in bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact, zoals gevoegd in bijlage.
De opgestelde statuten werden op 25 maart 2025 overlopen en goedgekeurd door de commissie Erfgoed.
Om de leden te informeren en bevragen, werden de opgestelde statuten voorafgaand ook per mail verstuurd met de vraag om tegen 25 maart 2025 eventuele opmerkingen te bezorgen en goedkeuring te bekomen. Er zijn geen opmerkingen ontvangen.
De gewijzigde statuten werden vervolgens als dusdanig goedgekeurd door de commissie Erfgoed.
Artikel 1. De raad keurt de statuten van de commissie Erfgoed goed.
Artikel 2. Na goedkeuring door de raad vervangt dit document alle voorgaande en heft alle voorgaande dan ook op.
Artikel 3. Er kan overgegaan worden tot de oproep voor nieuwe leden voor de commissie Erfgoed, de ledenlijst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 4. Er kan overgegaan worden tot de verkiezing van een voorzitter en secretaris.
Artikel 5. Een afschrift wordt overgemaakt aan de dienst Erfgoed en de commissie Erfgoed.
Enig artikel. De raad erkent het belang van ondersteuning van startende ondernemingen op het grondgebied van de gemeente en is akkoord om deze vraag op te nemen in de studies van de meerjarenplanning. Het punt wordt ingetrokken.
Namens Gemeenteraad,
Sieglinde De Mulder
algemeen directeur
Sophie Claeys
voorzitter gemeenteraad