Terug
Gepubliceerd op 03/07/2025

Notulen  OCMW-raad

do 26/06/2025 - 21:30 raadzaal
  • Secretariaat en onthaal

    • Notulen van de vorige zitting

      Aanwezig: Sophie Claeys, voorzitter RMW
      Ines Swaelens, burgemeester
      Luc Wachtelaer, Karolien Huylebroek, Kris De Meuter, Rutger Belsack, Anna Parys, schepenen
      Frans Holsters, Gunter Desmet, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Dennis Van der Putten, gemeenteraadsleden
      Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jozef Borremans, Jochen De Mulder, gemeenteraadsleden
      Bevoegdheid
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Juridische grond
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 32 en 74 betreffende de notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn
      • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 277 en 278 betreffende het ondertekenen van de notulen en het zittingsverslag van de raad
      Considerans

      De notulen van de vorige zitting worden ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Sophie Claeys, Ines Swaelens, Luc Wachtelaer, Karolien Huylebroek, Kris De Meuter, Rutger Belsack, Anna Parys, Frans Holsters, Gunter Desmet, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Dennis Van der Putten, Sieglinde De Mulder
      Voorstanders: Sophie Claeys, Ines Swaelens, Luc Wachtelaer, Karolien Huylebroek, Kris De Meuter, Rutger Belsack, Anna Parys, Frans Holsters, Gunter Desmet, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Dennis Van der Putten
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel. De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 mei 2025 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Kennisgeving besluitenlijst van de raad van bestuur van 28 mei 2025 van de Welzijnskoepel West-Brabant

        Aanwezig: Sophie Claeys, voorzitter RMW
        Ines Swaelens, burgemeester
        Luc Wachtelaer, Karolien Huylebroek, Kris De Meuter, Rutger Belsack, Anna Parys, schepenen
        Frans Holsters, Gunter Desmet, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Dennis Van der Putten, gemeenteraadsleden
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jozef Borremans, Jochen De Mulder, gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Juridische grond
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 485 betreffende de besluitenlijst van de welzijnsvereniging en de bekendmaking ervan
        • Statuten van de Welzijnskoepel West-Brabant betreffende het publiceren van de besluiten op de gemeentelijke website 
        • Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd in zitting van 31 januari 2019 - artikel A2 §1 en §2 betreffende de wijze waarop de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn in kennis worden gesteld van alle documenten waarnaar verwezen wordt in de notulen van de zittingen van de welzijnsvereniging
        Considerans

        De welzijnsvereniging bezorgt onmiddellijk na elke vergadering van de algemene vergadering en na elke vergadering van de raad van bestuur een lijst met de besluiten, met een beknopte omschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden, aan de voorzitter van het vast bureau van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient waar de maatschappelijke zetel van de welzijnsvereniging zich bevindt. De voorzitter agendeert deze ter kennisneming op de raad voor maatschappelijk welzijn, met het oog op de bekendmaking ervan op de webtoepassing van de gemeente. Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn stelt de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de besluitenlijsten.

        Adviezen, voorstel, voordracht
        • Op voorstel van het vast bureau van 17 juni 2025
        Besluit

        Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de besluitenlijst van de raad van bestuur van 28 mei 2025 van de Welzijnskoepel West-Brabant. 

        Artikel 2. Voormelde besluitenlijst wordt bekendgemaakt ingevolge de bepalingen van het decreet van 22 december 2017.

    • OCMW

      • Sociale zaken: samenwerkingsovereenkomst lokaal partnerschap LIFT

        Aanwezig: Sophie Claeys, voorzitter RMW
        Ines Swaelens, burgemeester
        Luc Wachtelaer, Karolien Huylebroek, Kris De Meuter, Rutger Belsack, Anna Parys, schepenen
        Frans Holsters, Gunter Desmet, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Dennis Van der Putten, gemeenteraadsleden
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jozef Borremans, Jochen De Mulder, gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Juridische grond
        • ESF-programma 2021-2027 waarbinnen een oproep “lokale partnerschappen” wordt gelanceerd door Europa WSE (ESF). Deze lokale partnerschappen kunnen opstarten vanaf 1 januari 2024 met een looptijd tot 31 december 2029Lidmaatschap van OCMW Ternat bij Welzijnskoepel West-Brabant
        • Besluit van het vast bureau van 13 april 2023 betreffende de intentieverklaring inzake deelname aan het project lokale partnerschappen 
        • Besluit van het vast bureau van 25 januari 2024 betreffende de deelname en de cofinanciering van het lokaal bestuur Ternat aan het lokaal partnerschap PajotTarl
        Considerans

        Het werkingsgebied omvat regio Affligem, Bever, Liedekerke, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal en Ternat en hun deelgemeenten. Niet-werkenden met moeilijkheden in de zoektocht naar werk (of een opleiding) alsook op diverse andere levensdomeinen (vrije tijd, relaties, woonst, administratie, financiële vragen, welzijn,…). Mensen die hun weg niet vinden in het reguliere aanbod van hulpverlening en of dienstverlening.
        Het lokaal partnerschap vertrekt vanuit de sterkten, competenties en talenten van de cliënten en bieden de ondersteuning om zelf stappen te zetten naar actieve participatie. Deelname is vrijwillig en gratis. Bij gebrek aan motivatie (na aanklampende aanpak) stopt het traject.
        ‘Vrijwilligheid’ is vanuit Europa een essentiële voorwaarde ikv subsidiëring. Dit staat tov de voorwaarde van werkbereidheid binnen de leefloondossiers. Het is soms zoeken naar het juiste evenwicht.
        Cliënten waarvan men ‘denkt’ dat ze via reguliere weg kunnen toegeleid worden naar tewerkstelling worden niet weerhouden. Ook al heeft betrokkene al gedurende een bepaalde periode recht op leefloon en lukt de toeleiding naar de reguliere arbeidsmarkt niet.
        Het project wordt jaarlijks geëvalueerd met betrekking tot de voortgang en geboekte resultaten. Een partner kan steeds beslissen tot het verlaten van het partnerschap.

        Financiële impact

        De bijdrage van Ternat komt jaarlijks op € 8.763  ten opzichte van een jaarlijkse externe subsidie ten bedrage van € 47.253 (zie bijlagen).

        Adviezen, voorstel, voordracht
        • Op voorstel van het vast bureau in zitting van 25 juni 2025
        Publieke stemming
        Aanwezig: Sophie Claeys, Ines Swaelens, Luc Wachtelaer, Karolien Huylebroek, Kris De Meuter, Rutger Belsack, Anna Parys, Frans Holsters, Gunter Desmet, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Dennis Van der Putten, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Sophie Claeys, Ines Swaelens, Luc Wachtelaer, Karolien Huylebroek, Kris De Meuter, Rutger Belsack, Anna Parys, Frans Holsters, Gunter Desmet, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Dennis Van der Putten
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst lokaal partnerschap LiFT goed.

        Artikel 2. De voorzitter van de raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.

        Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de projectcoördinator LIFT, de coördinator Sociale Zaken, de dienst Sociale Zaken en de dienst Financiën.

    • Personeelsdienst

      • Vaststelling begrip 'dagelijks personeelsbeheer'

        Aanwezig: Sophie Claeys, voorzitter RMW
        Ines Swaelens, burgemeester
        Luc Wachtelaer, Karolien Huylebroek, Kris De Meuter, Rutger Belsack, Anna Parys, schepenen
        Frans Holsters, Gunter Desmet, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Dennis Van der Putten, gemeenteraadsleden
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jozef Borremans, Jochen De Mulder, gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 – artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Juridische grond
        • Decreet betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding van 27 maart 1991
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen
        • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel
        • Raadsbesluit van 28 november 2024 houdende de goedkeuring van de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel
        • Raadsbesluit van 28 november 2024 houdende de goedkeuring van het arbeidsreglement voor het OCMW-personeel
        • Raadsbesluit van 28 november 2024 houdende de goedkeuring van het personeelsplan en het organogram
        Considerans

        Algemeen directeur is bevoegd voor de uitvoering van wat onder het begrip dagelijks personeelsbeheer gedefinieerd wordt. Om duidelijk te maken welke bevoegdheden hieronder vallen, stelt de raad dit begrip vast.

        Worden als “dagelijks personeelsbeheer” beschouwd en zijn als dusdanig een bevoegdheid van de algemeen directeur, onder de voorwaarden en binnen de modaliteiten bepaald door de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement:

        1. Vaststellen van functiebeschrijvingen:

        • eindverantwoordelijke voor het vaststellen van functiebeschrijvingen, met uitzondering voor de functie van financieel directeur en algemeen directeur

        2. Indiensttreding:

        • eindverantwoordelijke voor de actieve inwerking en integratie van een nieuw personeelslid in zijn functie, met uitzondering van de decretale graden

        3. Mobiliteit:

        • tijdelijke dienstaanwijzing op vraag van een diensthoofd in het kader van de goede werking van de dienst

        4. Opdrachthouderschap en functieverzwaring:

        • behandelen van een aanvraag tot opdrachthouderschap en functieverzwaring
        • op de hoogte brengen van de personeelsleden van een opdrachthouderschap en beslissen, op basis van de resultaten van de vergelijking van de kandidaten, over de toewijzing van de opdracht

        5. Waarnemen van een hogere functie:

        • formuleren van een voorstel aan het college, na een procedure van vergelijking van kandidaturen, wie de hogere functie zal waarnemen

        6. Verloven:

        • goedkeuren van aanvragen van vakantiedagen
        • optreden bij niet correcte toepassing van vakantieverlof
        • vastleggen van één of meerdere collectieve vakantiedagen
        • goedkeuren voor afwijking op het overdragen van het maximum aantal vakantiedagen
        • goedkeuren voor afwijking op het overdragen van het overschreden aantal balansuren
        • toekennen van bevallingsverlof krachtens de arbeidswet van 16 maart 1971
        • toekennen van verlenging van postnatale rustperiode voor een vast aangesteld statutair personeelslid in overeenstemming met artikel 39 van de arbeidswet van 16 maart 1971 en het KB van 17 oktober 1994
        • bepalen van het recht op vaderschapsverlof
        • toekenning opvangverlof met behoud van salaris bij verzoek door personeelslid met oog op adoptie of pleegvoogdij van een minderjarig kind indien er aan bepaalde voorwaarden is voldaan
        • toestaan heropname functie na ziekteverlof met deeltijdse prestaties a rato van 19/38ste voor een periode van ten hoogste 3 maanden aangerekend pro rata op het aantal nog beschikbare ziektekredietdagen
        • toestaan verlenging deeltijdse prestaties na ziekteverlof aangerekend op het aantal nog beschikbare ziektekredietdagen tot uitputting van het ziektekapitaal
        • bepalen van het jaarlijks ziektekrediet voor statutaire personeelsleden
        • toestaan verlof wegens arbeidsongeschiktheid voor de duur van de afwezigheid
        • goedkeuren van de aanvraag voor een verlof voor opdracht
        • goedkeuren van het omstandigheidsverlof
        • geven van toestemming na aanvraag tot opname contingent van 20 werkdagen onbetaald verlof
        • geven van toestemming na aanvraag opname contingent van 2 jaar onbetaald verlof
        • toestaan van verlof voor deeltijdse prestaties in periodes van ten minste 3 maand en ten hoogste 24 maanden voor het geheel van de loopbaan, indien aan de voorwaarden voldaan is en indien de goede werking van de dienst niet in het gedrang komt (gunstmaatregel)
        • behandelen van de aanvraag voor loopbaanonderbreking en loopbaanvermindering indien het om een recht gaat voor de werknemer
        • goedkeuring van de aanvraag voor loopbaanonderbreking en loopbaanvermindering indien het om een gunst gaat voor de werknemer
        • behandelen van de aanvraag voor halftijdse vervroegde uittreding of de verlenging hiervan
        • toekenning van vakbondsverlof overeenkomstig de wet op het syndicaal statuut  indien voldaan aan de voorwaarden
        • toekennen van politiek verlof conform het decreet van 14 maart 2003
        • behandelen van de aanvraag voor verlof voor de begeleiding van mindervalide personen en zieken
        • behandelen van de aanvraag voor dienstvrijstelling en goedkeuring indien conform de voorwaarden

        7. Vorming:

        • eindverantwoordelijk voor de concrete invulling van het vormingsrecht en de vormingsplicht, volgens de vastgestelde vormingsbehoeften in samenspraak met de vormingsverantwoordelijke
        • eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van de georganiseerde vormingen
        • eindverantwoordelijk voor het gemotiveerd beslissen over de toestemming of weigering van een vormingsaanvraag

        8. Evaluatie:

        • eindverantwoordelijkheid voor de interne organisatie van het evaluatieproces en toekijken op het respecteren van de procedures, in overleg met de evaluatieambtenaar
        • eindverantwoordelijkheid bij het aanduiden van een eerste en tweede evaluator of indien nodig een nieuwe of tijdelijke evaluator, in overleg met de evaluatieambtenaar
        • eindverantwoordelijk  voor de opleiding van de evaluatoren, in overleg met de evaluatieambtenaar/vormingsverantwoordelijke
        • eindverantwoordelijk voor het informeren van de personeelsleden over alle aspecten van het evaluatiesysteem en de evaluatiecriteria die op hen van toepassing zijn;
        • beslissen over de bevestiging of aanpassing van de evaluatie en van het evaluatieresultaat na het gemotiveerd advies van de beroepsinstantie
        • nemen van passende maatregelen naar aanleiding van de evaluatie met uitzondering van het ontslag wegens beroepsongeschiktheid
        • adviseren van de aanstellende overheid over ontslag wegens beroepsongeschiktheid na ongunstige evaluatie
        • in het kader van het evaluatiesysteem van het onderwijzend personeel: eerste evaluator van de schooldirecteurs en tweede evaluator voor de wervingsambten

        9. Personeelsbeheer - algemeen:

        • toestemming verlenen voor dienstreizen en bepalen van het meest geschikte vervoermiddel
        • aanwijzen van de personeelsleden die zich buiten de normale diensturen moeten beschikbaar houden
        • eindverantwoordelijkheid bij het toezien op het correct naleven van de arbeidstijd en de reglementen op de tijdsregistratie
        • aanpassen van het uurrooster (type)  zoals bepaald in het arbeidsreglement  in functie van gewijzigde arbeidsprestaties van het personeelslid
        • goedkeuren van prestaties buiten het uurrooster
        • verzoek tot het presteren van overuren
        • uitlenen van personeel aan een gebruiker (zonder overdracht werkgeversgezag)
        • organisatie van de ziektecontrole, uitgeoefend door het geneeskundig controleorgaan dat is aangeduid door het bestuur
        • vaststelling onwettige afwezigheid en beslissing tot inhouding van het salaris
        • inzet van het personeel op een andere standplaats, binnen de bestaande arbeidsovereenkomst
        • interne communicatie over personeelsaangelegenheden
        • het opstellen van aanvraagformulieren voor allerlei aanvragen (zoals vorming, toelagen,…)
        • controle op de naleving van de deontologische code, het arbeidsreglement en de rechtspositieregeling voor personeelsleden
        • beslissing over het al dan niet aanvaarden van geschenken, uitnodigingen of  andere voordelen die de onpartijdigheid, onafhankelijkheid of objectiviteit van de ambtenaar in het gedrag kunnen brengen

        10. Salaris, toelagen en vergoedingen:

        • vaststelling van het individueel jaarsalaris met inbegrip van de overname van de anciënniteiten,  (bijvoorbeeld het beslissen over het aantal jaren relevante beroepservaring, de valorisatie van de diensten, de toekenning van periodieke salarisverhogingen, het toekennen van schaalanciënniteit)
        • beslissing over het doorstromen in de functionele loopbaan
        • beslissen over de aanvragen van personeelsleden voor het ontvangen van toelagen en vergoedingen: permanentietoelage, opdrachthouderschap, hotelvergoeding, kosten gemaakt in dienstopdracht, overloon, verstoringstoelage, gevarentoelage

        11. Verhoudingen met vakorganisaties:

        • het voor kennisneming viseren van de berichten van de vakorganisaties die in de lokalen van de diensten van het personeel waarvan zij de beroepsbelangen behartigen worden aangeplakt (Koninklijk besluit tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel)
        • bepalen in onderlinge overeenkomst met de betrokken representatieve vakorganisaties van de plaats, dag en uur van de vergaderingen die zij beleggen in de lokalen van de administratie
        • aanduiding van de plaatsen waar berichten kunnen worden aangeplakt
        Adviezen, voorstel, voordracht
        •  Op voorstel van het vast bureau in zitting van 27 mei 2025
        Publieke stemming
        Aanwezig: Sophie Claeys, Ines Swaelens, Luc Wachtelaer, Karolien Huylebroek, Kris De Meuter, Rutger Belsack, Anna Parys, Frans Holsters, Gunter Desmet, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Dennis Van der Putten, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Sophie Claeys, Ines Swaelens, Luc Wachtelaer, Karolien Huylebroek, Kris De Meuter, Rutger Belsack, Anna Parys, Frans Holsters, Gunter Desmet, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Dennis Van der Putten
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De raad keurt de aanpassing van het begrip dagelijks personeelsbeheer zoals opgenomen in het tekstvak 'Considerans' goed.

        Artikel 2. De algemeen directeur zal per kwartaal aan het vast bureau rapporteren over de uitoefening van zijn bevoegdheden inzake dagelijks personeelsbeheer.

        Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid en de dienst Personeel 

    • ICT

      • Beslissing om beroep te doen op de dienstverlenende vereniging Cipal als aankoopcentrale voor afname van de raamovereenkomst 'Raamovereenkomst voor de verwerving van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma's m.b.t. standaard software en bijhorende dienstverlening'

        Aanwezig: Sophie Claeys, voorzitter RMW
        Ines Swaelens, burgemeester
        Luc Wachtelaer, Karolien Huylebroek, Kris De Meuter, Rutger Belsack, Anna Parys, schepenen
        Frans Holsters, Gunter Desmet, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Dennis Van der Putten, gemeenteraadsleden
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jozef Borremans, Jochen De Mulder, gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
        Juridische grond
        • Wetgeving overheidsopdrachten - artikel 2, 6°, 43 §1 tweede lid, 47
        • Principiële beslissing van de raad van beheer van Cipal dv van 26 oktober 2023 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit 'de verwerving van standaard software en bijhorende dienstverlening'
        • De in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtsdocumenten, inzonderheid: 
          • het selectiedocument waar het stelt (punt 3.8): “Cipal dv zal in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, in het kader van onderhavige opdracht kunnen optreden als aankoopcentrale voor alle deelnemers in de dienstverlenende vereniging Cipal. Deze besturen zullen zich, net als hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten, op de aankoopcentrale kunnen beroepen om een totaaloplossing in het kader van de te sluiten raamovereenkomst die het voorwerp uitmaakt van deze opdracht, af te nemen, zonder dat zij verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst. 
            (…) 
            Cipal dv zal in het kader van onderhavige opdracht tevens kunnen optreden als aankoopcentrale voor (zonder dat deze entiteiten verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomstomst) : 

          • Alle andere Vlaamse gemeente- en OCMW-besturen, hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten;  

          • het bestek waar het stelt (punt 4.9): Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelende toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent. 

          • Het bestek waar het stelt (punt 4.7): “Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever - net als elke andere afnemer - steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren.”; 

        • Beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 12 september 2024 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan SoftwareONE BE bv met maatschappelijke zetel te Esplanade 1 - 1020 Brussel
        Considerans

        De voornoemde opdracht van Cipal dv Raamovereenkomst voor de verwerving van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTSOFT23b) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als aankoopcentrale in de zin van artikelen 2,6° en 47 van de wet van 17 juni 2016.

        De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:  

        • de in de raamovereenkomst voorziene ICT-infrastructuur voldoen aan de behoefte van het bestuur;  

        • het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent; 

        • Cipal dv beschikt over knowhow en technische expertise inzake de aankoop van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software door aanbestedende overheden; 

        De gemeente is niet verplicht tot afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting).

        Financiële impact

        De nodige budgetten zijn beschikbaar.

        Adviezen, voorstel, voordracht
        • Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 27 mei 2025
        Publieke stemming
        Aanwezig: Sophie Claeys, Ines Swaelens, Luc Wachtelaer, Karolien Huylebroek, Kris De Meuter, Rutger Belsack, Anna Parys, Frans Holsters, Gunter Desmet, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Dennis Van der Putten, Sieglinde De Mulder
        Voorstanders: Sophie Claeys, Ines Swaelens, Luc Wachtelaer, Karolien Huylebroek, Kris De Meuter, Rutger Belsack, Anna Parys, Frans Holsters, Gunter Desmet, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Dennis Van der Putten
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De gemeente doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van standaard software aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software en bijhorende dienstverlening(Bestek nr. CSMRTSOFT23b). 

        Artikel 2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.

        Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Cipal, de dienst ICT en de dienst Financiën.

    • MAT

      • Kennisneming rapportage organisatiebeheersing 2025

        Aanwezig: Sophie Claeys, voorzitter RMW
        Ines Swaelens, burgemeester
        Luc Wachtelaer, Karolien Huylebroek, Kris De Meuter, Rutger Belsack, Anna Parys, schepenen
        Frans Holsters, Gunter Desmet, Sven De Paepe, Geert De Feyter, Christiane Servranckx, Kathleen Platteau, Arno De Paepe, Steve Convents, Vera Servranckx, Yo De Beule, Silke Billens, Maarten Babeliowsky, Daan Sorgeloos, Ann De Bolle, Kris Biesemans, Dennis Van der Putten, gemeenteraadsleden
        Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jozef Borremans, Jochen De Mulder, gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 219 
        Juridische grond
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 217 tot en met 220 betreffende organisatiebeheersing
        • Raadsbesluit van juni 2018, aangevuld in zitting  van 24 juni 2021 betreffende goedkeuring van het kader voor organisatiebeheersing 
        • De bevindingen van de verschillende audits in het lokaal bestuur uitgevoerd de voorbij jaren
        Considerans

        Conform het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (Deel 2, Titel II, hoofdstuk 2, afdeling 2, art. 171) staat de algemeen directeur in voor het organisatiebeheersingssysteem.

        Het decreet lokaal bestuur verplicht de lokale besturen de organisatiebeheersing van hun activiteiten te organiseren en hierover te rapporteren aan de raad. Het jaarrapport organisatiebeheersing 2025 dat handelt over 2024, is gevoegd in bijlage.

        Adviezen, voorstel, voordracht
        • Op voorstel van het vast bureau van 17 juni 2025
        • MAT: positief advies van 18 juni 2025
        Besluit

        Enig artikel. De raad neemt kennis van het jaarrapport organisatiebeheersing 2025, zoals gevoegd in bijlage. De tekst van dit jaarrapport maakt integraal deel uit van onderhavige beslissing.

Namens OCMW-raad,

Sieglinde De Mulder
algemeen directeur

Sophie Claeys
voorzitter RMW