De notulen van de gemeenteraad van 19 december 2019 worden zonder wijzigingen goedgekeurd.
Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.
De notulen van de gemeenteraad van 19 december 2019 worden zonder wijzigingen goedgekeurd.
Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.
Gelet op artikel 40 en 56 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 30 mei 2012 houdende technische en praktische aanpassingen aan het decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht;
Gelet op het decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 de artikelen 3,15,18, 21,22,25,27,28,29,32,37, hoofdstuk IV afdeling 3. recht op inschrijving de artikelen 37bis-37 duodevicies en afdeling 4. aanmeldingsprocedures art. 37 undevicies-art.37vicies septies;
Gelet op het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, artikel 21;
Gelet op de omzendbrief BaO 2012/01, zoals gewijzigd;
Overwegende de afspraken gemaakt tussen de gemeentescholen en het schoolbestuur van de gemeente Ternat op 23 mei 2014;
Overwegende dat elk schoolbestuur de capaciteit voor elke school, onderwijsniveau en vestigingsplaats moet bepalen voor het volgende schooljaar, voorafgaand aan de inschrijvingen;
Overwegende dat de capaciteit van de school, het niveau en de vestigingsplaats maximaal wordt vastgelegd voor zover de veiligheid van de leerlingen niet in het gedrang komt;
Overwegende dat er – binnen de bestaande infrastructuur - geen uitbreidingsmogelijkheden of bestemmingswijzigingen m.b.t. klaslokalen en andere lokalen mogelijk zijn;
Overwegende dat het schoolbestuur ondanks het bereiken van de capaciteit toch bepaalde leerlingen kan inschrijven (conform het decreet basisonderwijs van 25/02/1997 art.37novies§5);
Overwegende er rekening dient gehouden te worden met de grootte van de lokalen in de overeenstemming met de wettelijke bepaalde ruimte per leerling;
Gezien deze capaciteit dient te worden vastgelegd voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2020-2021 van start gaan;
Gezien de grootte van de klaslokalen onvoldoende is voor het huidig aantal leerlingen, en de opmerking van de onderwijsinspectie tijdens de doorlichting van mei 2017, dat het comfort van de leerlingen in het gedrang komt door de te kleine klaslokalen;
Artikel 1. - De capaciteit wordt vanaf het schooljaar 2020-2021, tot wijziging, vastgelegd tot volgende maximumaantallen voor de gemeentelijke basisschool De Kiem Wambeek
Kleuterschool - totale capaciteit: 117 kleuters
waarbij
- geboortejaar 2018 - onthaalklas: 24 kleuters
- geboortejaar 2017 - 1ste kleuterklas: 24 kleuters
- geboortejaar 2016 - 2de kleuterklas: 24 kleuters
- geboortejaar 2015 - 3de kleuterklas: 45 kleuters
Lagere school - vestigingsplaats Stenebrugstraat capaciteit: 69 lagereschoolkinderen
waarbij
- eerste leerjaar 45 leerlingen
- tweede leerjaar 24 leerlingen
- Vestigingssplaats Langestraat capaciteit 117 lagereschoolkinderen
- derde leerjaar: 24 leerlingen
- vierde leerjaar: 48 leerlingen
- vijfde leerjaar: 21 leerlingen
- zesde leerjaar: 24 leerlingen
Artikel 2. - §1 De inschrijvingsperiode voor de leerlingen uit de voorrangsgroepen duurt twee weken en start op de eerste schooldag van februari van het voorgaande schooljaar (3 februari - kinderen zelfde leefeenheid) en op 14 februari (kinderen personeel). Pas na die periode kunnen kinderen die niet tot een voorrangsgroep behoren ingeschreven worden. Vrije inschrijvingen starten op 2 maart 2020.
§2 De inschrijvingsperiodes worden bekend gemaakt via brief aan de ouders, de gemeentelijke website of infoblad en de facebookpagina van de school.
Artikel 3. - De directeur kan in bepaalde situaties leerlingen toch inschrijven als de maximumcapaciteit bereikt is.
Artikel 4. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit, wordt voor het nodige gevolg overgemaakt aan:
- de directeur van de gemeentelijke basisschool GBS De Kiem Wambeek
- de algemeen directeur
- de personeelsdienst
- de financieel directeur
Gelet op artikel 40 en 56 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 30 mei 2012 houdende technische en praktische aanpassingen aan het decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht;
Gelet op het decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 de artikelen 3,15,18, 21,22,25,27,28,29,32,37, hoofdstuk IV afdeling 3. recht op inschrijving de artikelen 37bis-37 duodevicies en afdeling 4. aanmeldingsprocedures art. 37 undevicies-art.37vicies septies;
Gelet op het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, artikel 21;
Gelet op de omzendbrief BaO 2012/01, zoals gewijzigd;
Overwegende de afspraken gemaakt tussen de gemeentescholen en het schoolbestuur van de gemeente Ternat op 23 mei 2014;
Overwegende dat elk schoolbestuur de capaciteit voor elke school, onderwijsniveau en vestigingsplaats moet bepalen voor het volgende schooljaar, voorafgaand aan de inschrijvingen;
Overwegende dat de capaciteit van de school, het niveau en de vestigingsplaats maximaal wordt vastgelegd voor zover de veiligheid van de leerlingen niet in het gedrang komt;
Overwegende dat er – binnen de bestaande infrastructuur - geen uitbreidingsmogelijkheden of bestemmingswijzigingen m.b.t. klaslokalen en andere lokalen mogelijk zijn;
Overwegende dat het schoolbestuur ondanks het bereiken van de capaciteit toch bepaalde leerlingen kan inschrijven (conform het decreet basisonderwijs van 25/02/1997 art.37novies§5);
Overwegende er rekening dient gehouden te worden met de grootte van de lokalen in de overeenstemming met de wettelijke bepaalde ruimte per leerling;
Gezien deze capaciteit dient te worden vastgelegd voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2020-2021 van start gaan;
Gezien de grootte van de klaslokalen onvoldoende is voor het huidig aantal leerlingen, en de opmerking van de onderwijsinspectie tijdens de doorlichting van mei 2017, dat het comfort van de leerlingen in het gedrang komt door de te kleine klaslokalen;
Artikel 1. - De capaciteit wordt vanaf het schooljaar 2020-2021, tot wijziging, vastgelegd tot volgende maximumaantallen voor de gemeentelijke basisschool De Kiem Lombeek
Niveau |
Capaciteit |
Zittende leerlingen gereserveerd |
Aantal vrije plaatsen |
School De Kiem Lombeek |
248 |
208 |
40 |
Kleuter |
96 |
62 |
34 |
Onthaalklas |
24 |
0 |
24 |
Eerste kleuterklas |
24 |
19 |
5 |
Tweede kleuterklas (geboortejaar 2016) |
24 |
21 |
3 |
Derde kleuterklas |
24 |
22 |
2 |
Lager |
152 |
146 |
6 |
Eerste leerjaar |
24 |
22 |
2 |
Tweede leerjaar |
24 |
24 |
0 |
Derde leerjaar |
25 |
25 |
0 |
Vierde leerjaar |
29 |
29 |
0 |
Vijfde leerjaar |
24 |
20 |
4 |
Zesde leerjaar |
26 |
26 |
0 |
Artikel 2. - §1 De inschrijvingsperiode voor de leerlingen uit de voorrangsgroepen duurt twee weken en start op de eerste schooldag van februari van het voorgaande schooljaar (3 februari - kinderen zelfde leefeenheid) en op 14 februari (kinderen personeel). Pas na die periode kunnen kinderen die niet tot een voorrangsgroep behoren ingeschreven worden. Vrije inschrijvingen starten op 2 maart 2020.
§2 De inschrijvingsperiodes worden bekend gemaakt via brief aan de ouders, de gemeentelijke website of infoblad en de facebookpagina van de school.
Artikel 3. - De directeur kan in bepaalde situaties leerlingen toch inschrijven als de maximumcapaciteit bereikt is.
Artikel 4. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit, wordt voor het nodige gevolg overgemaakt aan:
- de directeur van de gemeentelijke basisschool GBS De Kiem Lombeek
- de algemeen directeur
- de personeelsdienst
- de financieel directeur
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 144.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad dd 17-06-2011 houdende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met gemeente Dilbeek “aanleg fietspaden Bodegmestraat – Ternatstraat – Dilbeeksesteenweg op het grondgebied van de gemeente Ternat;
Overwegende dat de grondinneming van openbaar nut is en het algemeen belang dienen;
Gelet op de schattingsverslagen van Axios bvba dd 13-08-2015;
Gelet op de verkoopsovereenkomst gevoegd bij dit besluit :
Inneming 8 - cons. Van Eeckhoudt
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen
Overwegende dat de nodige kredieten worden voorzien op in het investeringsbudget van 2020, op jaarbudgetrekening ACT-1.2.1/0200-01/2202000;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1:
De verkoopsovereenkomst (inneming 8) voor de grondverwervingen in der minne in het kader van de aanleg van fietspaden op de Bodegemstraat Ternatstraat en Dilbeeksesteenweg goed te keuren.
Artikel 2:
Mevrouw I. Swaelens, Voorzitter en De Heer K. Vanholder, algemeen directeur te machtigen om namens de gemeente de aktes, op basis van de verkoopsovereenkomst gevoegd bij dit raadsbesluit te ondertekenen.
Artikel 3:
Notariskantoor M. Bedert te gelasten als instrumerend ambtenaar.
Artikel 4:
De Heer hypotheekbewaarder uitdrukkelijk te ontslaan van het nemen van een ambtshalve inschrijving.
Artikel 5:
Het college van burgemeester en schepenen te machtigen om beperkte aanpassingen aan de overeenkomst aan te brengen, alvorens de overeenkomst wordt ondertekend door mevrouw de voorzitter en de heer algemeen directeur.
Artikel 6:
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de rekendienst en aan de dienst grondgebiedzaken.
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij K.B. d.d. 16 maart 1968;
Gelet op het K.B. d.d. 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het M.B. d.d. 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft en de Verbrugghenstraat een gemeenteweg is;
Op voorstel van het college van burgemeetser en schepenen;
Artikel 1.- dat de volgende regels gelden:
- op de Verbrugghenstraat vanaf het kruispunt met de Gemeentehuisstraat in de richting van de Keizerstraat: verboden rijrichting voor iedere bestuurder. Deze maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.
- op de Verbrugghenstraat vanaf het kruispunt met de Keizerstraat in de richting van de Gemeentehuisstraat: toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer. Fietsers en tweewielige bromfietsen klasse A mogen in beide richtingen rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C1
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M3
- verkeersborden F19 - de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M5.
Artikel 2.- dat op de Verbrugghenstraat vanaf het kruispunt met de Gemeentehuisstraat tot het kruispunt met de Keizerstraat aan de kant van de pare huisnummers stilstaan en parkeren verboden is. Het begin en het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xb, Xa.
Artikel 3.- dat op de Verbrugghenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Keizerstraat de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Artikel 4.- dat op de Verbrugghenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Gemeentehuisstraat de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.
Artikel 5.- dat op de Verbrugghenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Gemeentehuisstraat voetgangers de oversteekplaats moeten volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Artikel 6.- dat op de Verbrugghenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Keizerstraat voetgangers de oversteekplaats moeten volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Artikel 7.- dat het op de Verbrugghenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Gemeentehuisstraat verboden is links af te slaan. Deze maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C31a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M3.
Artikel 8.- alle voorgaande aanvullende reglementen van de politie betreffende de gemeenteweg Verbrugghenstraat op te heffen, met uitzondering van de zonale reglementen.
Artikel 9.- dit aanvullend reglement, ter kennisgeving, over te maken aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Gelet op artikel 40 § 2 juncto 2 § 1 van het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het besluit van de deputatie van 21 juni 2018, waarbij de provincie zich engageert om Sustainable Energy and Climate Action Plans, kortweg SECAP's (gemeentelijk energie en klimaatactieplannen) op te maken voor de Vlaams-Brabantse steden en gemeenten en deze tevens te ondersteunen en te begeleiden voor de uitvoering ervan;
Gelet op de collegebeslissing van 22/08/19 waarmee de gemeente haar interesse voor de bovenstaande dienstverlening kenbaar maakte;
Overwegende dat met het Burgemeestersconvenant – een initiatief van de Europese Commissie – steden en gemeenten zich engageren om bij te dragen aan de Europese en regionale inspanningen om de CO2-uitstoot te verminderen en mens en maatschappij weerbaar te maken voor de gevolgen van de huidige en toekomstige klimaatverandering;
Overwegende dat het lokaal bestuur Ternat in 2014 het Burgemeestersconvenant 2020 (CoM2020) ondertekende, waarbij ze zich engageerde tot een besparing van 20% op hun CO2-uitstoot tegen 2020 (referentiejaar 2011), en dat het Lokaal Bestuur Ternat reeds een klimaatactieplan (SEAP) opmaakte in het kader van het CoM2020;
Overwegende dat de einddatum van het huidige Burgemeestersconvenant (CoM2020) in zicht komt, wil het lokaal bestuur zich voorbereiden op de periode na 2020 (CoM2030) en ook tijdens deze legislatuur inzetten op een ambitieus gemeentelijk klimaatbeleid;
Artikel 1. -De gemeente Ternat beslist om het SECAP (klimaatactieplan) in kader van het Burgemeestersconvenant 2030 in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant op te maken.
Artikel 2. -De gemeente Ternat ondertekent hiertoe de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Vlaams-Brabant, bijlage inclusief, betreffende de opmaak van een gemeentelijk energie- en klimaatactieplan (SECAP).
Artikel 3. - Het Lokaal bestuur Ternat voorziet hiervoor een bedrag van 10.000 euro op budgetpost ACT-1.4.4/0390-00/6131003 in het budgetjaar 2020 voorziet.
Artikel 4.- De start van de opmaak van het SECAP is voorzien voor 2021. Op dat moment zal ook officieel ingetekend worden op het Burgemeestersconvenant 2030 (via GR-beslissing), waarna de gemeente 2 jaar de tijd heeft om haar SECAP/klimaatplan op te maken.
Artikel 5. -In navolging van de overeenkomst (zie bijlage) zal de gemeente het nodige personeel en budget voorzien voor zowel het opmaken als het uitvoeren van de maatregelen en acties uit het SECAP:
Artikel 6. - Een afschrift van dit besluit worden bezorgd aan de provincie Vlaams-Brabant, dienst leefmilieu, t.a.v. Burgemeestersconvenant, Provincieplein 1, 3010 Leuven.
Namens Gemeenteraad,
Koen Vanholder
algemeen directeur
Ines Swaelens
gemeenteraadsvoorzitter