Terug Gemeenteraad

Thu 28/04/2022 - 20:15 raadzaal

Goedkeuring van de notulen van de vorige zitting

Openbaar

Secretariaat

  • Mevrouw Astrid Roeges doet afstand van haar mandaat als gemeenteraadslid voor CD&V en Volks in Ternat. 

    Zij wordt opgevolgd als raadslid door mevr. Vera Servranckx, actueel plaatsvervangend raadslid gezien de verhindering van Mevr. Sandra De Nil.

  • Mevrouw Vera Servranckx werd bij gemeenteraadbesluit van 28 oktober 2021 aangeduid als plaatsvervanger van mevrouw Sandra De Nil, tijdelijk verhinderd.  Aangezien mevrouw Vera Servranckx in de zitting van heden wordt aangeduid als effectief lid van de gemeenteraad, ter vervanging van mevrouw Astrid Roeges, dient een andere plaatsvervanger te worden aangeduid voor mevrouw Sandra De Nil.

  • Mevrouw Marieke Segers dient de eed als plaatsvervangend gemeenteraadslid af te leggen.

  • Gezien het ontslag van mevrouw Astrid Roeges als gemeenteraadslid moet de rangorde opnieuw worden vastgesteld.

  • Zoals elk jaar dient de gemeenteraad voor een aantal intercommunale samenwerkingsverbanden de agenda van de algemene vergadering goed te keuren, alsmede dient zij ook het stemgedrag van haar afgevaardigde te bepalen.

  • Het gemeentebestuur en het OCMW van Ternat maken deel uit van Haviland Dienstverlenende vereniging. Zoals elk jaar dienen de raden de agenda van de gewone Algemene Vergadering goed te keuren en het stemgedrag van haar vertegenwoordiger te bepalen.
    Voorgesteld wordt de agenda goed te keuren en onze vertegenwoordiger op te dragen alle voorgestelde besluiten goed te keuren.

  • Zoals elk jaar dient de gemeenteraad voor een aantal intercommunale samenwerkingsverbanden de agenda van de algemene vergadering goed te keuren, alsmede dient zij ook het stemgedrag van haar afgevaardigde te bepalen.

  • Zoals elk jaar dient de gemeenteraad voor een aantal intercommunale samenwerkingsverbanden de agenda van de algemene vergadering goed te keuren, alsmede dient zij ook het stemgedrag van haar afgevaardigde te bepalen.

  • De gemeente Ternat wordt uitgenodigd deel te nemen aan de algemene jaarvergadering van TMVS dv op dinsdag 21 juni 2022 om 14.30u.  De agenda daarvan en het stemgedrag moet worden goedgekeurd.

  • De gemeenteraad dient de agenda van de buitengewone algemene vergadering van EthiasCo cvba goed te keuren, alsmede dient zij ook het stemgedrag van haar afgevaardigde te bepalen.

  • De vzw Strapatzen vraagt een gemeentelijke subsidie te mogen ontvangen voor de organisatie van het Strapatzen festival op 21 augustus 2022.

    Er wordt voorgesteld een subsidiebedrag van €4.000,00 toe te kennen.

  • Ingevolge artikel 55 van het decreet van 7 mei 2004 dient de gemeenteraad advies te geven aan de jaarrekening van de in de gemeente actieve besturen van erkende erediensten; 

    De jaarrekening van de kerkfabriek St.Catharina sluit af met een exploitatieoverschot van 47.116,87 €, en een investeringsoverschot van 19.576,00 €, er werd geen beroep gedaan op gemeentelijke exploitatietoelagen noch investeringstoelagen; 

    Nazicht van de jaarrekening toont aan dat de kastoestand overeenkomt met het gecombineerd overschot van exploitatie en investeringen;

    Aangezien er geen opmerkingen geformuleerd worden kan er overgegaan worden tot het formuleren van een gunstig advies.

  • Ingevolge artikel 55 §2 van het decreet van 7 mei 2004 dient de gemeenteraad advies te geven op de jaarrekening van de in de gemeente actieve besturen van erkende erediensten.

    De jaarrekening van de kerkfabriek St.Gertrudis sluit af met een exploitatieoverschot van 575.979,19 € dit mede dank zij enerzijds het ontvangen van een bedrag van 287.955,05 € afkomstig van het verkopen van gronden en het exploitatieoverschot van het het vorig boekjaar ( ad 370.761,51 € ) en ondanks een exploitatietekort van 5.315,44 op het eigen boekjaar en een overboeking van 66.363,74 € naar de investeringsenveloppes, dit ter financiering van de restauratie van de kerk, er werd geen beroep gedaan op exploitatietoelagen maar er werd wel, conform de MJP, een gemeentelijke investeringstoelage van 15.000 € verstrekt. Daardoor is het investeringsluik in evenwicht, er werd een gemeentelijke investeringstoelage van 15.000 € toegekend.

    Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot opmerkingen, er kan overgegaan worden tot het formuleren van een gunstig advies.

  • Ingevolge artikel 55 van het decreet van 7 mei 2004 dient de gemeenteraad advies te geven op de jaarrekening van de in de gemeente actieve besturen van erkende erediensten;

    De jaarrekening van de kerkfabriek St. Jozef sluit af met een exploitatieoverschot van € 32,00 en een investeringsrekening in evenwicht. Er werd een gemeentelijke exploitatietoelage van € 5.068,57 toegekend. Er werden geen gemeentelijke investeringstoelagen toegekend.

    De ontvangsten blijven onder het budget, vooral gezien de geringe ontvangsten uit de omhalingen, een gevolg van de Covid-19 pandemie, en dit ondanks meevallers uit enkele onvoorziene zaken zoals het ontvangen van creditnota's en (saldo) schadevergoeding van de verzekering. De uitgaven zijn fors meer dan voorzien, vnlk door het uitvoeren van herstellingswerken aan het inkompoprtaal van de kerk ( ad 11.341,96 € ), werken die oorspronkelijk voorzien waren in 2020 en dan ook het begrotingsoverschot van de voorgaande jaren van 9.072,60 € opsoupeerden.

    Het nazicht van de rekeningen heeft niet geleid tot opmerkingen. Er kan overgegaan worden tot het formuleren van een gunstig advies.

  • Ingevolge artikel 55 §2 van het decreet van 7 mei 2004 dient de gemeenteraad advies te geven op de jaarrekening van de in de gemeente actieve besturen van erkende erediensten;

    De jaarrekening van de kerkfabriek St.Remigius Wambeek sluit af met een exploitatieoverschot van € 4.656,91 €, niettegenstaande een tekort op het boekjaar van 13.487,26 € en een investeringsbudget met een overschot van 2.455,36 €. Er werd een beroep gedaan op exploitatietoelagen ten bedrage van 3.706,96 €, maar geen gemeentelijke investeringstoelage. Het investeringsoverschot is het gevolg van enerzijds ontvangsten geboekt als subsidie maar waarschijnlijk afkomstig van de verzekering en anderzijds een uitgave van 1.052,70 € waarvan niet duidelijk is waarvoor, want niet opgenomen in de investeringsfiches.

    De gemeentelijke exploitatietoelage is foutievelijk geboekt als financiering ( onder MAR 151 als verdiscontering exploitatietoelage ipv onder MAR 900 exploitatietoelage). Dit geeft aanleiding tot een opmerking, die echter het gunstig advies niet belet.

  • Op de burgemeestersconferentie van 30 maart 2022 hebben de burgemeesters naar aanleiding van de ‘open brief van de 13 korpschefs van de politiezones van Halle-Vilvoorde’ het personeelstekort in de Halle-Vilvoorde politiekorpsen besproken. Er werd afgesproken om over deze problematiek een motie op te stellen en voor te leggen aan de gemeenteraden van Halle-Vilvoorde.

    Het personeelstekort bij de politie in Halle-Vilvoorde is rampzalig voor de veiligheid van onze burgers. De politiezorg in onze regio staat onder druk. Er moeten snel maatregelen genomen worden om het tij  te keren.

    De politiekorpsen van onze centrumregio voelen de tekorten het sterkst, o.a. door de nabijheid van het hoofdstedelijk gewest Brussel, het ongelijke ‘level playing field’ en de historisch lage politiedotatie voor de gemeenten van Halle-Vilvoorde. Met deze motie willen we een krachtig signaal geven, over de partijgrenzen heen, over de ernst en de urgentie van de problematiek.

  • De burgemeester nam op 12 april 2022 bijgevoegd besluit tot sluiting café De Windsor, Markt 7 te 1740 met onmiddellijke ingang (12 april 2022) voor een periode van minstens 1 maand.

    Dit dient, op straffe van verval, door de eerstvolgende gemeenteraad ter kennis genomen te worden.

Financiele dienst

  • Lokale besturen zijn een onmisbare partner om alle uitdagingen naar aanleiding van het conflict in Oekraïne het hoofd te bieden. In het bijzonder de opvang van duizenden Oekraïners die recent het gruwelijke geweld in hun land ontvluchten. Er is een dringende noodzakelijkheid om bijkomende opvangplaatsen te creëren voor opvang van tijdelijk ontheemden uit Oekraïne.

    De oorlog in Oekraïne laat Ternattenaren niet onberoerd!

    Deze crisissituatie stelt het lokaal bestuur Ternat voor tal van nieuwe uitdagingen waarbij en om humanitaire redenen, ikv de Oekraïne-crisis en gelinkt aan het specifiek statuut dat deze vluchtelingen verkregen hebben bij aankomst en registratie, dringende beleidsbeslissingen getroffen kunnen worden.

Personeelsdienst

  • Het lokaal bestuur van Ternat was tot en met 2021 aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben op 23 juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022  met het bestuur opgezegd.

    Hierdoor diende het bestuur op zoek te gaan naar een nieuwe aanbieder. Het bestuur had daarbij de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (oensioenfonds).

    Door de VVSG is eind vorig jaar de mogelijke toetreding tot OFP Prolocus als nieuwe 2e pensioenpijler voor de contractuelen van de de lokale besturen naar voor geschoven.

  • Na de periode van verplicht telewerk door de Covid 19 pandemie, wil het bestuur graag het telewerk verankeren in de organisatie.

Burgerzaken

Interne zaken

Ruimtelijke Ordening

Technische Zaken

  • FARYS voert een aanpassing van het bijzonder waterverkoopreglement (drinkwater, huisaansluitingen riolering en IBA’s) uit en laat de gemeente de ruimte om een eigen beleid te voeren omtrent de huisaansluitingen op de riolering.

    Het bijzonder waterverkoopreglement van FARYS is een vervolg op het algemeen waterverkoopreglement en bevat enkele wijzigingen en aanvullingen op de bestaande regelgeving. Inhoudelijk is een wijziging van het bijzonder waterverkoopreglement noodzakelijk door aanpassingen in het huidig beleid (wijzigingen in het Algemeen waterverkoopreglement, aanvulling van de bestaande regelgeving, leemtes in de beleidslijnen en de Blue Deal van de Vlaamse regering) en om ruimte te geven voor de gemeente om een eigen beleid te voeren voor het deel huisaansluitingen riolering. Verder betreft de wijziging van het bijzonder waterverkoopreglement ook een integratie van 3 bestaande teksten (drinkwater, huisaansluitingen rioleringen en IBA’s) in één bijzonder waterverkoopreglement & hanteert FARYS met het bijzonder waterverkoopreglement een uniforme structuur die samen met de VVSG werd afgesproken en geeft dit transparantie en rechtszekerheid voor de burger.

    Om het beleid van de gemeente voor het deel huisaansluitingen riolering te integreren in dit bijzonder waterverkoopreglement heeft FARYS een vragenlijst overgemaakt aan de gemeente. De antwoorden van deze vragenlijst (en zo ook het gekozen gemeentelijk beleid) worden in het besluit opgesomd en ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    In de bijlagen van dit agendapunt kan je de WORD versie van de vragenlijst terugvinden met de geformuleerde antwoorden in het geel weergegeven. In het 2de word document “Weergave prijzen” kan je een overzicht vinden van de kostprijs voor het realiseren van huisaansluitingen over héél het werkingsgebied van FARYS en enkel voor het grondgebied Ternat. Tot slot kan je ook de prijzen consulteren van aanliggende buurgemeenten die aangesloten zijn bij FARYS als z-vennoot.

     

     

  • Het lokaal bestuur Ternat wenst samen met de rioolbeheerder Farys de Sluisvijverstraat-Nieuwbaan te vernieuwen en uit te rusten met fietspaden, voetpaden en een plaatselijk herstel van de riolering.

    Het lokaal bestuur Ternat zal bij de vernieuwing van de wegenis de Sluisvijverstraat en de Nieuwbaan langs beide zijden uitrusten met veilige enkelrichtingsfietpaden.

    Het wegdek van de Sluisvijverstraat wordt volledig vernieuwd tussen de Nieuwbaan en de bosbeek.

    Het betonwegdek van de sluisvijverstraat gelegen tussen de Bosbeek en de grens met Affligem en het betonwegdek in van de nieuwbaan wordt lokaal hersteld.

    Samen met de rioolbeheerder Farys zal de riolering onder de spoorwegovergang vernieuwd worden door middel van een onderdoorpersing.

    De fietspaden zijn subsidieerbaar via het BFF en het BFR;

    Het voorontwerp werd reeds voorgelegd aan de PSG en goedgekeurd op 15/10/2019.

    Het voorontwerp werd voorgelegd aan de commissie mobiliteit en goedgekeurd op 30/09/2020.

    Het fietsbeleidsplan Ternat werd toegelicht op de gemeenteraadscommissie van 10/06/2021;

    Het gemeentelijk aandeel voor Ternat bedraagt volgens de indicatieve voorlopige raming, excl. de rioleringswerken (aandeel Farys) €1.660.690 excl. btw, erelonen en mogelijke herzieningen ten gevolge van de stijgende marktprijzen.

  • Ter realisatie van het fietspadendossier Nieuwbaan – Sluisvijverstraat is een grondinname ter hoogte van Nieuwbaan 90 noodzakelijk. De breedte van het openbaar domein is lokaal te beperkt om het fietspad te kunnen realiseren binnen de contouren van het huidige openbaar domein.

    In de bijlage van het agendapunt vindt u het grondverwervingsplan en de verkoopbelofte.

  • Het lokaal bestuur Ternat wenst samen met de rioolbeheerder Farys de Industrielaan en de Vitseroelstraat te vernieuwen en uit te rusten met voetpaden en een plaatselijk herstel van de riolering.

    Het lokaal bestuur Ternat zal bij de vernieuwing van de wegenis een volwaardig voetpad aanleggen in de Industrielaan en de Vitseroelstraat.

    De rijweg van de Industrielaan wordt volledig vernieuwd, incl. de verbetering van de bestaande fundering. Tegelijk wordt de asfaltverharding van de Vitseroelstraat wordt volledig vernieuwd.

    Beide straten worden voorzien van een voetpad.

    Samen met de rioolbeheerder Farys zullen bij de vernieuwing van de rijweg en de lijnvormige elementen de bestaande rioolkolken vernieuwd worden. De onderliggende riolering wordt lokaal hersteld d.m.v. een relining. Dit herstel maakt echter deel uit van een apart dossier.

    De Vitseroelstraat wordt deels heraangelegd als fietsstraat en maakt de verbinding tussen de Leaf en de voetweg gelegen huisnrs. 65 en 36.

    De herstellingswerken aan de rijbaan zullen gefaseerd uitgevoerd worden (telkens in weekends). De fasering zal bepaald worden op basis van het communicatie- en participatietraject met de bedrijven. Dit traject wordt opgestart na goedkeuring van het voorontwerp.

    Het gemeentelijk aandeel voor Ternat bedraagt volgens de indicatieve voorlopige raming, excl. de rioleringswerken (aandeel Farys) €1.796.233 excl. btw, erelonen en mogelijke herzieningen ten gevolge van de stijgende marktprijzen.

Mobiliteit

Duurzaamheid

  • Het lokaal bestuur Ternat sloot een samenwerking af met 3Wplus in het kader van het provinciaal klimaatproject rond groenadvies. Het doel van dit klimaatproject is het stimuleren van de aanleg van zowel groendaken als -gevels, als het nemen van onthardingsmaatregelen op particulier domein. Een groenadviseur van 3Wplus komt langs om de opties voor een groendak, groene gevel of onthardingsmaatregelen te bekijken. Om inwoners na dit advies te motiveren om ook effectief over te gaan tot onthardingsmaatregelen, wordt er een wedstrijd uitgeschreven in de straten waar het project loopt. Waarbij de straat die het meeste onthard heeft een subsidie krijgt.

    Daarnaast krijgen ook de eerste 30 goedgekeurde aanvragen voor het aanleggen van een geveltuintje hun planten en de plantsteun gratis. 

Wonen

  • Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor vormen met maar één speler per werkingsgebied: de woonmaatschappij (WM). De gemeenten en OCMW’s die het werkingsgebied van de WM vormen, moeten samen altijd over de meerderheid van de stemrechten beschikken (= minstens 50% + 1 stem). Andere publieke aandeelhouders, zoals gemeenten en OCMW die niet tot het werkingsgebied behoren, het Vlaamse Gewest en de provincies, en de private aandeelhouders beschikken samen over maximaal 50% -1 stemmen.

Besloten

Personeelsdienst

Bijkomende agendapunten

  • De stationsomgeving te 1740 Ternat behoort tot één van de drukste knooppunten van onze gemeente. Ingevolge de afschaffing van verplicht telewerken is de drukte groter geworden. Dit brengt meer afval met zich mee waardoor het aan te raden is meer vuilnisbakken te plaatsen. De aanwezigheid van bepaalde jongerengroepen die zich weinig aantrekken van de normen zorgt voor frustratie bij de pendelaars. Om de verloedering van de stationsomgeving tegen te gaan, dringen zich een aantal maatregelen op.