De notulen van de vorige zitting worden ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
Enig artikel. De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 september 2024 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur.
De verschillende diensten hebben voorstellen ingediend voor de sluitingsdagen van de gemeentelijke diensten in 2025.
Artikel 1. De OCMW-raad gaat akkoord met de volgende feestdagen in 2025. Op deze dagen moet niet gewerkt worden:
- Nieuwjaarsdag: woensdag 1 januari 2025
- Tweede Nieuwjaarsdag: donderdag 2 januari 2025
- Paasmaandag: maandag 21 april 2025
- Dag Van de Arbeid: donderdag 1 mei 2025
- Onze Lieve Heer Hemelvaart: donderdag 29 mei 2025
- Pinkstermaandag: maandag 9 juni 2025
- Vlaamse feestdag: vrijdag 11 juli 2025
- Nationale feestdag: maandag 21 juli 2025
- Onze Lieve Vrouw Hemelvaart: vrijdag 15 augustus 2025
- Allerheiligen: zaterdag 1 november 2025
- Allerzielen: zondag 2 november 2025
- Wapenstilstand: dinsdag 11 november 2025
- Kerstmis: donderdag 25 december 2025
- Tweede kerstdag: vrijdag 26 december 2025
Artikel 2. De feestdagen in 2025 die op een zaterdag of een zondag vallen, worden toegevoegd aan het aantal verlofdagen. Dit zijn er 2 in 2025, namelijk:
- Allerheiligen: zaterdag 1 november 2025
- Allerzielen: zondag 2 november 2025
Artikel 3. De OCMW-raad gaat akkoord met de volgende brugdagen waarop het personeel verplicht verlof dient te nemen. Dit is het geval wanneer een feestdag op een dinsdag of een donderdag valt:
- vrijdag 3 januari 2025
- vrijdag 2 mei 2025
- vrijdag 30 mei 2025
- maandag 10 november 2025 (uitgezonderd Puls).
Artikel 4. De OCMW-raad gaat akkoord met de sluitingsperiodes van CC De Ploter, waarin het personeel van het cultuurcentrum verplicht verlof of meeruren dient op te nemen:
- 7 juli 2025 tot en met 10 augustus 2025 (4 weken verplicht verlof te nemen. De 5de week blijft CC De Ploter gesloten voor publiek, maar mag er gewerkt worden van 11 augustus 2025 tot en met 17 augustus 2025 voor noodzakelijke werken)
- 22 december 2025 tot en met 4 januari 2026
In het kader van vooraf geplande activiteiten (kerstvakantie en zomervakantie) kan hier voor sommige personeelsleden worden vanaf geweken.
Artikel 5. De OCMW-raad gaat akkoord met de verplichte sluitingsdagen (op te nemen verlof) voor de site sport en jeugd:
- zaterdag 16 augustus 2025
- zaterdag 18 oktober 2025 - jaarmarkt 2025.
Artikel 6. De OCMW-raad gaat akkoord met de verplichte sluitingsdagen (op te nemen verlof) voor de bibliotheek:
- zaterdag 16 augustus 2025.
Artikel 7. De OCMW-raad gaat akkoord met de regeling voor het personeel van het Sociaal Huis (categorie 3):
Medewerkers hebben recht op dienstvrijstelling op 2 januari 2025, 11 juli 2025, 2 november 2025 en 26 december 2025.
Artikel 8. De OCMW-raad gaat akkoord met de sluiting van alle gemeentelijke diensten tijdens de personeelssportdag in 2025. Alle medewerkers zijn verplicht deel te nemen aan de sportdag of verlof in te schrijven.
De welzijnsvereniging bezorgt onmiddellijk na elke vergadering van de algemene vergadering en na elke vergadering van de raad van bestuur een lijst met de besluiten, met een beknopte omschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden, aan de voorzitter van het vast bureau van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient waar de maatschappelijke zetel van de welzijnsvereniging zich bevindt. De voorzitter agendeert deze ter kennisneming op de raad voor maatschappelijk welzijn, met het oog op de bekendmaking ervan op de webtoepassing van de gemeente. Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn stelt de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de besluitenlijsten.
Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de besluitenlijst van de raad van bestuur van 16 september 2024 van de Welzijnskoepel West-Brabant.
Artikel 2. Voormelde besluitenlijst wordt bekendgemaakt ingevolge de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Het OCMW Ternat is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en werd verlengd op 23 oktober 2019 gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland Intercommunale is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische-sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
In de OCMW-raadsbeslissing van 28 februari 2019 werden de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van Haviland aangeduid.
Oproepingsbrief van 1 oktober 2024 tot de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale op 27 november 2024 omvat volgende agendapunten:
1. | Notulen van de Algemene Vergadering van 19 juni 2024: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd op 24 juni 2024 aan de deelnemers bezorgd) |
2. | De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2025 (art. 34) |
3. | Varia |
Artikel 1. De agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 27 november 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 2. De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 27 november 2024 goed te keuren.
Artikel 3. Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Activering van leefloongerechtigden behoort tot één van de prioritaire taken van het OCMW. Om deze taak te vervullen, wenst de dienst sociale zaken in te zetten op de tewerkstelling van personen via art. 60§7 van de leefloonwet. Dit houdt in dat het OCMW leefloongerechtigden de kans biedt het recht op werkloosheidsuitkeringen te openen en/of beroepservaring te verwerven. De arbeidsovereenkomst wordt uitgevoerd binnen het OCMW (artikel 60 §7 Intern) of bij een derde (artikel 60 §7 Extern) De cliënt verwerft tijdens deze tewerkstellingsperiode de nodige competenties om door te stromen naar het normaal economisch circuit of om verder de weg te vinden naar aangepast werk (arbeidsactivering). Het OCMW is altijd de juridische werkgever. Een tewerkstelling artikel 60 §7 mag niet langer duren dan de vereiste arbeidsperiode om in orde te zijn bij de sociale zekerheid. Om dit doel te behalen, zijn samenwerkingen met verscheidene organisaties, die de nodige begeleiding kunnen voorzien op de werkvloer, nodig. In concreto is de vzw Spullenhulp een onderneming in de sociale economie: de winst die gegenereerd wordt door haar economische activiteit (verkoop van tweedehandsvoorwerpen) dient om de sociale acties ter bestrijding van armoede en sociale uitsluiting in België te financieren.
Het OCMW ontvangt een verhoogde staatstoelage voor de duur van de tewerkstelling indien dit in een sociaal economie-initiatief is (zoals vzw Spullenhulp). Daarnaast geniet het OCMW als werkgever een vrijstelling van werkgeversbijdragen.
Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur Ternat en Spullenhulp VZW met ingang van 1 november 2024 goed.
Artikel 2. De samenwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door de voorzitter van de raad en de algemeen directeur.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Financiën en aan Spullenhulp VZW.
In het kader van de opdracht “Vernieuwen verwarmingsketels in assistentiewoningen De Sibbe” werd een offerte opgevraagd binnen de raamovereenkomst. De gemeente kan beroep doen op het VEB als aankoopcentrale voor het vernieuwen van verwarmingsketels en waardoor zij krachtens artikel 47§2 van de wet van 17 juni 2016 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
De gemeente wenst beroep te doen op het VEB als aankoopcentrale voor het vernieuwen van verwarmingsketels van de Sibbe. De in de aankoopcentrale voorziene omschrijving van de opdracht voldoet aan de behoeften. De raamovereenkomst loopt van 4 juni 2020 tot en met 31 december 2024.
Een intergemeentelijke samenwerking kan op het vlak van ondersteuning bij en/of aanbieden van facilitaire diensten, positieve schaaleffecten en synergiën genereren. Het VEB beschikt over know-how of technische expertise.
Voor deze opdracht werd VT Verelst BV/BVBA als leverancier toegewezen. De ontvangen offerte via de raamovereenkomst van het VEB bedraagt van € 76.030 btw exclusief of € 80.591,80 inclusief 6% btw (€4.561,80 btw). Er dient een werkingskost van 7,5% betaald te worden aan het VEB, zijnde € 5.702,25 exclusief btw of € 6.899,72 inclusief 21% btw (€ 1.197,47 btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen via raamovereenkomst bij het VEB.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op jaarbudgetrekening ACT-1.2.5/0952-00/2210000/IP-2.
De jaarbudgetrekening dient verhoogd te worden met € 30.000 euro voor het uitvoeren van deze opdracht.
Artikel 1. Goedkeuring wordt verleend aan de raamovereenkomst en de raming voor de opdracht “Vernieuwen verwarmingsketels in assistentiewoningen De Sibbe”. De raming bedraagt € 76.030 exclusief btw of € 80.591,80 inclusief btw, de werkingskost bedraagt € 5.702,25 exclusief btw of € 6.899,72 inclusief 21% btw.
Artikel 2. Het lokaal bestuur stapt in gedurende de volledige periode van de raamovereenkomst die loopt van 4 juni 2020 tot en met 31 december 2024.
Artikel 3. Er wordt goedkeuring verleend om het budget van de jaarbudgetrekening, ACT-1.2.5/0952-00/2210000/IP-2, te verhogen met € 30.000.
Artikel 4. De algemene voorwaarden worden voor akkoord overgemaakt aan het VEB.
Artikel 5. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het VEB, de dienst Financiën, de dienst Technische Zaken en het OCMW.
De grondinnemingen zijn van openbaar nut, dienen het algemeen belang en zijn nodig om het initiatief van de gemeenteraad te kunnen realiseren om de gemeenteweg Fossebaan te wijzigen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 8 februari 2022 om beroep te doen op FARYS cvba als aankoopcentrale voor het opmaken van schattingsverslagen en uitvoeren van onderhandelingen in functie van grondverwervingen voor het fietspadendossier Fossebaan.
De ondertekende verkoopsovereenkomst 'Verkoopbelofte inneming 20' werd bij dit besluit in bijlage gevoegd.
De uitgave voor deze grondverwerving is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op jaarbudgetrekening ACT-1.1.1/0200-01/2202000/GEMEENTE/CBS/IP-1.1.1.
Artikel 1. De raad keurt de verkoopbelofte van grondinname 20 voor wegenis - en rioleringswerken en aanleg fietspaden in de Fossebaan goed.
Artikel 2. De verkoopbelofte wordt bezorgd aan het Notariskantoor Ternat ter uitvoering van het raadsbesluit van 30 november 2023.
Artikel 3. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst Financiën en de dienst Technische Zaken.
Namens OCMW-raad,
Sieglinde De Mulder
algemeen directeur
Kristof De Leeuw
voorzitter OCMW-raad (wnd.)