De notulen van de vorige zitting worden ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
Enig artikel. De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 mei 2025 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
De welzijnsvereniging bezorgt onmiddellijk na elke vergadering van de algemene vergadering en na elke vergadering van de raad van bestuur een lijst met de besluiten, met een beknopte omschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden, aan de voorzitter van het vast bureau van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient waar de maatschappelijke zetel van de welzijnsvereniging zich bevindt. De voorzitter agendeert deze ter kennisneming op de raad voor maatschappelijk welzijn, met het oog op de bekendmaking ervan op de webtoepassing van de gemeente. Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn stelt de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de besluitenlijsten.
Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de besluitenlijst van de raad van bestuur van 28 mei 2025 van de Welzijnskoepel West-Brabant.
Artikel 2. Voormelde besluitenlijst wordt bekendgemaakt ingevolge de bepalingen van het decreet van 22 december 2017.
Het werkingsgebied omvat regio Affligem, Bever, Liedekerke, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal en Ternat en hun deelgemeenten. Niet-werkenden met moeilijkheden in de zoektocht naar werk (of een opleiding) alsook op diverse andere levensdomeinen (vrije tijd, relaties, woonst, administratie, financiële vragen, welzijn,…). Mensen die hun weg niet vinden in het reguliere aanbod van hulpverlening en of dienstverlening.
Het lokaal partnerschap vertrekt vanuit de sterkten, competenties en talenten van de cliënten en bieden de ondersteuning om zelf stappen te zetten naar actieve participatie. Deelname is vrijwillig en gratis. Bij gebrek aan motivatie (na aanklampende aanpak) stopt het traject.
‘Vrijwilligheid’ is vanuit Europa een essentiële voorwaarde ikv subsidiëring. Dit staat tov de voorwaarde van werkbereidheid binnen de leefloondossiers. Het is soms zoeken naar het juiste evenwicht.
Cliënten waarvan men ‘denkt’ dat ze via reguliere weg kunnen toegeleid worden naar tewerkstelling worden niet weerhouden. Ook al heeft betrokkene al gedurende een bepaalde periode recht op leefloon en lukt de toeleiding naar de reguliere arbeidsmarkt niet.
Het project wordt jaarlijks geëvalueerd met betrekking tot de voortgang en geboekte resultaten. Een partner kan steeds beslissen tot het verlaten van het partnerschap.
De bijdrage van Ternat komt jaarlijks op € 8.763 ten opzichte van een jaarlijkse externe subsidie ten bedrage van € 47.253 (zie bijlagen).
Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst lokaal partnerschap LiFT goed.
Artikel 2. De voorzitter van de raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de projectcoördinator LIFT, de coördinator Sociale Zaken, de dienst Sociale Zaken en de dienst Financiën.
Algemeen directeur is bevoegd voor de uitvoering van wat onder het begrip dagelijks personeelsbeheer gedefinieerd wordt. Om duidelijk te maken welke bevoegdheden hieronder vallen, stelt de raad dit begrip vast.
Worden als “dagelijks personeelsbeheer” beschouwd en zijn als dusdanig een bevoegdheid van de algemeen directeur, onder de voorwaarden en binnen de modaliteiten bepaald door de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement:
1. Vaststellen van functiebeschrijvingen:
2. Indiensttreding:
3. Mobiliteit:
4. Opdrachthouderschap en functieverzwaring:
5. Waarnemen van een hogere functie:
6. Verloven:
7. Vorming:
8. Evaluatie:
9. Personeelsbeheer - algemeen:
10. Salaris, toelagen en vergoedingen:
11. Verhoudingen met vakorganisaties:
Artikel 1. De raad keurt de aanpassing van het begrip dagelijks personeelsbeheer zoals opgenomen in het tekstvak 'Considerans' goed.
Artikel 2. De algemeen directeur zal per kwartaal aan het vast bureau rapporteren over de uitoefening van zijn bevoegdheden inzake dagelijks personeelsbeheer.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en de dienst Personeel
het selectiedocument waar het stelt (punt 3.8): “Cipal dv zal in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, in het kader van onderhavige opdracht kunnen optreden als aankoopcentrale voor alle deelnemers in de dienstverlenende vereniging Cipal. Deze besturen zullen zich, net als hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten, op de aankoopcentrale kunnen beroepen om een totaaloplossing in het kader van de te sluiten raamovereenkomst die het voorwerp uitmaakt van deze opdracht, af te nemen, zonder dat zij verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst.
(…)
Cipal dv zal in het kader van onderhavige opdracht tevens kunnen optreden als aankoopcentrale voor (zonder dat deze entiteiten verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomstomst) :
Alle andere Vlaamse gemeente- en OCMW-besturen, hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten;
het bestek waar het stelt (punt 4.9): “Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelende toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent.”
Het bestek waar het stelt (punt 4.7): “Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever - net als elke andere afnemer - steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren.”;
De voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTSOFT23b) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als aankoopcentrale in de zin van artikelen 2,6° en 47 van de wet van 17 juni 2016.
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
de in de raamovereenkomst voorziene ICT-infrastructuur voldoen aan de behoefte van het bestuur;
het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
Cipal dv beschikt over knowhow en technische expertise inzake de aankoop van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software door aanbestedende overheden;
De gemeente is niet verplicht tot afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting).
De nodige budgetten zijn beschikbaar.
Artikel 1. De gemeente doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van standaard software aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTSOFT23b).
Artikel 2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Cipal, de dienst ICT en de dienst Financiën.
Conform het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (Deel 2, Titel II, hoofdstuk 2, afdeling 2, art. 171) staat de algemeen directeur in voor het organisatiebeheersingssysteem.
Het decreet lokaal bestuur verplicht de lokale besturen de organisatiebeheersing van hun activiteiten te organiseren en hierover te rapporteren aan de raad. Het jaarrapport organisatiebeheersing 2025 dat handelt over 2024, is gevoegd in bijlage.
Enig artikel. De raad neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing 2025, zoals gevoegd in bijlage. De tekst van dit jaarrapport maakt integraal deel uit van onderhavige beslissing.
Namens OCMW-raad,
Sieglinde De Mulder
algemeen directeur
Sophie Claeys
voorzitter RMW