Timo Schoukens, verkozen op de lijst Voor Ternat, dient vervangen te worden als lid van de gemeenteraad - en dus ook voor de raad voor maatschappelijk welzijn - door een opvolger van dezelfde lijst.
Yaëlle D'hoe werd verkozen als eerste opvolger op de lijst Voor Ternat. Zij gaf op 17 juni 2025 via mail en op 18 juni via het officiële document aan haar mandaat niet te zullen opnemen.
Marc Faes is de eerst opvolgende kandidaat van Yaëlle D'hoe op de lijst Voor Ternat. Hij gaf op 17 juni 2025 aan zijn mandaat niet te zullen opnemen.
Dennis Van der Putten is eerst opvolgende kandidaat van Marc Faes op de lijst Voor Ternat en heeft aangegeven zijn mandaat te willen opnemen vanaf 26 juni 2025 tot het einde van de legislatuur.
Het onderzoek van de geloofsbrieven heeft tot doel na te gaan of men nog aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet en zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid, bepaald in artikel 10 en 11 van het decreet lokaal bestuur.
Aan de algemeen directeur werden volgende documenten voorgelegd met betrekking tot Dennis Van der Putten:
- een recent uittreksel uit het bevolkingsregister
- een recent getuigschrift van woonst, met historiek
- een recent uittreksel uit het strafregister waaruit blijkt dat betrokkene voldoet aan de voorwaarde van goed zedelijk gedrag
- een verklaring op eer waaruit blijkt dat er geen onverenigbaarheden zoals bedoeld in artikel 10 en 11 van het decreet lokaal bestuur bestaan.
Er werden geen bezwaren in verband met de verkiesbaarheidsvoorwaarden ingediend door de gemeenteraad. Dennis Van der Putten wordt uitgenodigd om in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de volgende eed af te leggen: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'. Zijn mandaat vangt aan op 26 juni 2025.
Artikel 6 § 7 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de volgorde van de raadsleden volgens hun ‘anciënniteit’ die de gehele tijdsduur omvat tijdens dewelke een gemeenteraadslid deel uitmaakt van de gemeenteraad. De opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
Artikel 1. De raad neemt kennis van het ontslag van Timo Schoukens als effectief gemeenteraadslid met ingang van 26 juni 2023.
Artikel 2. Omwille van het niet opnemen van het mandaat van de eerste mogelijke opvolger, Yaëlle D'hoe, en de tweede mogelijke opvolger, Marc Faes, wordt raadslid Timo Schoukens als effectief lid van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn vervangen door de derde mogelijke opvolger, Dennis Van der Putten, die zijn mandaat opneemt met ingang van 26 juni 2025.
Artikel 3. De geloofsbrieven van Dennis Van der Putten als raadslid worden goedgekeurd. Tegen deze beslissing kan beroep worden ingediend bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen.
Artikel 4. Dennis Van der Putten legt volgende eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'.
Artikel 5. De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt als volgt vastgesteld:
Naam | Partij | Datum eerste ambt | Aantal naamstemmen | |
1 | Holsters Frans | N-VA Blauw | 12/01/1971 | 231 |
2 | Borremans Jozef | Volks | 01/01/1995 | 705 |
3 | Wachtelaer Luc | Voor Ternat | 01/01/1995 | 1031 |
4 | Desmet Gunter | Volks | 05/01/2001 | 579 |
5 | Belsack Rutger | VooruitGroenXL | 02/01/2007 | 230 |
6 | De Paepe Sven | N-VA Blauw | 25/02/2010 | 415 |
7 | De Feyter Geert | Volks | 02/01/2013 | 552 |
8 | Servranckx Christiane | Volks | 02/01/2013 | 537 |
9 | Platteau Kathleen | Voor Ternat | 02/01/2013 | 779 |
10 | De Paepe Arno | N-VA Blauw | 19/12/2017 | 206 |
11 | Swaelens Ines | Voor Ternat | 02/01/2019 | 1859 |
12 | Parys Anna | Voor Ternat | 02/01/2019 | 902 |
13 | De Meuter Kris | Voor Ternat | 02/01/2019 | 727 |
14 | Claeys Sophie | Voor Ternat | 02/01/2019 | 708 |
15 | De Mulder Jochen | Volks | 02/01/2019 | 481 |
16 | Convents Steve | N-VA Blauw | 02/01/2019 | 321 |
17 | Servranckx Vera | Volks | 28/10/2021 | 409 |
18 | De Beule Yo | Voor Ternat | 01/01/2023 | 617 |
19 | Huylebroek Karolien | Voor Ternat | 02/12/2024 | 916 |
20 | Billens Silke | Voor Ternat | 02/12/2024 | 772 |
21 | Babeliowsky Maarten | Voor Ternat | 02/12/2024 | 574 |
22 | Sorgeloos Daan | Voor Ternat | 02/12/2024 | 543 |
23 | De Bolle Ann | Vlaams Belang | 02/12/2024 | 378 |
24 | Biesemans Kris | Volks |
02/12/2024 | 371 |
25 | Van der Putten Dennis | Voor Ternat | 26/06/2025 | 505 |
De notulen van de vorige zitting worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Enig artikel. De notulen van de gemeenteraad van 22 mei 2025 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Voor de legislatuur 2024 - 2030 werd nog geen vertegenwoordiger aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening.
Aangezien het de bevoegdheid is van de raad om een vertegenwoordiger aan te duiden maar de uitnodiging voor de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV op 25 juni 2025 het bestuur pas bereikte op 22 mei 2025 was het niet mogelijk om dit alsnog te agenderen op de raad van 22 mei 2025. Het college van burgemeester en schepenen duidde daarom in zitting van 3 juni 2025 een vertegenwoordiger aan. Aan de raad wordt gevraagd dit besluit te bekrachtigen.
Met 23 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1. De raad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 juni 2025 betreffende de voordracht van Rutger Belsack als lid van de algemene vergadering. Rutger Belsack wordt bijgevolg bij geheime stemming met 23 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden, aangeduid als lid van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening.
Artikel 2. De raad beslist alsnog goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening van 25 juni 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de volgende agendapunten:
1. Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2024
2. Bespreking van de jaarrekening over het boekjaar 2024
3. Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2024 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten
4. Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2024.
5. Voorstel van de vereffenaars tot benoeming van een commissaris
6. Stemming over de benoeming van de commissaris
7. Vraagstelling
Artikel 3. De raad bekrachtigt dat de aangeduide vertegenwoordiger namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening op 25 juni 2025, kan onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 4. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Gemeentelijke Holding NV in vereffening.
De algemeen directeur is bevoegd voor de uitvoering van wat onder het begrip dagelijks personeelsbeheer gedefinieerd wordt. Om duidelijk te maken welke bevoegdheden hieronder vallen, stelt de raad dit begrip vast.
Worden als 'dagelijks personeelsbeheer' beschouwd en zijn als dusdanig een bevoegdheid van de algemeen directeur, onder de voorwaarden en binnen de modaliteiten bepaald door de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement:
1. Vaststellen van functiebeschrijvingen:
2. Indiensttreding:
3. Mobiliteit:
4. Opdrachthouderschap en functieverzwaring:
5. Waarnemen van een hogere functie:
6. Verloven:
7. Vorming:
8. Evaluatie:
9. Personeelsbeheer - algemeen:
10. Salaris, toelagen en vergoedingen:
vaststelling van het individueel jaarsalaris met inbegrip van de overname van de anciënniteiten, (bijvoorbeeld het beslissen over het aantal jaren relevante beroepservaring, de valorisatie van de diensten, de toekenning van periodieke salarisverhogingen, het toekennen van schaalanciënniteit)
11. Verhoudingen met vakorganisaties:
het voor kennisneming viseren van de berichten van de vakorganisaties die in de lokalen van de diensten van het personeel waarvan zij de beroepsbelangen behartigen worden aangeplakt (Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel)
Artikel 1. De raad keurt de vaststelling van het begrip dagelijks personeelsbeheer zoals opgenomen in het tekstvak 'Considerans' goed.
Artikel 2. De algemeen directeur zal per kwartaal aan het college van burgemeester en schepenen rapporteren over de uitoefening van haar bevoegdheden inzake dagelijks personeelsbeheer.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en de dienst Personeel.
De omkadering die AGODI voorziet voor GBS De Kiem Lombeek en GBS De Kiem Wambeek voor het schooljaar 2025-2026 toont aan dat beide scholen behoefte hebben aan extra lestijden om kwaliteitsvol onderwijs te kunnen verzorgen. Helaas kan het departement geen bijkomende uren toekennen. Er is evenwel een noodzaak om bepaalde klassen te splitsen of extra ondersteuning in de klas te bieden, om zo de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Deze behoefte aan extra ondersteuning varieert van jaar tot jaar, afhankelijk van de grootte van de klasgroepen, wat een flexibele benadering van de toewijzing van middelen vereist om aan de veranderende behoeften te voldoen.
De nodige kredieten werden niet voorzien in de begroting 2025.
Artikel 1. De raad keurt het voorstel tot het inrichten van lestijden ten laste van de inrichtende macht voor het schooljaar 2025-2026 goed.
Lombeek |
Kleuteronderwijs + LO |
|
Lager onderwijs + LO |
10/24 |
|
Administratie |
9/36 |
|
Zorg |
|
|
Kinderverzorging |
|
|
Wambeek |
Kleuteronderwijs + LO |
|
Lager onderwijs + LO |
28/24 |
|
Administratie |
|
|
Zorg |
|
|
Kinderverzorging |
|
|
TOTAAL WAMBEEK en LOMBEEK
|
Kleuteronderwijs + LO |
|
Lager onderwijs + LO |
38/24 | |
Administratie |
9/36 |
|
Zorg |
|
|
Kinderverzorging |
|
Artikel 2. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Onderwijs, de dienst Financiën en de dienst Personeel.
Elk schoolbestuur is verplicht om voor iedere basisschool een schoolreglement op te stellen dat de relaties tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen reguleert. Dit reglement omvat specifieke afspraken die, na overleg in de schoolraad, door het college van burgemeester en schepenen worden opgenomen in de infobrochure. Bij de inschrijving van een leerling, en bij elke wijziging daarna, wordt het schoolreglement voor gewoon basisonderwijs samen met de infobrochure beschikbaar gesteld aan de ouders, zowel op papier als via een elektronische drager. De ouders dienen dit voor akkoord te ondertekenen.
Het huidige schoolreglement voor gewoon basisonderwijs, inclusief de infobrochure die goedgekeurd werd op 7 juni 2024, is toe aan actualisatie vanwege veranderde wetgeving en de noodzaak om bepaalde artikelen te verduidelijken of te verfijnen, zoals gewijzigde contactgegevens. Wijzigingen in het schoolreglement kunnen op zijn vroegst effect hebben in het volgende schooljaar, tenzij deze wijzigingen direct voortvloeien uit nieuwe regelgeving.
Tot slot dient het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten als basis voor het opstellen van het schoolreglement voor gewoon basisonderwijs. Dit zorgt voor een consistente en uniforme aanpak binnen de verschillende scholen.
Artikel 1. De raad keurt het schoolreglement en de afsprakennota en infobrochure voor het schooljaar 2025-2026 voor de gemeentelijke basisschool De Kiem Lombeek en De Kiem Wambeek, zoals opgenomen in bijlage, goed.
Artikel 2. Het schoolreglement, de afsprakennota en infobrochure zoals goedgekeurd door de raad in zitting van 27 juni 2024 worden opgeheven.
Artikel 3. Na goedkeuring door de raad wordt het besluit bekendgemaakt ingevolge de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 4. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Onderwijs en de dienst Financiën.
De kalender van de schoolvakanties, pedagogische studiedagen, lokale verlofdagen en de schorsing van de lessen dient voor elk schooljaar opnieuw vastgelegd te worden.
Artikel 1. De raad keurt de kalender van de vakantiedagen, pedagogische studiedagen, facultatieve verlofdagen en schorsing van de lessen voor de gemeentelijke basisschool De Kiem voor het schooljaar 2025-2026 goed.
Artikel 2. De kalender van de vakantiedagen, pedagogische studiedagen, facultatieve verlofdagen en schorsing van de lessen voor de gemeentelijke basisschool De Kiem Lombeek voor het schooljaar 2025 - 2026 wordt vastgelegd op de volgende dagen:
Hervatting lessen:
maandag 1 september 2025
Vrije dagen eerste trimester:
maandag 6 oktober 2025 (facultatieve verlofdag)
maandag 27 oktober tot en met zondag 2 november 2025 (herfstvakantie)
dinsdag 11 november 2025 (Wapenstilstand)
maandag 1 december 2025 (pedagogische studiedag)
maandag 22 december 2025 tot en met zondag 4 januari 2026 (kerstvakantie)
Vrije dagen tweede trimester:
woensdag 21 januari 2026 (pedagogische studiedag)
vrijdag 30 januari 2026 (facultatieve verlofdag)
maandag 16 februari 2026 tot en met zondag 22 februari 2026 (krokusvakantie)
woensdag 18 maart 2026 (pedagogische studiedag)
maandag 6 april 2026 tot en met zondag 19 april 2026 (paasvakantie)
Vrije dagen derde trimester:
vrijdag 1 mei 2026 (Dag van de Arbeid)
woensdag 13 mei 2026 (pedagogische studiedag)
donderdag 14 mei 2026 (Hemelvaartsdag)
vrijdag 15 mei 2026 (brugdag)
maandag 25 mei 2026 (pinkstermaandag)
De lessen eindigen op dinsdag 30 juni 2026 om 12u05.
Artikel 3. De kalender van de vakantiedagen, pedagogische studiedagen, facultatieve verlofdagen en schorsing van de lessen voor de gemeentelijke basisschool De Kiem Wambeek voor het schooljaar 2025 - 2026 wordt vastgelegd op de volgende dagen:
Hervatting lessen:
Maandag 1 september 2025
Vrije dagen eerste trimester:
Vrijdag 26 september 2025 (facultatieve verlofdag)
Maandag 27 oktober tot en met zondag 2 november 2025 (herfstvakantie)
Dinsdag 11 november 2025 (Wapenstilstand)
Maandag 24 november 2025 (pedagogische studiedag)
Maandag 22 december 2025 tot en met zondag 4 januari 2026 (kerstvakantie)
Vrije dagen tweede trimester:
Woensdag 28 januari 2026 (pedagogische studiedag)
Maandag 16 februari tot en met zondag 22 februari 2026 (krokusvakantie)
Maandag 6 april 2026 tot en met zondag 19 april 2026 (paasvakantie)
Vrije dagen derde trimester:
Vrijdag 1 mei 2026 ( dag van de Arbeid)
Donderdag 14 mei 2026 (Hemelvaartsdag)
Vrijdag 15 mei 2026 (brugdag)
Maandag 25 mei 2026 (pinkstermaandag)
Maandag 8 juni 2026 (facultatieve verlofdag)
De lessen eindigen op dinsdag 30 juni 2026 om 12u05.
Artikel 4. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Onderwijs, de dienst Personeel en de dienst Financiën.
het selectiedocument waar het stelt (punt 3.8): “Cipal dv zal in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, in het kader van onderhavige opdracht kunnen optreden als aankoopcentrale voor alle deelnemers in de dienstverlenende vereniging Cipal. Deze besturen zullen zich, net als hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten, op de aankoopcentrale kunnen beroepen om een totaaloplossing in het kader van de te sluiten raamovereenkomst die het voorwerp uitmaakt van deze opdracht, af te nemen, zonder dat zij verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst.
(…)
Cipal dv zal in het kader van onderhavige opdracht tevens kunnen optreden als aankoopcentrale voor (zonder dat deze entiteiten verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst);
Alle andere Vlaamse gemeente- en OCMW-besturen, hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten;
het bestek waar het stelt (punt 4.9): “Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelende toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent.”
Het bestek waar het stelt (punt 4.7): “Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever - net als elke andere afnemer - steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren.”;
De voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTSOFT23b) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als aankoopcentrale in de zin van artikelen 2,6° en 47 van de wet van 17 juni 2016.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
de in de raamovereenkomst voorziene ICT-infrastructuur voldoen aan de behoefte van het bestuur;
het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
Cipal dv beschikt over knowhow en technische expertise inzake de aankoop van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software door aanbestedende overheden;
De gemeente is niet verplicht tot afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting).
De nodige budgetten zijn beschikbaar.
Artikel 1. De gemeente doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van standaard software aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTSOFT23b).
Artikel 2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Cipal, de dienst ICT en de dienst Financiën.
Het besluit van de Vlaamse regering van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang stelt dat elk lokaal bestuur een adviesraad dient te hebben dat advies geeft over materies die relevant zijn voor kinderopvang: het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK).
Voor een rechtsgeldige samenstelling van het LOK, is de raad samengesteld uit minstens een vertegenwoordiging van:
Artikel 1. De raad keurt bij geheime stemming de vernieuwde samenstelling van het LOK goed:
- Lokale actoren: Lien Spilliers, Nathalie Droogers, Mieke Janssens, Peggy De Meyer
- Gebruikers: Petra Keijzer, Kelly Baetens, Vicky Mostinckx, Karen De Marie, Mia Rock, David Evenepoel, Tom Van Criekinge, Hendrik Van De Velde, Gunter Moens, Johan Van Gestel
- Lokaal bestuur: Karen Vermeir, Kim Bogman, Kyana Vlaes, Liesbet Meert, Karolien Huylebroek, Christiane Servranckx, Dirk De Roeck
- Opgroeien: Dorien Fostier
Artikel 2. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Welzijn.
Haviland zal de gemeente Ternat ondersteunen en adviseren "op afroep" in diverse aspecten van het GIS, waaronder volgende taken (niet-limitatief):
• begeleiden van de opstart of ontwikkeling van het GIS in de gemeentelijke diensten
• uitwerken van een termijnvisie en realiseren van quickwins, blokkeringen detecteren en advies geven om problemen op te lossen
• samen met de gemeentelijke diensten GIS-toepassingen uitdenken en ingang doen vinden in het bestuur
• actueel houden van de gemeentelijke geodatabank
• kleinschalige cartografische analyses uitvoeren ter ondersteuning en onderbouwing van beleidsvoorstellen en meerjarenplanning
• beleidsontwikkelingen in het vakdomein capteren en vertalen naar de dagelijkse gemeentelijke werking
• coachen en/of trainen van gemeentelijke medewerkers in het GIS-gebruik
Artikel 1. De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst dienstverlening 'ondersteuning GIS' tussen de gemeente Ternat en Haviland, gevoegd in bijlage, goed.
Artikel 2. De voorzitter van de raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de samenwerkingsovereenkomst met Haviland te ondertekenen.
Artikel 3. De ondertekende samenwerkingsovereenkomst wordt overgemaakt aan de diensten van Haviland.
Artikel 4. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Technische Zaken en aan de dienst ICT.
Inwoners op de August de Feyterstraat hadden te kampen met water- en modderoverlast van hoger liggende landbouwpercelen. Om deze inwoners op korte termijn te helpen werd daar een strobalendam geplaatst. Dit was echter een tijdelijke oplossing. De erosiecoördinator werkte het voorstel in bijlage uit als permanente oplossing. Dit voorstel bestaat uit de aanleg van een erosiepoel met aarden dam en geprofileerde grasstroken. Het perceel waar de erosiepoel op voorzien wordt, is eigendom van het OCMW Brussel. Om deze poel aan te leggen dient de gemeente een deel van dit perceel aan te kopen.
In december 2024 werd een schattingsverslag opgemaakt. Hierin werd de prijs geschat op € 9,5/m². Voor het uitvoeren van de voorgestelde erosiemaatregelen is een inname voorzien van 1.385,71 m2. Dit zou de aankoopprijs op € 13.164,20 brengen. Het OCMW van Brussel liet in 2025 een nieuw schattingsverslag opmaken. Hierin werd de prijs geschat op € 10/m². Dit zou de aankoopprijs op € 13.857,05 brengen, plus wederbeleggingsvergoeding (22,6%) en wachtintrest (1,44%).
Voor kleinschalige erosiebestrijdende maatregelen en grondinname in kader van erosiebestrijdende maatregelen kan het lokaal bestuur tot 75% van de investeringskosten laten subsidiëren via het Vlaams gewest. Daarnaast kan ook nog 15% gesubsidieerd worden via de provincie Vlaams-Brabant (ook voor grondinname en werken), dit wel met een maximum van € 15.000.
Aangezien het plan (op basis van opmetingen) een inname voorziet van 1.385,71 m2, komt dit met de voorgestelde prijs van 10 euro/m2, wederbeleggingsvergoeding en wachtintrest op € 17.188,43.
De uitvoering van de werken worden geraamd op € 88.782,54 (incl. btw en inclusief kosten voor technisch verslag, veiligheidscoördinatie... Andere grondinnamekosten zijn de pachterbrekingsvergoeding voor de gebruiker. Deze ligt vast op € 0,93/m2. De eenmalige vergoeding bedraagt bijgevolg € 1288,71. De bijkomende kosten (notaris, schattingsverslag..) bedragen ongeveer € 6.000.
Totale kost (voor het hele project) zou dan ruw geschat op € 113.259,68 komen. Hiervan zou een bedrag van € 99.944 gesubsidieerd worden: € 84.944 (75% - Vlaams Gewest) + € 15.000 (15% - provincie Vlaams-Brabant).
Artikel 1. De raad verklaart zich akkoord met de verkoopbelofte en de pachtverbreking.
Artikel 2. Notaris Carine Walravens, Ninoofsesteenweg 927 te 1703 Dilbeek wordt gelast als instrumenterende ambtenaar.
Artikel 3. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd de aankoopakte te ondertekenen.
Artikel 4. Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de dienst Financiën en de dienst Klimaat.
Het lokaal bestuur maakte een klimaatactieplan en een hemelwater- en droogteplan op. In beide plannen komt ontharden naar voren als één van de prioriteiten. In dit kader liet het lokaal bestuur plannen opmaken voor de ontharding van de driehoek aan de Dahlialaan.
Deze projectlocatie ligt in een woonwijk en wordt beschouwd als een inkom naar Hertigem/liedekerkebos. Met de huidige inrichting voelt dit echter helemaal niet zo aan. Het is een grote asfaltvlakte en er is geen natuurwaarde. De gemeente wenst hier dan ook een echte toegangspoort richting het bos van te maken, bestaande uit o.a. een groenzone, wadi's, hagen, bomen,… Een aantal parkeerplaatsen worden behouden, maar deze worden in grasdallen aangelegd. Door daar te ontharden wordt de waterinfiltratie verbeterd, de lokale temperatuur gereguleerd en de stedelijke biodiversiteit verhoogd. Daarnaast zal die zone in de toekomst ook gebruikt kunnen worden als rustplek voor de buurt. In de wijk wordt een hoekje gecreëerd waar beleving centraal staat, een plek waar bijvoorbeeld kleinschalige buurtfeesten in het groen georganiseerd kunnen worden.
De kostprijs van de ontharding aan de Dahlialaan wordt geraamd op € 82.724,56. Via de subsidieoproep 'Duurzaam Klimaatproject' ontvangt de gemeente € 31.742,94 voor de uitvoering van dit project.
De nodige kredieten voor ontharding werden voorzien in de begroting 2025 op jaarbudgetrekening ACT 1.4.4-0350-00-2200000.
Enig artikel. De raad keurt het project: 'ontharding Dahlialaan' goed.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen. Het college van burgemeester en schepenen keurde in haar zitting van 11 februari 2025 de aanvraag voor een parkeerplaats voor mindervaliden ter hoogte van de Verbrugghenstraat 3 goed.
Artikel 1. De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Verbrugghenstraat te 1740 Ternat goed.
Artikel 2. Op de Verbrugghenstraat ter hoogte van het kruispunt met het Marktplein en de Keizerstraat geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
wegmarkering artikel 76.3.
Artikel 3. Op de Verbrugghenstraat ter hoogte van het huisnummer 1 geldt: het is verboden links af te slaan. De maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersbord C31a
- verkeersbord M12.
Artikel 4. Op de Verbrugghenstraat vanaf het kruispunt met het Marktplein tot het kruispunt met de Keizerstraat langs de pare huisnummers geldt: het stilstaan en parkeren is verboden. Het begin en einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersbord E3
- verkeersbord GXa.
Artikel 5. In de Verbrugghenstraat ter hoogte van huisnummer 3: het parkeren is toegelaten. Het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap. Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersbord E9a
- Verkeersbord GVIId
- Verkeersbord GXc over een lengte van 6 meter.
Artikel 6. Op de Verbrugghenstraat ter hoogte van het kruispunt met het marktplein geldt: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersbord B5
- wegmarkering artikel 76.1.
Artikel 7. Op de Verbrugghenstraat ter hoogte van huisnummer 7 en huisnummer 13 geldt: de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Een gele onderbroken streep mag op de werkelijke rand van de rijbaan, op een trottoirband of op een boordsteen van een verhoogde berm aangebracht worden. Langs deze gele streep is het parkeren op de rijbaan verboden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- wegmarkering artikel 75.1.2°.
Artikel 8. Op de Verbrugghenstraat ter hoogte van het kruispunt met Marktplein geldt: verboden rijrichting voor iedere bestuurder. De maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs. Op de Verbrugghenstraat ter hoogte van de het kruispunt met de Keizerstraat geldt: toegelaten rijrichting op de openbare weg met éénrichtingsverkeer. Fietsers en bestuurders van speedpedelecs mogen in de twee richtingen rijden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersbord C1
- verkeersbord M12
- verkeersbord F19
- verkeersbord M18.
Artikel 9. Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande, worden opgeheven.
Artikel 10. Na goedkeuring door de raad wordt het besluit bekendgemaakt ingevolge de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 11. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Mobiliteit.
Amendement dat wordt aangebracht:
De parkeerplaatsen aan de krantenwinkel behouden voor kortparkeren en de parkeerplaatsen voor mindervaliden op de markt behouden en volgens de normen aanleggen.
Enig artikel. Het amendement is onontvankelijk.
Amendement dat wordt aangebracht:
De huidige parkeerplaatsen voor kortparkeren ter hoogte van de apotheek en frituur behouden.
Enig artikel. Het amendement is onontvankelijk.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
In het kader van een duidelijk leesbare, verkeerstechnisch correcte signalisatie van de geldende parkeerregels is het noodzakelijk om een aantal parkeerplaatsen met een specifieke bestemming te verplaatsen naar de parkeerstroken gelegen aan de buitenranden van het Markplein. Het betreft hier met name 5 parkeerplaatsen voorbehouden voor het parkeren van voertuigen gebruikt voor personen met een handicap.
Ook de parkeerplaatsen bestemd voor het kortparkeren met een toegelaten parkeerduur van 1 uur dienen naar de buitenranden verplaatst te worden.
Bij beide bovenstaande categorieën van parkeerplaatsen dient vermeld te worden dat het parkeren en stilstaan verboden is op de dag van de wekelijkse markt, nl. op donderdag van 5u tot 14u.
Door deze maatregelen kan het aantal losse palen op het marktplein verminderd worden en de palen die blijven zullen minder verkeersborden dragen, waardoor de kans op schade aan verkeersborden wordt beperkt. Ook het werk van onze technische dienst voor het klaarzetten van de markt zal hierdoor beperkt worden. Ook bij grotere activiteiten (zoals Bloemenstoet en Jaarmarkt) zal dit tot minder werk leiden.
Er werd op voorstel van de burgemeester nog onderzocht of het afdwingbaar is om de parkeerplaatsen zoals ze vandaag bestaan, uit de zonering te halen, maar dit is - na onderzoek dienst mobiliteit en politie - niet mogelijk en bijgevolg ook niet te handhaven.
Artikel 1. De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende Marktplein te 1740 Ternat goed.
Artikel 2. Op Marktplein ter hoogte van huisnummer 14, ter hoogte van huisnummer 19, ter hoogte van huisnummer 26 wordt ingevoerd: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 3. Op Marktplein aan huisnummer 32 wordt ingevoerd: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 12 m.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 4. Op Marktplein, op het driehoekig gedeelte, tegenover huisnummer 10, wordt ingevoerd: het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 5. Op Marktplein van huisnummer 11 tot 13, van huisnummer 20 tot 25, van huisnummer 27 tot 30 en van huisnummer 33 tot de Verbrugghenstraat wordt ingevoerd: het parkeren is toegelaten; de parkeerreglementering is beperkt in de tijd en geldt een maximumduur van 1 uur; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 6. Op Marktplein van huisnummer 10 naar huisnummer 6, van huisnummer 14 en huisnummer 11, van huisnummer 26 naar huisnummer 18, van huisnummer 30 naar huisnummer 27 en van het kruispunt met Verbrugghenstraat naar huisnummer 31 geldt: verboden rijrichting voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs. Op Marktplein van huisnummer 6 naar huisnummer 10, van huisnummer 11 naar huisnummer 14, van huisnummer 18 naar huisnummer 26, van huisnummer 27 naar huisnummer 30 en van huisnummer 31 naar kruispunt met Verbrugghenstraat geldt: toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer; fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de twee richtingen rijden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 7. Op Marktplein, tussen de kruispunten met Molenstraat en met Keizerstraat geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 8. Op Marktplein aan huisnummers 1, 10, 11, 30, 31 en tussen de twee bushaltes geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 9. Op Marktplein voor het verkeer rijdende richting station aan het huisnummer 10, voor het verkeer rijdende richting Brusselstraat aan het huisnummer 30, voor het verkeer komende van Borredam aan huisnummer 18, voor het verkeer komende van de Poodtstraat aan huisnummer 27 en voor het verkeer komende van Verbrugghenstraat aan huisnummer 1 geldt: het is verboden links af te slaan; de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 10. Op Marktplein voor het verkeer rijdende richting station aan het huisnummer 30, voor het verkeer rijdende richting Brusselstraat aan het huisnummer 10 en voor het verkeer komende van Winterweg geldt: het is verboden rechts af te slaan; de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 11. Op Marktplein tussen huisnummers 11 en 14, tussen huisnummers 19 en 23, tussen huisnummers 25 en 26, tussen huisnummers 27 en 30 en tussen huisnummers 32 en 37 geldt: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 12. Op Marktplein ter hoogte van huisnummers 10, 11, 30 en 31 geldt: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen; de plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge verkeersbord B5 wordt aangeduid. Op Marktplein tussen het kruispunt met de Molenstraat en het kruispunt met de Keizerstraat geldt: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Artikel 13. Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande, worden opgeheven.
Artikel 14. Dit besluit wordt bekendgemaakt ingevolge de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 15. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Mobiliteit.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen. Het aanvullend reglement in de T'Serclaesstraat wordt aangepast na de uitvoering van wegeniswerken. De voorrangsregeling in de T'Serclaesstraat wordt tevens in overeenstemming gebracht met het aanvullend reglement van de schoolroutes en de veilige schoolomgeving.
Artikel 1. De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de T'Serclaesstraat te 1740 Ternat goed.
Artikel 2. Op de T'Serclaesstraat ter hoogte van de Statiestraat geldt, de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersbord B5
- wegmarkeringen overeenkomstig artikel 76.1 van de wegcode.
Artikel 3. Op de T'Serclaesstraat ter hoogte van de Statiestraat geldt, voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
wegmarkeringen overeenkomstig artikel 76.3 van de wegcode.
Artikel 4. Op de T'Serclaesstraat tussen de uitrit van de parking de school 'De Brug' en de Terlindenstraat, op schooldagen van 8u15 tot 9u15 en van 15u30 tot 16u30 (op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag) of van 12u00 tot 12u45 (op woensdag), van de Terlindenstraat naar de Statiestraat geldt, verboden rijrichting voor iedere bestuurder. Het verbod is niet van toepassing op het geheel van de openbare weg.
De maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en speedpedelecs.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersborden C1
- verkeersborden F19
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M12 en M18.
Artikel 5. Op de T'Serclaesstraat, vanaf de Statiestraat tot de Kouterweg, in beide richtingen en aan beide zijden van de straat geldt: het stilstaan en parkeren is verboden. Het begin en einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden GXa en GXb.
Artikel 6. Op de T'Serclaesstraat tussen de Sportlaan en de Kouterweg, aan de kant van de woningen én in beide rijrichtingen geldt: het stilstaan en parkeren is verboden.
Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid. Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden GXa en GXb.
Artikel 7. Op alle wegen die uitkomen op de T'Serclaesstraat geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen wordt aangeduid.
Op de T'Serclaesstraat geldt: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt aangeduid door de verkeerstekens:
- verkeersborden B1 en wegmarkering overeenkomstig artikel 76.2 van de wegcode
- verkeersborden B15.
Artikel 8. Op de T'Serclaesstraat, meer bepaald de parking volleybalzaal Kruikenburg geldt, het parkeren is voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
verkeersborden E9b.
Artikel 9. Op de T'Serclaesstraat, meer bepaald de parking volleybalzaal Kruikenburg geldt, het parkeren is toegelaten. Het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeerstekens E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden GVIId.
Artikel 10. Op de T'Serclaesstraat, meer bepaald de parking volleybalzaal Kruikenburg geldt, het parkeren is toegelaten. Het parkeren is voorbehouden voor elektrische voertuigen die aan de laadpaal aangesloten zijn conform art. 70.2.1.3° h.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersborden E9a met daaronder een bord waarop het symbool van een stekker is afgebeeld.
- de verkeersbord worden aangevuld met-x-borden GXb.
Artikel 11. Op de toegang tot parking volleybalzaal Kruikenburg vanaf de T'Serclaesstraat tot op de parking geldt, het stilstaan en parkeren is verboden.
Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid. Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden GXa en GXb.
Artikel 12. Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande, worden opgeheven.
Artikel 13. Na goedkeuring door de raad wordt het besluit bekendgemaakt ingevolge de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 14. Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Mobiliteit.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen. De gemeenteraad keurde in haar zitting van 22 mei 2025 het gemeentelijk aanvullend reglement afbakening zones parkeren in tijd beperkt in Ternat goed. Het retributiereglement voorziet groene parkeerplaatsen die het kortparkeren tot 1 uur met blauwe schijf aangeven. In de Winterweg te 1740 Ternat worden 2 parkeerplaatsen in tijd beperkt tot 1 uur ingericht.
Artikel 1. De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Winterweg te 1740 Ternat goed.
Artikel 2. Op de Winterweg ter hoogte van Marktplein 1 geldt:
- op de Winterweg ter hoogte van Winterweg 15 geldt:
- de bestuurders zijn verplicht links af te slaan
- de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D1
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M12.
Artikel 3. Op de Winterweg ter hoogte van het kruispunt met Gemeentehuisstraat 2 wordt volgende maatregel ingevoerd:
op de Winterweg ter hoogte van het kruispunt met de Gemeentehuisstraat 14 wordt volgende maatregel ingevoerd:
- de bestuurders moeten voorrang verlenen
- de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.
Artikel 4. In de Winterweg ter hoogte van Gemeentehuisstraat 2 wordt ingevoerd: parkeren is toegelaten.
De parkeertijd is beperkt in tijd en geldt voor een maximumduur van 1 uur met symbool van een parkeerschijf.
Het begin en einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- onderborden type GVIIc met melding aangevuld met X-borden Xa en Xb.
Artikel 5. Op de Winterweg van het kruispunt met de Gemeentehuisstraat tot aan de versmalling van de Winterweg aan de kant van de pare huisnummers geldt:
- het stilstaan en parkeren is verboden
- het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid
- het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.
Artikel 6. Op de Winterweg van de versmalling langs de zijde van de Gemeentehuisstraat tot het kruispunt met de Winterweg 15 geldt:
- de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder
- de maatregel geldt niet voor fietsers en ruiters
- de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C3
Artikel 7. Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande, worden opgeheven.
Artikel 8. Na goedkeuring door de raad wordt het besluit bekendgemaakt ingevolge de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 9. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Mobiliteit.
Conform het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (Deel 2, Titel II, hoofdstuk 2, afdeling 2, art. 171) staat de algemeen directeur in voor het organisatiebeheersingssysteem.
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen over:
1) het bereiken van de doelstellingen
2) het beheersen van de risico’s
3) het naleven van wetgevingen en procedures
4) de beschikbaarheid van betrouwbare financiële en beheersinformatie
5) het efficiënt en economisch gebruik van middelen
6) de bescherming van activa
7) het voorkomen van fraude.
Het decreet lokaal bestuur verplicht de lokale besturen de organisatiebeheersing van hun activiteiten te organiseren en hierover te rapporteren aan de raad.
Het jaarrapport organisatiebeheersing 2025 dat handelt over 2024, is gevoegd in bijlage.
Enig artikel. De raad neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing 2025, zoals gevoegd in bijlage. De tekst van dit jaarrapport maakt integraal deel uit van onderhavige beslissing.
Namens Gemeenteraad,
Sieglinde De Mulder
algemeen directeur
Sophie Claeys
voorzitter gemeenteraad