De notulen van de gemeenteraad van 2 september 2021 worden zonder wijzigingen goedgekeurd.
Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.
De notulen van de gemeenteraad van 2 september 2021 worden zonder wijzigingen goedgekeurd.
Zij worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de Algemeen Directeur conform artikel 32 juncto artikels 277 en 278 van het decreet Lokaal Bestuur.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot heden;
Gelet op de artikelen 134 en 135 § 2, 5° van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op het koninklijk besluit noodplanning van 22 mei 2019;
Gelet op het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, zoals laatst gewijzigd op 25 augustus 2021;
Overwegende dat vanaf 1 september 2021 het dragen van het mondmasker niet meer verplicht is in publiek toegankelijke ruimtes van ondernemingen, openbare besturen of verenigingen en in de culturele, feestelijke, sportieve, recreatieve en evenementensector voor evenementen en private feesten met minder dan 200 toeschouwers binnen en 400 toeschouwers buiten, tenzij de lokale overheid daar anders over beslist. Desondanks blijft de aangepaste generieke gids voor bedrijven hameren op het volgen van de strenge coronamaatregelen waardoor er voor personeelsleden van ondernemingen geen sprake is van het niet dragen van een mondmasker;
Overwegende dat, ondanks de hoge vaccinatiegraad in Ternat het coronavirus en zijn mutaties nog niet verdwenen is;
Overwegende dat, omwille van duidelijkheid en veiligheids- en gezondheidsredenen van zowel bezoekers als personeelsleden het opportuun is om zich bij het verplaatsen in publiekszones en in personeelstoegankelijke zones een mondmasker te blijven dragen;
Overwegende dat, eens aan tafel of bureau gezeten en de 1,5 meter afstand gerespecteerd wordt, mag het mondmasker wel af;
Artikel 1. - De gemeenteraad bekrachtigd het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 02.09.2021 waarbij iedereen vanaf 12 jaar verplicht is om een mondmasker of elk ander alternatief in stof te dragen in gemeenschappelijke publieke en personeelstoegankelijke zones in de openbare gebouwen van de gemeente Ternat. Indien dit omwille van medische redenen niet mogelijk is, dient een gelaatsscherm gedragen te worden.
Artikel 2. - Dit besluit gaat in vanaf bekendmaking en blijft geldig tot minstens eind september voor de administratieve diensten en de bibliotheek. Voor het sportcentrum, De Puls en het CC De Ploter gelden de eventuele soepelere sectorale protocollen.
Artikel 3. - Een afschrift ervan wordt toegestuurd aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg en van de politierechtbank.
Artikel 4. - Overeenkomstig artikelen 14 en 19, 2e lid van de gecoördineerde wetten op de Raad van State kan tegen deze beslissing een beroep tot opschorting en nietigverklaring worden ingesteld bij de Raad van State, wegens overtreding van hetzij substantiële, hetzij op straffe van nietigheid voorgeschreven vormen, overschrijding of afwending van macht, binnen zestig dagen vanaf de kennisgeving of bekendmaking. Dit beroep kan worden ingesteld door middel van een aangetekend verzoekschrift dat is ondertekend door de partij of door een advocaat die is ingeschreven op de tabel van de Orde van Advocaten.
Gelet op artikel 263 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het ontwerp van opvolgingsrapportering als opgemaakt door het managementteam van het lokaal bestuur Ternat;
Overwgende dat de raad van deze opvolgingsrapportering dient kennis te nemen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Enig artikel. - Kennis te nemen van de opvolgingsrapportering van de uitvoering van het meerjarenplan 2020-2025 van het lokaal bestuur Ternat, met de stand der zaken per einde juni 2021.
Gelet op artikel 47 14 ° van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het vonnis van de rechtbank van eerste aanleg te Brussel waarin de gemeente Ternat en Vzw FC Wambeek - Ternat ( rechtsopvolger van KSLK Ternat ) veroordeeld werden tot een schadevergoeding en een del van de gerechtskosten;
Gelet op onze akte van hoger beroep;
Gelet op ons raadsbesluit van 24 juni 2021 ter principiële goedkeuring van de dading onder voorbehoud van het ter goedkeuring leggen van de definitieve tekst;
Overwegende dat de definitieve versie door onze raadsman is opgemaakt en zich bevindt in bijlage;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Zich akkoord te verklaren met het afsluiten van de dading volgens de teksten als gevoegd in bijlage.
Artikel 2. - De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd de dading voor het gemeentebestuur te ondertekenen.
Gelet op artikel 170, §4 van de Grondwet;
Gelet op artikel 40 § 3 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, zoals gewijzigd;
Gelet op de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 (en verdere wijzigingen) betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen;
Gelet op de raadsbeslissing van 19 december 2019 betreffende de gemeentebelasting aangaande het privaat in gebruik nemen van het openbaar domein;
Gelet op het gemeentelijk marktreglement;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 van de Vlaamse Regering;
Overwegende dat de gemeente bevoegd is voor het toezicht op de veiligheid, de rust en de reinheid op de openbare wegen;
Overwegende dat de private ingebruikname van het openbaar domein en/of privaat domein grenzend aan de openbare weg, aanleiding geeft tot passende maatregelen vanwege de gemeente;
Overwegende dat het eigendomscriterium met een daaraan gekoppelde gedifferentieerde tariefstructuur op adequate wijze toelaat om, bij benadering en in overeenstemming met het beginsel van de verdelende rechtvaardigheid, de belasting vast te stellen;
Voor haar algemene financiering heft de gemeente Ternat een belasting op het privaat in gebruik nemen van het openbaar domein en/of privaat domein grenzend aan het openbaar domein;
Jaarbudgetrekening: JAAR/GBB-CBS/0020-00/7360000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;
Raming opbrengst belasting: € 86.500;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Met ingang op 1 oktober 2021 en eindigend op 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente een contante belasting geheven op de inname van het openbaar domein alsook op de kramen, winkelwagens, frituurkramen en andere dergelijke, mobiele constructies welke zijn opgesteld als verkooppunt op privaat domein gelegen langsheen de openbare weg.
Begripsomschrijving
Artikel 2. - 1. Een activiteit met handelskarakter op openbaar domein wordt beschouwd als inname van openbaar domein.
2. De inname van openbaar domein zonder handelskarakter waarbij de bezetting op de grond van een gedeelte van het openbaar domein plaatsvindt of de inname van de ruimte boven een gedeelte van het openbaar domein op dergelijke wijze dat een normaal gebruik van het openbaar domein onmogelijk wordt gemaakt, valt onder het toepassingsgebied van deze belasting.
Belastingplichtige
Artikel 3. - De belasting is verschuldigd door de aanvrager van de toelating/vergunning.
Berekeningswijze en tarief
Artikel 4. - De belasting wordt als volgt vastgesteld:
Markten:
Avond- en jaarmarkten:
Buiten de georganiseerde markten voor kramen met verkooppunt op openbaar domein:
Buiten de georganiseerde markten voor eet- en andere kramen met verkooppunt op privaat domein:
Kermissen:
1. voor Sinksenkermis:
2. voor Statiekermis:
3. voor Jaarmarkt:
4. In de deelgemeenten Wambeek en Sint-Katherina-Lombeek:
Circussen:
Werken:
Op het tijdelijk in gebruik nemen van de openbare weg o.a. voor werkzaamheden verricht door aannemers, ambachtslieden en andere privépersonen (plaatsen van bouwmaterialen, hijstoestellen, stellingen, containers en andere voorwerpen):
Toelating/vergunning
De aanvrager moet toelating bekomen van het gemeentebestuur.
Wijze van inning
Artikel 5. - 1. De belasting dient contant te worden betaald via overschrijving op rekening van het gemeentebestuur na ontvangst van een factuur.
2. Bij gebrek aan betaling wordt de belasting ingekohierd.
Terugbetaling
Artikel 6. - 1. Enkel in uitzonderlijke gevallen, zoals langdurige ziekte, ongeval, overmacht, ... en na het voorleggen van afdoende bewijsstukken, kan overgegaan worden tot terugbetaling van de belasting. De aanvrager dient het gemeentebestuur uiterlijk 24 u vóór de geplande inname in kennis te stellen van de niet-inname. Laattijdige verwittigingen kunnen geen enkele aanleiding geven tot terugbetaling.
2. In voornoemd geval zal de periode begrepen tussen de aanvang van de non-activiteit en het einde van de looptijd van het abonnement terugbetaald worden.
3. In geval het college van burgemeester een vergunning zou intrekken of schorsen is er een terugbetaling mogelijk maar er is evenwel geen enkel recht op schadevergoeding.
Vrijstellingen
Artikel 7. - Volgende activiteiten worden vrijgesteld van onderhavige belasting:
Bestuurlijk toezicht
Artikel 8. - De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van dit besluit overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Bekendmaking en inwerkingtreding
Artikel 9. - Dit belastingreglement treedt in werking op 1 oktober 2021 en vervangt de raadsbeslissing van 19 december 2019 betreffende de gemeentebelasting aangaande het privaat in gebruik nemen van het openbaar domein.
De bekendmaking alsook de inwerkingtreding van deze verordening gebeurt respectievelijk en overeenkomstig artikels 285 t/m 288 van het decreet lokaal bestuur.
Gelet op artikel 170, §4, Grondwet;
Gelet op artikel 40 § 3 van het Decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2019 betreffende de gemeentebelasting op de afgifte van administratieve documenten;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 van de Vlaamse Regering;
Overwegende dat de afgifte van allerlei administratieve stukken lasten voor de gemeente meebrengt en dat het gepast is hiervoor van de belanghebbenden een belasting te eisen;
Voor haar algemene financiering heft de gemeente Ternat een belasting op de afgifte van administratieve documenten.
Jaarbudgetrekening: JAAR/GBB-CBS/0020-00/7315000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Raming opbrengst belasting: 51.000,00 euro
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Belastbaar voorwerp
Artikel 1. - Een contante belasting op de afgifte van administratieve documenten wordt geheven, de kosten voor het maakloon verschuldigd aan de federale overheid zijn inbegrepen.
Belastingplichtige
Artikel 2. - De belasting is verschuldigd door de persoon of de instelling aan wie het administratief document op verzoek of ambtshalve wordt uitgereikt.
Berekeningswijze en tarief
Artikel 3. - De belasting wordt vastgesteld als volgt:
A) op afgifte van elektronische identiteitskaarten en-documenten:
EID = identiteitskaart voor Belgen/EVK = voor niet-Belgische onderdanen/Kids-ID = voor Belgische voor kinderen onder de 12 jaar
1. gewone procedure
- EID
a. eerste EID (12 tot 14 jaar) gratis
b. EID - geldigheidsduur 6 jaar (-18 jaar) 22,00
c. EID - geldigheidsduur 10 jaar (+18 jaar) 27,00
d. EID - hernieuwing na diefstal 27,00
e. EID - hernieuwing na verlies 35,00
f. EID – geldigheidsduur 1 jaar 18,00
- Kids-ID
a. Kids-ID - geldigheidsduur 3 jaar (-12 jaar) 8,00
- EVK
a. eerste EVK (12 jaar) gratis
b. EVK - geldigheidsduur 5 jaar 22,00
d. EVK - hernieuwing na diefstal 22,00
e. EVK - hernieuwing na verlies 35,00
2. spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK in de gemeente:
- Kids-ID 100,00
- EID - EVK 130,00
3. spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en PIN/PUK bij de Algemene Directie, Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken - Brussel
- Kids-ID 140,00
- EID 160,00
B) op afgifte van identiteitsbewijzen voor niet-Belgische kinderen onder de 12 jaar (vast tarief)
- identiteitsbewijs voor niet Belgische kinderen <12 jaar 2,00
C) op afgifte, de duurverlenging, de vernieuwing of de vervanging van verblijfsvergunningen voor vreemdelingen (A.I. of Attest van Immatriculatie)
- voor de aflevering van een eerste A.I. en volgende, uitgereikt tegen teruggave van de oude verblijfsvergunning: 7,00
- voor de aflevering van een duplicaat 9,00
- voor de verlenging van een A.I. kosteloos
D) op afgifte van trouwboekjes en voltrekken van een huwelijk
1. voor een trouwboekje van het gewone type 54,00
- deze belasting omvat de belasting op het in het trouwboekje voorkomend huwelijksgetuigschrift
2. voor het voltrekken van een huwelijk
- buiten de kantooruren 162,00
- binnen de kantooruren 108,00
Kantooruren:
maandag - donderdag: 08u30 - 16u30
donderdagavond: 18u00 - 20u00
vrijdag: 08u30 - 12u00
E) wettelijke samenwoning
1. voor de registratie van een wettelijke samenwoning 50,00
2. voor de eenzijdige ontbinding van een wettelijke samenwoning aan de hand van een gerechtsdeurwaardersexploot 250,00
F) op afgifte van Belgische paspoorten en reistitels
Belgische paspoorten = voor Belgische onderdanen /reistitels = voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen
1. gewone procedure (met levering in de gemeente)
- minderjarig (-18 jaar) 45,00
- meerderjarig (+18 jaar) 92,00
2. dringende procedure (met levering in de gemeente)
- minderjarig (-18 jaar) 220,00
- meerderjarig (+18 jaar) 275,00
3. superdringende procedure (met levering in Brussel, 4u30 na de aanvraag)
- minderjarig (-18 jaar) 280,00
- meerderjarig (+18 jaar) 320,00
G) op afgifte van rijbewijzen (bankkaartmodel)
1. voorlopig rijbewijs 27,00
- hernieuwing na diefstal 27,00
- hernieuwing na verlies 35,00
2. definitief rijbewijs 27,00
- hernieuwing na diefstal 27,00
- hernieuwing na verlies 35,00
H) op afgifte van internationale rijbewijzen: 22,00
I) op afgifte van een huisnummer (wit plaatje met huisnummer in zwarte cijfers) 6,00
J) Voorrnaamswijziging
1. registratie voornaamswijziging 150,00
2. registratie voornaamswijziging voor transpersonen kosteloos
K) aanvraag Belgische nationaliteit:
- eerste aanvraag tot het bekomen van de Belgische nationaliteit 50,00
Vrijstellingen
Artikel 4. - Zijn van belasting vrijgesteld:
a) de stukken, welke krachtens een Wet, een K.B. of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven.
b) de stukken, welke aan behoeftige personen worden afgegeven, de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk.
c) de machtiging m.b.t. tot godsdienstige of politieke demonstraties.
d) de machtigingen met betrekking tot activiteiten, die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of een retributie ten behoeve van de gemeente.
e) de mededelingen door de Politie aan de Verzekeringsmaatschappijen, dat gegeven werd inzake verkeersongevallen op de openbare weg, (M.O. 14-10-1963).
Artikel 4.1. - Zijn van belasting vrijgesteld, de Gerechtelijke overheden, de Openbare besturen en de daarmede gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut.
Artikel 4.2. - Zijn eveneens van voormelde belasting vrijgesteld:
De al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen, pas afgestudeerde laatstejaarsstudenten, leerlingen van het laatste secundair onderwijs en werkzoekende personen, van wie het enige inkomen het bestaansminimum is, voor de bescheiden welke de personen nodig hebben, wanneer ze voor een betrekking solliciteren.
De belanghebbende personen, dienen zelf het bewijs te leveren, dat ze voor de vrijstelling in aanmerking komen en dat de bescheiden waarvoor ze de belastingvrijstelling vragen, bij het solliciteren nodig zijn.
Wijze van inning
Artikel 5. - De belasting, wordt ingevorderd op het ogenblik van de afgifte van het belastbaar stuk. Het bewijs van de betaling van de belasting blijkt uit een kasticket, waarop het belastingbedrag vermeld is.
Bezwaarprocedure
Artikel 6. - De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen de aanslag van deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk, gemotiveerd en ondertekend worden ingediend. De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Algemene bepalingen
Artikel 7. - De vestiging, de invordering en de geschillenprocedure gebeuren volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 (en latere wijzigingen) betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.
Bestuurlijk toezicht
Artikel 8. - Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Bekendmaking en inwerkingtreding
Artikel 9. - Dit belastingreglement heft het vorige belastingreglement van 19 december 2019 op en treedt vanaf 1 oktober 2021 in werking.
De bekendmaking alsook de inwerkingtreding van deze verordening gebeurt respectievelijk en overeenkomstig artikels 285 t/m 288 van het decreet lokaal bestuur.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en verdere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 177, 266 en 267;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, in het bijzonder artikel 99;
Gelet op de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 en verdere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
Gelet op de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op de raadsbeslissing van 12 juni 2018 houdende goedkeuring van een kader voor interne organisatiebeheersing en verdere wijzigingen;
Gelet op de raadsbeslissing van 26 september 2019 houdende voorafgaand visum van de financieel directeur;
In principe zijn alle voorgenomen financiële verbintenissen van de gemeente onderworpen aan een voorafgaand visum van de financieel directeur. De financieel directeur onderzoekt de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen in het kader van zijn opdracht. Hij verleent zijn visum, als uit dat onderzoek de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt. Voordat een verbintenis wordt aangegaan of, in voorkomend geval, voordat de voorgenomen verbintenis aan de financieel directeur ter visering wordt voorgelegd, wordt:
1° nagegaan of er voor het lopende boekjaar voldoende kredieten beschikbaar zijn en of de verbintenis mogelijk is binnen het meerjarenplan;
2° de uitgave voor de boekjaren in kwestie vastgelegd.
Het gaat daarbij niet alleen om overheidsopdrachten, maar ook om aanstellingen van personeel, huurcontracten, aankopen van onroerende goederen, enz. Hij kan voorwaarden koppelen aan zijn visum. Als de financieel directeur weigert zijn visum te verlenen, of als hij er voorwaarden aan koppelt, motiveert hij dat.
Het is wenselijk bepaalde categorieën van verrichtingen van dagelijks bestuur uit te sluiten van visumverplichting om de goede werking van de gemeente niet in gedrang te brengen. Het is immers organisatorisch niet haalbaar om alle uitgaven te viseren voordat de verbintenis ontstaat.
Volgens artikel 99 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen kunnen de volgende categorieën van verrichtingen niet worden uitgesloten van de visumverplichting:
1° de aanstelling van statutaire personeelsleden;
2° de aanstelling van contractuele personeelsleden voor onbepaalde duur;
3° de aanstelling van contractuele personeelsleden voor een periode van één jaar of meer;
4° de verbintenissen waarvan het bedrag hoger is dan vijftigduizend euro;
5° de verbintenissen die een contractuele looptijd hebben van meer dan één jaar en waarvan het jaarlijkse bedrag hoger is dan vijfentwintigduizend euro;
6° de investeringssubsidies waarvan het bedrag hoger is dan tienduizend euro.
Bij opeenvolgende contracten voor de aanstelling van contractuele personeelsleden voor dezelfde functie wordt de totale duur aangenomen voor de toepassing van deze bepaling.
Overwegende dat, conform artikel 92 van de wet overheidsopdrachten van 17 juni 2016, opdrachten waarvan de geraamde waarde lager is dan 30.000 euro (excl. BTW) tot stand kunnen komen via een aanvaarde factuur na marktraadpleging;
Gelet op de in voege zijnde gemeentelijke procedure ‘aanvaarde factuur’ en ‘wervingsaanvraag’ met bijhorende sjabloon;
Overwegende dat in het kader van een efficiënte organisatiebeheersing, het opportuun en billijk is om een visumverplichting op te leggen voor de verbintenissen waarvan het bedrag hoger is dan 5.000 euro (excl. BTW);
Overwegende dat deze verhoogde grens (vroeger 2.500 euro) aangenomen kan worden, rekening houdend met het feit dat op deze manier de belangrijkste dossiers onderworpen blijven aan een voorafgaand visum en dat elke verrichting die wordt vrijgesteld van de voorafgaandelijke visumverplichting steeds vrijwillig voor advies of visumverlening kan worden voorgelegd aan de financieel directeur;
Overwegende dat, conform art 266 van het decreet lokaal bestuur, het organisatiebeheersingssysteem de voorwaarden bepaalt die gelden om advies te kunnen vragen aan de financieel directeur over de wettigheid en regelmatigheid van verrichtingen die van de visumverplichting zijn uitgesloten;
Overwegende dat, om de continuïteit in de werking van de diensten te verzekeren, het wenselijk is dat de financieel directeur bij zijn afwezigheid voor het verlenen van een visum een ander personeelslid, met kennis van de vele aspecten waaraan een aan visum onderworpen uitgave dient te voldoen, mag aanstellen die de controleopdracht uitvoert onder zijn verantwoordelijkheid;
Gelet op het gunstig advies van het managementteam van 7 september 2021;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Begrippen
§1 Financiële verbintenis
Elke voorgenomen verbintenis die een financiële impact heeft wordt beschouwd als een financiële verbintenis. Een financiële verbintenis kan dus het gevolg zijn van:
§2 Het voorafgaand visum
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat financiële verbintenissen onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel directeur, dit is voorafgaand aan het aangaan van de verbintenis. Indien de verbintenis reeds is aangegaan, kan retroactief geen voorafgaand visum meer worden gegeven:
Een voorafgaand visum houdt in dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid de beschikbaarheid van de nodige goedgekeurde kredieten en de wetmatigheid van de voorgenomen financiële verbintenis controleert en omvat dus 2 componenten:
1. De component ‘Voorafgaande kredietcontrole’
Conform artikel 265 van het decreet over het lokaal bestuur mag een verbintenis alleen worden aangegaan als de financiële gevolgen ervan tijdens de periode van het meerjarenplan passen binnen de ramingen van het meerjarenplan en als de financiële gevolgen voor het lopende boekjaar passen binnen de limitatieve kredieten voor dat boekjaar in het meerjarenplan.
2. De component ‘Wetmatigheidscontrole’
De wetmatigheidscontrole omvat:
Artikel 2. - Verrichtingen vrijgesteld van visumverplichting
In vervanging van de beslissing van de gemeenteraad van 26 september 2019, sluit de raad alle financiële verbintenissen uit van de visumverplichting, met uitzondering van:
Artikel 3. - Wijze waarop het voorafgaand visum wordt aangevraagd
De dossierbeheerder maakt een ontwerpbeslissing op, met vermelding van de financiële impact van de verbintenis.
Indien de ontwerpbeslissing betrekking heeft op een financiële verbintenis, die niet vrijgesteld is van de
visumverplichting, zie artikel 2, vraagt de dossierbeheerder een voorafgaande visum aan de financieel directeur'. De aanvraag dient vergezeld te zijn van een volledig dossier dat alle documenten bevat die nodig en nuttig zijn voor het verlenen van een voorafgaand visum met betrekking tot respectievelijk de gunning van een overheidsopdracht, de aanstelling of bevordering van personeel, de toekenning van toelagen, huurcontracten, e.a.
De ontwerpbeslissing moet de financieel directeur in staat stellen de kredietcontrole uit te oefenen.
De ontwerpbeslissing (gunningsbeslissing, toekenningsbeslissing, huur, ...) vermeldt de voorgenomen financiële verbintenis, het ramingsbedrag, het bedrag van de voorgenomen uitgave(n) en de gegevens van de begunstigde van de uitgave (naam, adres, ondernemingsnummer);
De aanstellingsbeslissing vermeldt de naam, adres, geboortedatum en de functie van de werknemer, het verloningsniveau van de functie, de tewerkstelling (contractueel/statutair), dienst van tewerkstelling, datum en duur van indiensttreding, geraamde financiële impact.
De aanstellingsbeslissing bij vaste benoeming of bevordering vermeldt tevens of er een proeftijd gepresteerd werd conform de voorschriften van het statuut en of de evaluatie van de proeftijd positief was.
De aanvullende bewijsstukken moeten de financieel directeur in staat stellen de wetmatigheidscontrole uit te oefenen:
Artikel 4. - Termijn voor het geven van het voorafgaand visum
De financieel directeur streeft ernaar om het voorafgaand visum te verlenen binnen een termijn van vijf werkdagen na datum ontvangst van het volledig dossier. Indien de financieel directeur oordeelt dat het dossier onvolledig is, zal hij dit binnen de termijn van vijf werkdagen na datum ontvangst van het dossier meedelen aan de dossierbeheerder. Het onvolledig dossier wordt teruggezonden aan de dossierbeheerder die het dossier na aanvulling opnieuw kan indienen conform artikel 3. Indien uit het onderzoek van de financieel directeur de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt en indien er voldoende goedgekeurde kredieten zijn, kan een voorafgaand visum worden verleend. Indien het voorafgaand visum niet kan worden verleend, wordt dit door de financieel directeur gemotiveerd. Het ongunstig visum wordt overgemaakt aan de dossierbeheerder en de algemeen directeur. De dossierbeheerder plaatst het ongunstig voorafgaand visum op de agenda van het college van burgemeester en schepenen.
Als de financieel directeur, bij gemotiveerde beslissing, aan een voorgenomen verbintenis, weigert een visum te verlenen, kan het college van burgemeester en schepenen, conform artikel 267 van het decreet over het lokaal bestuur, op eigen verantwoordelijkheid viseren. In dat geval brengt het college van burgemeester en schepenen de gemotiveerde beslissing van de financieel directeur, samen met zijn eigen beslissing, ter kennis van de gemeenteraad. De verbintenis kan pas worden aangegaan nadat de gemeenteraad heeft kunnen kennisnemen van die beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 5. - Visumfiche
De financieel directeur voegt zijn visumfiche toe aan het dossier, uiterlijk voor de behandeling ervan door het college van burgemeester en schepenen. Een negatief visum dient voldoende gemotiveerd te worden door de financieel directeur.
Artikel 6. - Adviesverlening
Elke dossierbeheerder en/of de algemeen directeur heeft het recht om:
Artikel 6. - Rapportering
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid minstens éénmaal per jaar aan de gemeenteraad over de uitvoering van zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen. Hij stelt tegelijkertijd een afschrift van dat rapport ter beschikking van het college van burgemeester en schepenen en de algemeen directeur.
Artikel 7. - Delegatie
Het verlenen van een voorafgaand visum door de financieel directeur kan door hem gedelegeerd worden aan een ander personeelslid van het lokaal bestuur. Dit personeelslid zal de controleopdracht uitvoeren onder verantwoordelijkheid van de financieel directeur.
Artikel 8. - Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2021.
Artikel 9. - Opgeheven
De beslissing van 26 september 2019 betreffende het voorafgaand visum van de financieel directeur, wordt opgeheven.
Gelet op artikel 41 6° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, gewijzigd zoals tot op heden;
Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, gewijzigd zoals tot op heden;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en latere wijzigingen;
Gelet op de personeelsformatie en het organogram waarvan de laatste wijzigingen werden goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 25 juni 2019;
Gelet op de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel waarvan de laatste wijzigingen werden goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van heden;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 september 2021 betreffende goedkeuring samenwerking met Poolstok/Hudson voor de volwaardige selectieprocedure voor de aanleg van een werfreserve voor de functie van algemeen directeur in statutair dienstverband;
Gelet artikel 589§3 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de functiebeschrijving van algemeen directeur goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 april 2018;
Gelet op het voorstel van samenwerkingsovereenkomst Poolstok/Hudson ( nr. 2021 ..... ) als gevoegd in bijlage;
Overwegende dat onze algemeen directeur te kennen heeft gegeven om een andere functie binnen ons bestuur te willen opnemen;
Overwegende dat in de vervanging van deze functie dient te worden voorzien;
Overwegende dat hiertoe een gezamenlijke aanwerving- en bevorderingsreserve kan worden aangelegd, dat aldus in één procedure zowel interne als externe kandidaten kunnen meedingen naar de functie;
Overwegende dat het cruciaal is dat er op een zo professioneel en objectief mogelijke wervingsprocedure, onafhankelijk van het bestuur, dient te gebeuren ten einde met maximale zekerheid de beste kandidaat voor ons bestuur te kunnen selecteren; dat naar luidt van artikel 29 van onze rechtspositieregeling de procedure geheel of gedeeltelijk kan uitbesteed worden aan een extern studiebureau, dat het bestuur van deze mogelijkheid tot volledige uitbesteding wenst gebruik te maken, dat aangezien wij lid zijn van Poolstok, wij gebruik kunnen maken van hun raamcontracten op dit domein, dat binnen dat raamcontract het bureau Hudson voorkomt als meest geschikt om de procedure te voeren;
Overwegende dat het bureau volledige delegatie krijgt om de procedure te voeren evenwel binnen volgende krijtlijnen : onze rechtspositieregeling dient gevolgd te worden; de selectietechnieken die gekozen worden dienen geënt te zijn op de nodige competenties om te voldoen aan de voorwaarden uit de functiebeschrijving; bij kandidaten 'zij-instromers' op basis van art. 589 § 3 DLB zullen de geslaagde kandidaten en zij-instromers zichzelf, middels een case die mede zal gebruikt worden om eventuele titels en verdiensten te vergelijken, voorstellen aan de gemeenteraadsleden op een gemeenteraadscommissie of gemeenteraadszitting voorafgaand aan de vaststelling door de gemeenteraad van de werfreserve;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Enig artikel. - Gelet op de bespreking in deze raad wordt dit agendapunt verdaagd naar een volgende zitting.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot heden;
Gelet op artikel 135, par. 2, 2e lid. 1° van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, zoals gewijzigd tot heden;
Gelet op de omzendbrief van 4 mei 1988 houden reclame op straatnaamborden;
Gelet op de algemene onderrichtingen van 7 oktober 1992 betreffende het houden van de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister;
Gelet op de nota (werkdocument) van VVSG betreffende straatnaamgeving en huisnummering;
Gelet op de omzendbrief van 4 november 2020 van FOD Binnenlandse Zaken met richtlijnen en aanbevelingen (subsectie 1 - straatnamen) voor het vaststellen van een adres en huisnummer;
Gelet op de inplanting van een nieuwe straat vanaf het rondpunt op de Assesteenweg (toegang Industriezone 1) naar de nieuwe industriezone van de POM te 1740 Ternat;
Overwegende dat voor een logische en duidelijke nummering van deze nieuwe (industrie-)gebouwen het beter is om de straat te voorzien van een afzonderlijke, nieuwe straatnaam;
Gelet op het advies van der erfgoedcommissie van 23 februari 2021 welke voorstelt om deze straat de naam 'Steenpoelderslaan' te geven;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 29 juli 2021 tot voorlopige toekenning van de straatnaam 'Steenkappersstraat';
Artikel 1. - De raad keurt de voorlopige aanvaarding van de straatnaam "Steenkappersstraat", toegekend aan een nieuwe straat vanaf het rondpunt op de Assesteenweg (toegang Industriezone 1) naar de nieuwe industriezone van de POM te 1740 Ternat, goed;
Artikel 2. - Na de voorlopige aanvaarding van de straatnaam zal overgegaan worden tot een openbaar onderzoek;
Artikel 3. - Na onderzoek van de ingediende bezwaren zal de gemeenteraad beslissen over de definitieve aanvaarding van de straatnaam 'Steenkappersstraat';
Artikel 4 - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de betrokken instanties.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot heden;
Gelet op artikel 135, par. 2, 2e lid. 1° van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, zoals gewijzigd tot heden;
Gelet op de omzendbrief van 4 mei 1988 houden reclame op straatnaamborden;
Gelet op de algemene onderrichtingen van 7 oktober 1992 betreffende het houden van de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister;
Gelet op de nota (werkdocument) van VVSG betreffende straatnaamgeving en huisnummering;
Gelet op de omzendbrief van 4 november 2020 van FOD Binnenlandse Zaken met richtlijnen en aanbevelingen (subsectie 1 - straatnamen) voor het vaststellen van een adres en huisnummer;
Gelet op de inplanting van een nieuwe verkaveling tussen de Dahlialaan, de Nieuwbaan, de Rietstraat en de Spoorlijn 50A te 1742 Ternat.
Overwegende dat voor een logische en duidelijke nummering van deze nieuwe woningen het beter is om deze straten te voorzien van een afzonderlijke, nieuwe straatnaam;
Gelet op het advies van der erfgoedcommissie van 23 februari 2021 welke voorstelt om deze straten de naam 'Margrietlaan' en 'Irislaan' te geven;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 augustus 2021 tot voorlopige toekenning van de straatnamen 'Margrietlaan' (straat 1) en 'Irislaan' (straat 2);
Artikel 1. - De raad keurt de voorlopige aanvaarding van de straatnamen 'Margrietlaan' (straat 1) en 'Irislaan' (straat 2), toegekend aan twee nieuwe straten in de nieuwe verkaveling tussen de Dahlialaan, de Nieuwbaan, de Rietstraat en de Spoorlijn 50A te 1742 Ternat, goed.
Artikel 2. - Na de voorlopige aanvaarding van de straatnamen zal overgegaan worden tot een openbaar onderzoek.
Artikel 3. - Na onderzoek van de ingediende bezwaren zal de gemeenteraad beslissen over de definitieve aanvaarding van de straatnamen 'Margrietlaan' (straat 1) en 'Irislaan' (straat 2).
Artikel 4 - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de betrokken instanties.
Gelet op artikel 43 §2, 2° van het gemeentedecreet;
Gelet op het Decreet d.d. 28 januari 1974 betreffende het Cultuurpact;
Gelet op de Wet d.d. 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van gemeentelijke subsidies, inzonderheid artikel 3, artikel 7, 1° en artikel 9, eerste lid;
Gelet op het Decreet d.d. 6 juli 2012 houdende het stimuleren en subsidiëren van een lokaal sportbeleid;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 6 november 2012 ter uitvoering van dit Decreet;
Gelet op de artikelen 199 en 200 van het Gemeentedecreet;
Gelet op de jaarlijkse omzendbrief van het agentschap voor Binnenlands Bestuur houdende instructies voor het opstellen van de budgetten en meerjarenplannen van de gemeenten;
Gelet op het inspraakmoment van 9 september 2021;
Gelet op de doelstellingen geformuleerd in het meerjarenplan;
Overwegende dat op 9/9/2021 een info- en overlegmoment heeft plaatsgevonden met het middenveld (de adviesraden, gebruikers en verenigingen…) waarbij het voorontwerp van het reglement werd toegelicht;
Overwegende dat op basis van een aantal kleine opmerkingen die tijdens dit infomoment door het middenveld werden gegeven, het reglement werd bijgestuurd;
Overwegende dat het amendement ter zitting ingediend door raadslid Kristof De Leeuw, houdende de bepaling dat om voor subsidiëring in aanmerking te komen verenigingen met wachtlijsten voorrang moeten geven aan die ingeschrevenen op de wachtlijsten die woonachtig zijn te Ternat verworpen werd met 7 stemmen voor ( fracties N-VA, OpenVLD+ en SpaGroenXL ), tegen 14 stemmen tegen ( fracties CdD&V en Volks en Voor Ternat );
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - Het project- en werkingsondersteuningsreglement Cultuur-Jeugd-Sport, in bijlagen, goed te keuren met ingang vanaf 1 november 2021.
Artikel 2. - Deze reglementen vervangen alle voorgaande en heffen deze voorgaanden dan ook op, en dit vanaf hun respectievelijke ingangsdatum.
Gelet op Het Decreet over het Lokale Bestuur;
Gelet op het natuurdecreet;
Gelet op het bosdecreet;
Gelet op het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijke milieu;
Overwegende dat er een groeiende maatschappelijke vraag is bij de Ternatse bevolking naar een laatste rustplaats in de natuur. Een duurzame uitvaart die aansluit bij een verbondenheid of een terugkeer naar de natuur;
Overwegende dat, om hieraan tegemoet te komen, de gemeente Ternat op openbaar domein een perceel wenst in te richten met bestemming natuurbegraafplek. De primaire functie van dat gebied blijft de instandhouding en ontwikkeling van de natuur . Een natuurbegraafplek in een zone op natuurlocatie voor asbegraving, asverstrooiing en het begraven van biologisch afbreekbare urnen, kan ingericht worden in een deel van het bos ter hoogte van de bestaande begraafplaats in Sint-Katharina-Lombeek. Het toepassingsgebied beslaat de percelen kadastraal gekend TERNAT 3 AFD/SINT-KATHERINA-LOMBEEK, sectie C, C25, C26, C34, C35, C60;
Gelet op de bevoegdheid van de gemeenteraad om deze gronden ter beschikking te stellen voor een bestemming naar natuurbegraafplek.;
Overwegende dat de vereiste budgetten zijn voorzien in het financieel meerjarenplan;
Enig artikel. - De gemeenteraad beslist de projectzone zoals weergegeven op het plan in bijlage, ter beschikking te stellen voor een bestemming naar natuurbegraafplek.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 330 t.e.m. 333 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de bepalingen van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996;
Gelet op artikel 4.2.15 t.e.m. 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 15 mei 2009, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omgevingsaanvraag nr. vk2021/14 ingediend door Dirk Gijsens voor een perceel gelegen Pijpelaerestraat te 1741 Ternat, kadastraal gekend afdeling 2, sectie B nrs. 41t, 743b;
Gelet op het bijgevoegde verkaveling- en opmetingsplan;
Gelet op de bijgevoegde belofte van gratis grondafstand voor een oppervlakte van lot w1: 48 ca. en lot w2: 85 ca. met aanhorigheden 2 berken en 1 eik gelegen Pijpelaerestraat te 1741 Ternat, kadastraal gekend afdeling 2, sectie B nrs. 41t, 743b;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen slechts advies kan uitbrengen betreffende voormelde omgevingsaanvraag op voorwaarde van een gratis grondafstand aan de gemeente voor de aanleg van alle nutsleidingen, riolering en wegenis met een voetpad en/of fietspad te voorzien in deze strook;
Overwegende dat de grondafstand van openbaar nut is en het algemeen belang dient;
Artikel 1. - De raad besluit over te gaan tot de kosteloze grondafstand van een strook grond met een oppervlakte van lot w1:48 ca. en lot w2:85 ca. die deel uitmaakt van de omgevingsaanvraag nr. vk2021/14 ingediend door Dirk Gijsens voor een perceel gelegen Pijpelaerestraat te 1741 Ternat, kadastraal gekend afdeling 2, sectie B nrs. 41t, 743b met aanhorigheden 2 berken en 1 eik om in te lijven in het openbaar domein.
Artikel 2. - De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de verkavelingsakte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen.
Artikel 3. - De raad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 286 t.e.m. 288 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de artikels 159, 162 en 190 van de Grondwet;
Gelet op de artikels 3.2 en 3.6 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 d.d. 11 september 2020;
Gelet op de artikels 3.2, 3.3 en 5.164 van het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 d.d. 11 september 2020;
Gelet op artikel 12 § 1 3de lid van het Vlaams Woninghuurdecreet;
Gelet op het decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, wat betreft de gemeentelijke verordening waarbij het conformiteitsattest verplicht wordt;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 10 juni 2014 betreffende nadere precisering van de voorwaarden waaronder een tegemoetkoming in de huurprijs voor woonbehoeftige huurders wordt verleend als vermeld in artikel 5.164, § 1, zesde lid, van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, en tot vaststelling van de mobiliteitscriteria, vermeld in artikel 5.166, § 2, van het voormelde besluit;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 17 mei 2021 betreffende goedkeuring van de verordening d.d. 28 januari 2021 van de gemeenteraad van Ternat houdende het verplicht stellen van het conformiteitsattest, waarin de verordening wordt goedgekeurd onder voorwaarde van schrapping van artikel 4 en 5;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 25 juni 2019 betreffende de subsidieaanvraag 2020-2025 van de Interlokale Vereniging Woonbeleid Noord-Pajottenland;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 28 januari 2021 betreffende het reglement verplicht conformiteitsattest voor huurwoningen van de Interlokale Vereniging Woonbeleid Noord-Pajottenland;
Overwegende dat elke huurwoning moet voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten; dat de conformiteit van een woning die verhuurd wordt of te huur of ter beschikking gesteld wordt als hoofdverblijfplaats, kan blijken uit het conformiteitsattest dat de burgemeester afgeeft;
Overwegende dat de gemeenteraad bij verordening het conformiteitsattest voor huurwoningen verplicht kan stellen (met toepassing van artikel 3.2 eerste lid 1° van de Vlaamse Codex Wonen van 2021); dat met het verplicht stellen van het conformiteitsattest het gemeentebestuur :
(i) de kwaliteit van de huurwoningen wil verbeteren en
(ii) de huurwoningen betaalbaarder wil maken voor sommige inwoners doordat het recht op een tegemoetkoming in de huurprijs ontstaat;
Overwegende dat in het kader van de subsidiëring van de interlokale vereniging “Regionaal Woonbeleid Noord-Pajottenland” de gemeente in de engagementsverklaring de verplichting heeft aangegaan om het conformiteitsattest voor huurwoningen verplicht te maken in bepaalde situaties;
Overwegende dat de gemeenteraad, zolang niet aan de verplichting om over een geldig conformiteitsattest te beschikken is voldaan, een jaarlijks terugkerende verplichting om het conformiteitsattest aan te vragen kan opleggen; dat die jaarlijks terugkerende verplichting jaarlijks gehandhaafd kan worden met een gemeentelijke administratieve sanctie;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen ;
Artikel 1. - De raad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed van 17 mei 2021 tot goedkeuring van de verordening van 28 januari 2021 van de gemeenteraad van Ternat houdende het verplicht stellen van het conformiteitsattest, en om tegemoet te komen aan zijn opmerkingen wordt het opnieuw vastgesteld als volgt :
Artikel 1 — Definities.
In dit reglement wordt verstaan onder:
1° beveiligde zending: één van de hiernavolgende betekeningswijzen:
a) een aangetekend schrijven;
b) een afgifte tegen ontvangstbewijs;
c) elke andere betekeningswijze waarbij de datum van kennisgeving met zekerheid kan worden vastgesteld;
2° woning: elk onroerend goed of het deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande;
3° houder van het zakelijk recht: de persoon of de personen met een recht van volle eigendom, opstal, erfpacht of vruchtgebruik met betrekking tot een woning;
4° conformiteitsattest: het attest bedoeld in artikel 3.6 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Artikel 2 — Toepassingsgebied.
Dit reglement is van toepassing op elke woning die wordt verhuurd, te huur wordt gesteld of betalend ter beschikking wordt gesteld als hoofdverblijfplaats als vermeld in boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling II, van het Burgerlijk Wetboek of als vermeld in titel II van Vlaams Woninghuurdecreet.
Artikel 3 — Verplicht conformiteitsattest.
§ 1. Datum waarop het conformiteitsattest verplicht gesteld wordt:
- 1 januari 2023 voor huurwoningen met bouwjaar 1899 en vroeger;
- 1 januari 2024 voor huurwoningen met bouwjaar 1900 tot 1918;
- 1 januari 2025 voor huurwoningen met bouwjaar 1919 tot 1935;
- 1 januari 2026 voor huurwoningen met bouwjaar 1936 tot 1950;
- 1 januari 2027 voor huurwoningen met bouwjaar 1951 tot 1960;
- 1 januari 2028 voor huurwoningen met bouwjaar 1961 tot 1970;
- 1 januari 2029 voor huurwoningen met bouwjaar 1971 tot 1979;
- 1 januari 2030 voor huurwoningen met bouwjaar 1980 tot 1989;
- 1 januari 2031 voor huurwoningen met bouwjaar 1990 tot 1999;
- 1 januari 2032 voor huurwoningen met bouwjaar 2000 tot 2008;
- 1 januari 2033 voor huurwoningen met bouwjaar 2009 tot 2018;
Het bouwjaar is het jaar waarin de opbouw werd beëindigd, zoals gekend bij de FOD financiën.
§ 2. Het conformiteitsattest is ongeacht het bouwjaar verplicht bij elke nieuwe te huur aanbieding vanaf 1 januari 2022.
§ 3. Zolang niet aan de verplichting van artikel 3, §1 of artikel 3, §2 is voldaan geldt een jaarlijks terugkerende verplichting om het conformiteitsattest aan te vragen.
Artikel 4 — Inventaris ‘Huurwoningen verplicht conformiteitsattest.’
§ 1. Iedere huurwoning die niet beschikt over een geldig conformiteitsattest, wordt op 1 januari van het jaar waarin het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld overeenkomstig artikel 3, § 1, opgenomen in de inventaris ‘Huurwoningen verplicht conformiteitsattest’, hierna genoemd de inventaris.
§ 2. Iedere huurwoning die op het moment van de te huur aanbieding niet beschikt over een geldig conformiteitsattest, wordt vanaf de vaststelling opgenomen in de inventaris.
Artikel 5 — Vaststelling huurwoning verplicht conformiteitsattest.
De vaststelling dat een huurwoning moet opgenomen worden in de inventaris, kan gebeuren op basis van onderstaande indicatoren:
- het aanbieden als “te huur”;
- inlichtingen ingewonnen bij de houder van het zakelijk recht;
- inlichtingen ingewonnen bij de FOD financiën;
- andere indicaties die ter plaatse kunnen worden vastgesteld.
De houder van het zakelijk recht wordt per beveiligde zending in kennis gesteld van de opname in de inventaris door middel van een registratieattest. Dit attest geeft aan op welke wijze beroep tegen de opname in de inventaris kan ingesteld worden.
Artikel 6 — Beroep tegen de opname in de inventaris.
§ 1. Tegen de opname van een woning in de inventaris kan de houder van het zakelijk recht bij het college van burgemeester en schepenen beroep aantekenen. Het beroep wordt ingesteld met een beveiligde zending binnen een termijn van dertig dagen, ingaand de dag na deze van de betekening van het registratieattest. Het beroepschrift moet ondertekend zijn en moet minimaal volgende gegevens bevatten:
a) de identiteit en het adres van de indiener;
b) het adres van de woning waarop het beroepschrift betrekking heeft;
c) de bewijsstukken die aantonen dat de opname van de woning in de inventaris ten onrechte is gebeurd.
Als datum van het beroepschrift wordt de datum van de beveiligde zending gehanteerd.
§ 2. Het college van burgemeester en schepenen doet uitspraak over het beroep en betekent zijn beslissing aan de indiener ervan binnen een termijn van negentig dagen, die ingaat op de dag na deze van de betekening van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending betekend.
Als het beroep tegen de opname in de inventaris onontvankelijk of ongegrond verklaard wordt, wordt de woning in de inventaris opgenomen vanaf het jaar waarin het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld.
Artikel 7 — Schrapping uit de inventaris.
De woning wordt geschrapt uit de inventaris:
1° als er een conformiteitsattest wordt afgeleverd;
2° als de woning werd gesloopt;
3° als de woning een andere functie heeft gekregen;
4° als de woning geen huurwoning meer is;
5° als het beroep tegen de opname in de inventaris door het college van burgemeester en schepenen gegrond verklaard werd.
De schrapping gebeurt ambtshalve bij de aflevering van het conformiteitsattest. In de andere gevallen vraagt de houder van het zakelijk recht de schrapping aan.
De houder van het zakelijk recht wordt per beveiligde zending in kennis gesteld van de schrapping of de weigering van schrapping uit de inventaris door middel van een attest. Dit attest geeft aan op welke wijze beroep tegen de weigering van schrapping uit de inventaris kan ingesteld worden.
Artikel 8 — Beroep tegen de weigering van schrapping uit de inventaris.
§ 1. Tegen de weigering van schrapping van een woning uit de inventaris, of bij het uitblijven van de schrapping binnen een termijn van negentig dagen ingaand de dag na deze van de ontvangst van het verzoek tot schrapping, kan de houder van het zakelijk recht beroep aantekenen bij het college van burgemeester en schepenen. Het beroep wordt ingesteld met een beveiligde zending binnen een termijn van dertig dagen, ingaande de dag na deze van de betekening van de weigering tot schrapping, of ingaande de dag na het verstrijken van de termijn van negentig dagen, bedoeld in deze paragraaf.
§ 2. Het college doet uitspraak over het beroep en betekent zijn beslissing aan de indiener ervan binnen een termijn van negentig dagen, die ingaat de dag na deze van de betekening van het beroepschrift. De uitspraak wordt per beveiligde zending betekend.
Als het college van burgemeester en schepenen het beroep gegrond acht, wordt de woning geschrapt uit de inventaris.
Artikel 9 — Vergoedingen.
§ 1. Voor de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest is een vergoeding verschuldigd volgens het tarief vast te stellen door de gemeenteraad.
§ 2. Voor elke woning die opgenomen is in de inventaris is jaarlijks een administratieve geldboete verschuldigd volgens het tarief vast te stellen door de gemeenteraad.
§ 3. Voor elke woning die te huur wordt aangeboden vanaf 1 januari 2022 is een conformiteitsattest verplicht. Dit dient vermeld te worden in alle publiciteit met betrekking tot de huuraanbieding. Diegene die deze verplichting niet naleeft, wordt bestraft met een administratieve geldboete volgens het tarief vast te stellen door de gemeenteraad.
Artikel 10 — Overgangsbepaling.
In afwijking van artikel 9, § 2 is een administratieve geldboete verschuldigd vanaf het ogenblik dat de woning 4 maanden op de inventaris, ten gevolge van artikel 4, § 2, is opgenomen. Deze overgangsbepaling geldt voor opnames in de inventaris tot 1 januari 2024.
Artikel 11 — Goedkeuring.
Dit reglement zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Vlaamse minister bevoegd voor wonen.
Artikel 12 — Bekendmaking.
Dit reglement zal na de goedkeuring worden bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.
Het treedt in werking de vijfde dag na de bekendmaking.
Vanaf zijn inwerkingtreding heft dit reglement het reglement "Verplicht conformiteitsattest voor huurwoningen" van 28 januari 2021 op.
Artikel 2. - Dit reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing in de vorm zoals goedgekeurd bij ministerieel besluit, met vermelding van de datum van goedkeuring en de datum van bekendmaking. De bekendmaking en de datum van bekendmaking zullen genoteerd worden in het bijzonder register.
Artikel 3. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het agentschap Wonen-Vlaanderen.
Namens Gemeenteraad,
Koen Vanholder
Algemeen Directeur
Ines Swaelens
Gemeenteraadsvoorzitter