Terug
Gepubliceerd op 03/10/2023

Besluit  Gemeenteraad

do 28/09/2023 - 20:15

Retributiereglement voor de concessies op de gemeentelijke begraafplaats en voor de levering en plaatsing van een grafkelder en columbarium - aanpassing.

Aanwezig: Arno De Paepe, gemeenteraadsvoorzitter
Michel Vanderhasselt, burgemeester
Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Hilde Van der Cruys, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Nele Vandenbulcke, Yaelle D'hoe, Gemeenteraadslid
Sieglinde De Mulder, algemeen directeur
Verontschuldigd: Gunter Desmet, gemeenteraadsleden
Bevoegdheid

Gelet op artikel 173 van de Grondwet;

Gelet op artikel 40 §3 van het decreet over het lokaal Bestuur;

Juridische grond

Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 van de Vlaamse Regering;

Gelet op het decreet van 16 januari 2004 betreffende de begraafplaatsen en de lijkbezorging;

Gelet op het besluit van 14 mei 2004 van de Vlaamse regering tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria;

Gelet op het gemeentelijk reglement van 18 februari 2005 betreffende de begraafplaatsen van Ternat;

Gelet op de omzendbrief BA 2006/03 van 10 maart 2006 betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de uitvoeringsbesluiten;

Gelet op de raadsbeslissing dd. 29 oktober 2020 betreffende het retributiereglement voor de concessies op de gemeentelijke begraafplaats en voor de levering en plaatsing van een grafkelder en columbarium;

Considerans

Overwegende dat de gemeenteraad, als het gaat om een gemeentelijke begraafplaats, de bevoegdheid kan overdragen aan het college van burgemeester en schepenen om het tarief en de voorwaarden voor het verlenen van de concessie, het hernieuwen en voortijdig beëindigen van de concessies en voor de terugneming van de verwaarloosde concessies;

Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen een concessie kan verlenen voor het begraven in volle grond en grafkelder, het begraven van een urne in het urnenveld of de bijzetting van de urne in het columbarium;

Overwegende dat de gemeentelijke begraafplaatsen bestemd zijn voor de begraving, de bijzetting in een columbarium en de as-verstrooiing van:

1. Personen die op het grondgebied van Ternat overleden of dood aangetroffen zijn;

2. Personen die op datum van overlijden ingeschreven waren in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister van Ternat;

3. Personen die de gemeente effectief bewonen, doch krachtens wettelijke bepalingen of internationale overeenkomsten vrijgesteld zijn van inschrijving in de gemeentelijke bevolkings- of vreemdelingenregisters;

4. Personen die vroeger in het bevolkings- of vreemdelingenregister van Ternat waren ingeschreven, maar die door het OCMW van Ternat in een instelling buiten de gemeente werden geplaatst en tot aan hun overlijden ten laste gebleven zijn van het OCMW van Ternat;

5. Ouderlingen die steeds in de gemeente gehuisvest waren maar overleden in een rusthuis of bij familieleden buiten de gemeente;

6. Personen die minstens ¾ van hun leven in het bevolkingsregister van Ternat zijn ingeschreven;

7. Personen begunstigd met een recht van begraving door middel van een concessie;

Overwegende dat, voor de personen die langdurig de gemeente bewoond hebben, een uitzonderingsmaatregel dient voorzien;

Overwegende dat steeds meer vreemde personen, overleden binnen of buiten de gemeente en die noch hun woonplaats, noch hun gewone verblijfplaats hadden in de gemeente, begraven worden op onze gemeentelijke begraafplaats;

Overwegende dat de ambtenaren van de Europese Gemeenschap, die ingevolge hun persoonlijk statuut, vrijgesteld zijn van inschrijving in de gemeentelijke bevolkingsregisters en die werkelijk in de gemeente verblijven, gelijkgesteld worden met de inwoners van de gemeente, voor wat betreft de vaststelling der tarieven. Het bewijs van verblijf in de gemeente en de duur ervan moet door de betrokken ambtenaar geleverd worden;

Gelet op de uitgaven voor het bestendig onderhoud van de gemeentelijke begraafplaatsen;

Financiele impact

Voor haar algemene financiering heft de gemeente Ternat een retributie voor de concessies op de gemeentelijke begraafplaats en voor de levering en plaatsing van een grafkelder en columbarium.

Jaarbudgetrekening: JAAR/GBB-CBS/0990-00/7021000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

Raming opbrengst retributie: € 75.000

Publieke stemming
Aanwezig: Arno De Paepe, Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Hilde Van der Cruys, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Nele Vandenbulcke, Yaelle D'hoe, Sieglinde De Mulder
Voorstanders: Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Hilde Van der Cruys, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Nele Vandenbulcke, Yaelle D'hoe
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1. - Er wordt een retributie geheven die verschuldigd is:

- voor het bekomen van een grafconcessie voor 20 jaar;

- voor een verlenging van een grafconcessie voor 10 jaar;

- voor het openen van een grafkelder, ingeval van een bijbegraving;

- voor een tijdelijke opbaring;

- voor een ontgraving van een stoffelijk overblijfsel of een urne in een graf of een grafkelder;

- voor een ontgraving van een urne in het columbarium of het urnenveld;

- voor een asverstrooiing.

Artikel 2. - De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de prestatie. Als er meerdere aanvragers zijn, dan zijn ze hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de retributie.

Artikel 3. - De retributies, geldig voor concessies voor het begraven in volle grond, in grafkelders of urnenveld en de bijzetting in het columbarium, worden vastgesteld als volgt:

A. Inwoners

= ingeschreven in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister van Ternat rekening houdend met de uitzonderingen opgesomd in artikel 3 van het gemeentelijk reglement betreffende de begraafplaatsen van Ternat

1. voor het bekomen van een grafconcessie van 20 jaar:

Prijs per persoon

€ 600

2. voor het bekomen van een verlenging van een grafconcessie van 10 jaar:

Prijs per persoon

€ 300

3. voor de éénmalige aankoop van een grafkelder

€ 400

4. voor de as-verstrooiing op de strooiweide of op de natuurlijke begraafplaats:

kosteloos

5. voor de begraving zonder concessie

 

alle mogelijke vormen van begraving

kosteloos

B. Niet-inwoners (vreemde begraving)

= personen overleden binnen of buiten de gemeente, die noch woonplaats, noch hun gewone verblijfsplaats hadden in de gemeente, rekening houdend met de uitzonderingen opgesomd in artikel 3 van het gemeentelijk reglement betreffende de begraafplaatsen van Ternat

1. éénmalige taks voor een vreemde begraving met concessie

Prijs per persoon, exclusief concessie

€ 2.000

2. voor het bekomen van een grafconcessie van 20 jaar:

Prijs per persoon, exclusief éénmalige taks

€ 600

3. voor het bekomen van een verlenging van een grafconcessie van 10 jaar:

Prijs per persoon

€ 300

4. voor de éénmalige aankoop van een grafkelder

€ 400

5. voor de as-verstrooiing op de strooiweide of op de natuurlijke begraafplaats:

€ 100

6. voor de begraving zonder concessie

alle mogelijke vormen van begraving

€ 600

C. Voor de begraving van kinderen jonger dan 12 jaar worden de tarieven verminderd met 50%.

D. Voor het openen van een grafkelder, ingeval van een bijbegraving, wordt een retributie geheven van € 120,00.

E. Voor een tijdelijke opbaring, conform artikel 27 van het gemeentelijk reglement betreffende de begraafplaatsen van 18 februari 2005, wordt een retributie geheven van € 60,00 per dag.

F. Voor de ontgraving van:

- een stoffelijk overschot of een urne in een graf of een grafkelder;

- een urne in het urnenveld;

- een urne uit een nis van het columbarium (muur of blokken);

· prijs per persoon: € 1.000,00

In deze retributie zijn de kosten van de eigenlijke ontgraving en/of overplaatsing of andere gemaakte kosten NIET inbegrepen. Deze kosten zijn geheel ten laste van de aanvrager(s).

Deze ontgraving wordt evenwel kosteloos toegelaten voor:

- de door de gerechtelijke overheid gelaste ontgravingen;

- ontgravingen of verplaatsingen van stoffelijke overschotten en asurnen, van voor het vaderland gestorven militairen en burgers;

- ontgravingen of verplaatsingen van stoffelijke overschotten en asurnen, die nodig zijn ten gevolge de verandering van bestemming van de gemeentelijke begraafplaats of een gedeelte ervan.

G. Voor de begraving van asurnen, vervaardigd uit biologisch afbreekbare materialen, in volle grond, op de natuurbegraafplekken van de begraafplaats van Sint-Katherina-Lombeek, Muilemlaan en Wambeek, Bollestraat

· prijs per persoon: € 250,00

Dit dienstenpakket bestaat uit:

- het maken van een grafruimte;

- het plaatsen van de biologisch afbreekbare urne;

- het sluiten van de grafruimte.

Door de natuurlijke afbraak van de urne kan men stellen dat de begraving plaatsvindt voor onbepaalde tijd. Daardoor kan men hier niet spreken van een concessieduur.

Artikel 4. - De retributie wordt betaald bij de aanvraag, conform het gemeentelijk retributiereglement betreffende de vaststelling van de invorderingskosten voor fiscale en niet-fiscale ontvangsten.

Artikel 5. - Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.

Artikel 6. - Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2023 en vervangt de raadsbeslissing dd. 17 december 2020 betreffende het retributiereglement voor de concessies op de gemeentelijke begraafplaats en voor de levering en plaatsing van een grafkelder en columbarium dewelke opgeheven wordt.

Artikel 7. - De bekendmaking alsook de inwerkingtreding van deze verordening gebeurt respectievelijk en overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.