De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 augustus 2021 worden zonder wijzigingen goedgekeurd. Zij worden ondertekend door de voorzitter van de raad en de Algemeen Directeur conform artikel 74 juncto artikels 32, 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 augustus 2021 worden zonder wijzigingen goedgekeurd. Zij worden ondertekend door de voorzitter van de raad en de Algemeen Directeur conform artikel 74 juncto artikels 32, 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.
Gelet op artikel 78 11 ° van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de meerjarenplanning zoals goedgekeurd in de raden op 11 december 2019;
Gelet op het decreet lokaal bestuur, artikel 293 tweede lid;
Gelet op de toelichting gegeven in de gemeenteraadscommissie van 16 januari 2020, waarbij onder andere het schattingsverslag werd besproken;
Gelet op het RUP Assesteenweg, zoals door deze raad vastgesteld;
Overwegende dat het OCMW van Ternat, samen met de Provincie Vlaams Brabant, eigenaar is van een perceel grond gelegen aan de Assesteenweg ( naast nr. 86 ) te Ternat, kadastraal gekend als het deel van eerste afdeling sectie A 477 C dat gelegen is in het RUP Assesteenweg met een op te meten oppervlakte, geschat op +/- 15 are; het overblijvende deel van het perceel, gelegen in natuurgebied blijft in eigendom van het lokaal bestuur Ternat;
Overwegende dat onroerende goederen van het lokaal bestuur in principe dienen te worden vervreemd volgens de principes van transparantie en mededinging, behalve als er een motivering wordt gegeven ter afwijking hiervan, dat het hierdoor aan gewezen is beroep te doen op COVAST, gespecialiseerd in het verkopen van onroerende goederen in het bezit van openbare besturen;
Overwegende dat het lokaal bestuur in uitvoering van haar bestuursakkoord en in accordantie met het toewijsreglement van ons raadsbesluit van 3 oktober 2017 een zekere voorrang wil geven aan geïnteresseerde kandidaat-kopers met een lokale binding, dat kan aanvaard worden dat kopers met een lokale binding daardoor tot maximaal 5.000 € bevoordeling kunnen krijgen, dat daarom zal worden verkocht aan de hoogste bieder met een Ternatse lokale binding, voor zover deze bieding maximaal 5.000 € lager is dan de hoogst uitgebrachte bieding; onder lokale binding wordt verstaan een natuurlijke persoon die minstens voor 35 % deel uitmaakt van de biedende partij én het Nederlands machtig is ( = in het bezit van een diploma van een lessenreeks van minstens 100 lesuren met examen uitgaand van een Nederlandstalige school, of kennis van het Nederlands minstens op niveau B1 van het Europees referentiekader ) én minstens 5 jaar van de afgelopen 20 jaar in de gemeente Ternat gewoond heeft;
Op voorstel van het vast bureau ;
Artikel 1. - Het onroerend goed Assesteenweg (naast nr. 86 - deel van 1ste afdeling sectie A 477 C, gelegen in het RUP Assesteenweg ) te verkopen via de verkoopkanalen van COVAST.
Artikel 2. - Het lastenboek van de verkoop als gevoegd in bijlage aan te nemen, met bijzondere aandacht voor de bepalingen van voorrang bij lokale binding zoals hierboven beschreven.
Artikel 3. - Notariskantoor Bedert te Ternat aan te stellen als instrumenterend ambtenaar en de raadsvoorzitter en de algemeen directeur te machtigen de verkoopakte te ondertekenen.
Artikel 4. - Het vast bureau te machtigen de verdere procedure te voeren.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Enig artikel. - De 2 voorgestelde mensen zullen zetelen in de vergaderingen betreffende Jobroad: Marc Faes, voorzitter BCSD en Kelly Fransaert, maatschappelijk werker.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 113;
Gelet op het decreet Lokaal Sociaal Beleid van 9 februari 2018, hoofdstuk 5, artikel 13;
Gelet op de Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 61;
Gelet op het Vlaams Regeerakkoord 2019 - 2024;
Overwegende dat het OCMW Ternat lid is van de Welzijnskoepel West-Brabant en bijgevolg deel uitmaakt van de regionale dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg Welzijnskoepel West-Brabant;
Overwegende de meerjarenplanning 2020 - 2025, actie 2.2.3.2: "Het Lokaal Bestuur biedt in eigen beheer of in samenwerking met andere organisaties thuishulp aan.";
Overwegende dat het Lokaal Bestuur heeft beslist om de poetsdienst geleidelijk af te bouwen;
Overwegende dat indien het bestuur overgaat tot een samenwerking met een andere dienst het zich zal focussen op de meest kwetsbare burger;
Overwegende dat de Welzijnskoepel West-Brabant, regionale dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg hulp verleent aan mensen die door ziekte, leeftijd, handicap of bijzondere omstandigheden tijdelijk of langdurig hulp nodig hebben in het dagelijkse leven. Het thuismilieu staat centraal;
Overwegende dat de regionale dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg een erkende dienst is;
Overwegende dat het gaat over een terbeschikkingstelling van enkele personeelsleden (maximum 2 VTE);
Op voorstel van het BCSD;
Op voorstel van het Vast Bureau;
Enig artikel. - De Raad voor Maatschappelijk Welzijn gaat akkoord met de afsprakennota m.b.t. de aanvullende thuiszorg.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en verdere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 177, 266 en 267;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, in het bijzonder artikel 99;
Gelet op de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 en verdere wijzigingen,
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
Gelet op de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op de raadsbeslissing van 12 juni 2018 houdende goedkeuring van een kader voor interne organisatiebeheersing en verdere wijzigingen;
Gelet op de raadsbeslissing van 26 september 2019 houdende voorafgaand visum van de financieel directeur;
In principe zijn alle voorgenomen financiële verbintenissen van de gemeente onderworpen aan een voorafgaand visum van de financieel directeur. De financieel directeur onderzoekt de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen in het kader van zijn opdracht. Hij verleent zijn visum, als uit dat onderzoek de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt. Voordat een verbintenis wordt aangegaan of, in voorkomend geval, voordat de voorgenomen verbintenis aan de financieel directeur ter visering wordt voorgelegd, wordt:
1° nagegaan of er voor het lopende boekjaar voldoende kredieten beschikbaar zijn en of de verbintenis mogelijk is binnen het meerjarenplan;
2° de uitgave voor de boekjaren in kwestie vastgelegd.
Het gaat daarbij niet alleen om overheidsopdrachten, maar ook om aanstellingen van personeel, huurcontracten, aankopen van onroerende goederen, enz. Hij kan voorwaarden koppelen aan zijn visum. Als de financieel directeur weigert zijn visum te verlenen, of als hij er voorwaarden aan koppelt, motiveert hij dat.
Het is wenselijk bepaalde categorieën van verrichtingen van dagelijks bestuur uit te sluiten van visumverplichting om de goede werking van de gemeente niet in gedrang te brengen. Het is immers organisatorisch niet haalbaar om alle uitgaven te viseren voordat de verbintenis ontstaat.
Volgens artikel 99 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen kunnen de volgende categorieën van verrichtingen niet worden uitgesloten van de visumverplichting:
1° de aanstelling van statutaire personeelsleden;
2° de aanstelling van contractuele personeelsleden voor onbepaalde duur;
3° de aanstelling van contractuele personeelsleden voor een periode van één jaar of meer;
4° de verbintenissen waarvan het bedrag hoger is dan vijftigduizend euro;
5° de verbintenissen die een contractuele looptijd hebben van meer dan één jaar en waarvan het jaarlijkse bedrag hoger is dan vijfentwintigduizend euro;
6° de investeringssubsidies waarvan het bedrag hoger is dan tienduizend euro.
Bij opeenvolgende contracten voor de aanstelling van contractuele personeelsleden voor dezelfde functie wordt de totale duur aangenomen voor de toepassing van deze bepaling.
Overwegende dat, conform artikel 92 van de wet overheidsopdrachten van 17 juni 2016, opdrachten waarvan de geraamde waarde lager is dan 30.000 euro (excl. BTW) tot stand kunnen komen via een aanvaarde factuur na marktraadpleging;
Gelet op de in voege zijnde gemeentelijke procedure ‘aanvaarde factuur’ en ‘wervingsaanvraag’ met bijhorende sjabloon;
Overwegende dat in het kader van een efficiënte organisatiebeheersing, het opportuun en billijk is om een visumverplichting op te leggen voor de verbintenissen waarvan het bedrag hoger is dan 5.000 euro (excl. BTW);
Overwegende dat deze verhoogde grens (vroeger 2.500 euro) aangenomen kan worden, rekening houdend met het feit dat op deze manier de belangrijkste dossiers onderworpen blijven aan een voorafgaand visum en dat elke verrichting die wordt vrijgesteld van de voorafgaandelijke visumverplichting steeds vrijwillig voor advies of visumverlening kan worden voorgelegd aan de financieel directeur;
Overwegende dat, conform art 266 van het decreet lokaal bestuur, het organisatiebeheersingssysteem de voorwaarden bepaalt die gelden om advies te kunnen vragen aan de financieel directeur over de wettigheid en regelmatigheid van verrichtingen die van de visumverplichting zijn uitgesloten;
Overwegende dat, om de continuïteit in de werking van de diensten te verzekeren, het wenselijk is dat de financieel directeur bij zijn afwezigheid voor het verlenen van een visum een ander personeelslid, met kennis van de vele aspecten waaraan een aan visum onderworpen uitgave dient te voldoen, mag aanstellen die de controleopdracht uitvoert onder zijn verantwoordelijkheid;
Gelet op het gunstig advies van het managementteam van 7 september 2021;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Begrippen
§1 Financiële verbintenis
Elke voorgenomen verbintenis die een financiële impact heeft wordt beschouwd als een financiële verbintenis. Een financiële verbintenis kan dus het gevolg zijn van:
§2 Het voorafgaand visum
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat financiële verbintenissen onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel directeur, dit is voorafgaand aan het aangaan van de verbintenis. Indien de verbintenis reeds is aangegaan, kan retroactief geen voorafgaand visum meer worden gegeven:
Een voorafgaand visum houdt in dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid de beschikbaarheid van de nodige goedgekeurde kredieten en de wetmatigheid van de voorgenomen financiële verbintenis controleert en omvat dus 2 componenten:
1. De component ‘Voorafgaande kredietcontrole’
Conform artikel 265 van het decreet over het lokaal bestuur mag een verbintenis alleen worden aangegaan als de financiële gevolgen ervan tijdens de periode van het meerjarenplan passen binnen de ramingen van het meerjarenplan en als de financiële gevolgen voor het lopende boekjaar passen binnen de limitatieve kredieten voor dat boekjaar in het meerjarenplan.
2. De component ‘Wetmatigheidscontrole’
De wetmatigheidscontrole omvat:
Artikel 2. - Verrichtingen vrijgesteld van visumverplichting
In vervanging van de beslissing van de gemeenteraad van 26 september 2019, sluit de raad alle financiële verbintenissen uit van de visumverplichting, met uitzondering van:
Artikel 3. - Wijze waarop het voorafgaand visum wordt aangevraagd
De dossierbeheerder maakt een ontwerpbeslissing op, met vermelding van de financiële impact van de verbintenis.
Indien de ontwerpbeslissing betrekking heeft op een financiële verbintenis, die niet vrijgesteld is van de visumverplichting, zie artikel 2, vraagt de dossierbeheerder een voorafgaande visum aan de financieel directeur'. De aanvraag dient vergezeld te zijn van een volledig dossier dat alle documenten bevat die nodig en nuttig zijn voor het verlenen van een voorafgaand visum met betrekking tot respectievelijk de gunning van een overheidsopdracht, de aanstelling of bevordering van personeel, de toekenning van toelagen, huurcontracten, e.a.
De ontwerpbeslissing (gunningsbeslissing, toekenningsbeslissing, huur, ...) vermeldt de voorgenomen financiële verbintenis, het ramingsbedrag, het bedrag van de voorgenomen uitgave(n) en de gegevens van de begunstigde van de uitgave (naam, adres, ondernemingsnummer);
De aanstellingsbeslissing bij vaste benoeming of bevordering vermeldt tevens of er een proeftijd gepresteerd werd conform de voorschriften van het statuut en of de evaluatie van de proeftijd positief was.
Artikel 4. - Termijn voor het geven van het voorafgaand visum
De financieel directeur streeft ernaar om het voorafgaand visum te verlenen binnen een termijn van vijf werkdagen na datum ontvangst van het volledig dossier. Indien de financieel directeur oordeelt dat het dossier onvolledig is, zal hij dit binnen de termijn van vijf werkdagen na datum ontvangst van het dossier meedelen aan de dossierbeheerder. Het onvolledig dossier wordt teruggezonden aan de dossierbeheerder die het dossier na aanvulling opnieuw kan indienen conform artikel 3. Indien uit het onderzoek van de financieel directeur de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt en indien er voldoende goedgekeurde kredieten zijn, kan een voorafgaand visum worden verleend. Indien het voorafgaand visum niet kan worden verleend, wordt dit door de financieel directeur gemotiveerd. Het ongunstig visum wordt overgemaakt aan de dossierbeheerder en de algemeen directeur. De dossierbeheerder plaatst het ongunstig voorafgaand visum op de agenda van het college van burgemeester en schepenen.
Als de financieel directeur, bij gemotiveerde beslissing, aan een voorgenomen verbintenis, weigert een visum te verlenen, kan het college van burgemeester en schepenen, conform artikel 267 van het decreet over het lokaal bestuur, op eigen verantwoordelijkheid viseren. In dat geval brengt het college van burgemeester en schepenen de gemotiveerde beslissing van de financieel directeur, samen met zijn eigen beslissing, ter kennis van de gemeenteraad. De verbintenis kan pas worden aangegaan nadat de gemeenteraad heeft kunnen kennisnemen van die beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 5. - Visumfiche
De financieel directeur voegt zijn visumfiche toe aan het dossier, uiterlijk voor de behandeling ervan door het college van burgemeester en schepenen. Een negatief visum dient voldoende gemotiveerd te worden door de financieel directeur.
Artikel 6. - Adviesverlening
Elke dossierbeheerder en/of de algemeen directeur heeft het recht om:
Artikel 7. - Rapportering
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid minstens éénmaal per jaar aan de gemeenteraad over de uitvoering van zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen. Hij stelt tegelijkertijd een afschrift van dat rapport ter beschikking van het college van burgemeester en schepenen en de algemeen directeur.
Artikel 8. - Delegatie
Het verlenen van een voorafgaand visum door de financieel directeur kan door hem gedelegeerd worden aan een ander personeelslid van het lokaal bestuur. Dit personeelslid zal de controleopdracht uitvoeren onder verantwoordelijkheid van de financieel directeur.
Artikel 9. - Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2021.
Artikel 10. - De beslissing van 26 september 2019 betreffende het voorafgaand visum van de financieel directeur, wordt opgeheven.
Namens OCMW-raad,
Koen Vanholder
Algemeen Directeur
Ines Swaelens
Voorzitter OCMW Raad