Terug Gemeenteraad

Thu 29/09/2022 - 20:15 raadzaal

Goedkeuring van de notulen van de vorige zitting

Openbaar

Secretariaat

  • Bij elektronisch schrijven maakte het kerkbestuur Sint-Jozef haar meerjarenplanwijziging 2020-2025 over aan het gemeentebestuur.

    De kerkfabriek vraagt een exploitatietoelage van € 3.499,13 en een investeringstoelage van € 17.717,80 voor 2022. De investeringstoelage betreft werkingskosten aan de kerk en notaristuin. Voor de jaren 2023 tot 2025 zijn geen aanpassingen ten opzichte van het oorspronkelijke meerjarenplan.

    De aanpassing budget 2022 past mits budgetverschuiving binnen de krijtlijnen van de heden goedgekeurde gewijzigde meerjarenplanning.

    Er wordt voorgesteld akte te nemen van de meerjarenplanwijziging 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Jozef te St-Katharina-Lombeek.

  • Bij elektronisch schrijven maakte het kerkbestuur Sint-Catharina haar MJPA 2020-2025 over aan het gemeentebestuur.

    De kerkfabriek is zelfbedruipend en er wordt dus geen exploitatietoelage gevraagd.

    De kerkfabriek voorziet voor € 41.000,00 investeringsuitgaven in 2023. Deze worden gefinancierd conform de goedgekeurde meerjarenplanning met onder meer € 21.600,00  eigen middelen van de kerkfabriek.

    De MJPA 2020-2025 past binnen de krijtlijnen van de goedgekeurde meerjarenplanning. Er wordt voorgesteld akte te nemen van deze MJPA.

  • Bij elektronisch schrijven maakte het kerkbestuur Sint-Gertrudis haar MJPA 2020-2025 over aan het gemeentebestuur.

    Er wordt geen exploitatietoelage gevraagd.

    De kerkfabriek voorziet voor € 620.750,00 investeringsuitgaven voor restauratiewerken aan het kerkinterieur. Deze worden gefinancierd conform de goedgekeurde meerjarenplanning met onder meer € 45.000,00 gemeentelijke toelagen.

    De meerjarenplanaanpassing past binnen de krijtlijnen van de goedgekeurde meerjarenplanning.

    Er wordt voorgesteld akte te nemen van de meerjarenplanaanpassing.

  • Bij elektronisch schrijven bezorgde het centraal kerkbestuur ons de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Remigius te Wambeek. Het exploitatiebudget werd aangepast aan de realiteit maar het totale begrote bedrag wordt gerespecteerd.

    De begrotingswijziging heeft verder tot doel het investeringsbudget aan te passen wat betreft restauratie kerkgebouw naar indexatie toe. Deze extra uitgaven ten belope van € 84.688,00 worden gefinancierd door de gemeente, provincie en gewest. De gemeentelijke investeringstoelage bedraagt € 39.866,23.

    Er wordt van de gemeente geen exploitatietoelage verwacht.

    Voorgesteld wordt de budgetwijziging goed te keuren.

  • Bij elektronisch schrijven maakte het kerkbestuur Sint-Catharina haar budgetwijziging 2022 over aan het gemeentebestuur.

    De kerkfabriek is zelfbedruipend en er wordt dus geen exploitatietoelage gevraagd.

    De kerkfabriek behoudt haar exploitatie inkomsten en uitgaven alsook de investeringsuitgaven. Deze worden gefinancierd conform de goedgekeurde meerjarenplanning met eigen middelen van de kerkfabriek.

    De budgetwijziging 2022 past binnen de krijtlijnen van de goedgekeurde meerjarenplanning. Er wordt voorgesteld akte te nemen van de budgetwijziging 2022.

  • Bij elektronisch schrijven maakte het kerkbestuur Sint-Gertrudis haar aanpassing budget 2022 over aan het gemeentebestuur.

    De kerkfabriek vraagt geen exploitatietoelage en een investeringstoelage van € 15.000,00 zoals voorzien in MJP.

    Er wordt voorgesteld akte te nemen van de aanpassing budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis te Ternat.

  • Bij elektronisch schrijven maakte het kerkbestuur Sint-Jozef haar aanpassing budget 2022 over aan het gemeentebestuur.

    De kerkfabriek vraagt een exploitatietoelage van € 3.499,13 en een investeringstoelage van € 17.717,80. De investeringstoelage betreft werkingskosten aan de kerk en notaristuin.

    De aanpassing budget 2022 past mits budgetverschuiving binnen de krijtlijnen van de heden goedgekeurde gewijzigde meerjarenplanning.

    Er wordt voorgesteld akte te nemen van de aanpassing budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Jozef te St-Katharina-Lombeek.

  • Bij elektronisch schrijven maakte het kerkbestuur Sint Jozef haar budget 2023 over aan het gemeentebestuur.

    De kerkfabriek vraagt een exploitatietoelage van € 8.487,93 en geen investeringstoelagen zoals voorzien in het MJP.

    Het budget 2023 past volledig binnen de krijtlijnen van de heden goedgekeurde gewijzigde meerjarenplanning.

    Er wordt voorgesteld akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint Jozef te St-Katharina-Lombeek.

  • Bij elektronisch schrijven maakte het kerkbestuur Sint-Remigius haar budget 2023 over aan het gemeentebestuur.

    De kerkfabriek vraagt na wijziging meerjarenplan een exploitatietoelage van € 13.903,08 en een investeringstoelage van € 39.866.33. Het investeringsbudget wat betreft restauratie kerkgebouw werd aangepast naar indexatie toe. Deze extra uitgaven ten belope van € 84.688,00 worden gefinancierd door de gemeente, provincie en gewest. De gemeentelijke investeringstoelage bedraagt € 39.866,23.

    Het budget 2023 past mits aanpassing binnen de krijtlijnen van de heden goedgekeurde gewijzigde meerjarenplanning.

    Er wordt voorgesteld akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Remigius te Wambeek.

  • Bij elektronisch schrijven maakte het kerkbestuur Sint-Catharina haar budget 2023 over aan het gemeentebestuur.

    De kerkfabriek is zelfbedruipend en er wordt dus geen exploitatietoelage gevraagd.

    De kerkfabriek voorziet voor € 41.000,00 investeringsuitgaven. Deze worden gefinancierd conform de goedgekeurde meerjarenplanning met onder meer € 21.600,00 eigen middelen van de kerkfabriek.

    Het budget 2023 past binnen de krijtlijnen van de goedgekeurde meerjarenplanning. Er wordt voorgesteld akte te nemen van het budget 2023.

  • Bij elektronisch schrijven maakte het kerkbestuur Sint-Gertrudis haar budget 2023 over aan het gemeentebestuur.

    Er wordt geen exploitatietoelage gevraagd.

    De kerkfabriek voorziet voor € 620.750,00 investeringsuitgaven voor restauratiewerken aan het kerkinterieur. Deze worden gefinancierd conform de goedgekeurde meerjarenplanning met onder meer € 45.000,00 gemeentelijke toelagen.

    Budget 2023 past binnen de krijtlijnen van de goedgekeurde meerjarenplanning.

    Er wordt voorgesteld akte te nemen van het budget 2023.

Financiele dienst

Sport en Jeugd

Ruimtelijke Ordening

Technische Zaken

  • In zitting van 30 juni heeft de gemeenteraad de wijziging van de gemeenteweg Bodegemstraat voorlopig aanvaard en het college belast met de organisatie van een openbaar onderzoek. Er zijn geen bemerkingen binnengekomen ten tijde van het openbaar onderzoek en nu wordt het ontwerp rooilijnplan voorgelegd aan de gemeenteraad om definitief te aanvaarden.

    Nadien wordt het college door de gemeenteraad belast met de verdere uitwerking van dit besluit.

  • Het lokaal bestuur Ternat wenst samen met de rioolbeheerder Farys de Industrielaan en de Vitseroelstraat te vernieuwen en uit te rusten met voetpaden en een plaatselijk herstel van de riolering.

    Het lokaal bestuur Ternat zal bij de vernieuwing van de wegenis een volwaardig voetpad aanleggen in de Industrielaan en de Vitseroelstraat.

    De rijweg van de Industrielaan wordt volledig vernieuwd, incl. de verbetering van de bestaande fundering. Tegelijk wordt de asfaltverharding van de Vitseroelstraat volledig vernieuwd.

    Beide straten worden voorzien van een voetpad.

    Samen met de rioolbeheerder Farys zullen bij de vernieuwing van de rijweg en de lijnvormige elementen de bestaande rioolkolken vernieuwd worden. De onderliggende riolering wordt lokaal hersteld d.m.v. een relining. Dit herstel maakt echter deel uit van een apart dossier.

    De Vitseroelstraat wordt deels heraangelegd als fietsstraat en maakt de verbinding tussen de Leaf en de voetweg gelegen huisnrs. 65 en 36.

    De herstellingswerken aan de rijbaan zullen gefaseerd uitgevoerd worden (telkens in weekends). De fasering zal bepaald worden op basis van het communicatie- en participatietraject met de bedrijven. Dit traject werd opgestart na goedkeuring van het voorontwerp (gemeenteraadsbesluit van 28 april 2022).

    Op basis van het participatietraject met de getroffen bedrijven werd de fasering van de werken vastgelegd.

    Het gemeentelijk aandeel voor Ternat bedraagt volgens de indicatieve voorlopige raming, € 1.800.575,25 excl. de rioleringswerken (aandeel Farys) € 197.412,50 excl. btw, erelonen en mogelijke herzieningen ten gevolge van de stijgende marktprijzen.

  • De gemeente Ternat wenst samen met de rioolbeheerder Farys de Fossebaan te vernieuwen en uit te rusten met fietspaden, voetpaden en een nieuwe gescheiden riolering.

    De gemeente Ternat zal bij de vernieuwing van de wegenis de Fossebaan langs beide zijden uitrusten met veilige enkelrichtingsfietpaden.

    De fietspaden worden waar mogelijk gescheiden van de rijweg in functie van een maximaal behoud van de laanbeplanting.

    In het centrale deel van de Fossebaan, gelegen tussen de Kleemstraat en de Dronkenborrestraat is er geen ruimte voor fietspaden, maar worden er fietssuggestiestroken aangelegd samen met een nieuw voetpad langsheen de pare zijde van de straat.

    De fietspaden (inclusief de noodzakelijke grondverwervingen), zijn voor 1/3 subsidieerbaar via het kopenhagenfonds.

    De laatste aangepaste voorontwerpplannen dienen als basis voor de opmaak van een nieuw rooilijnplan. Het volledige dossier ter wijziging van de gemeenteweg Fossebaan is als bijlage aan dit besluit gehecht.

    Naar aanleiding van een bemerking ten tijde van het openbaar onderzoek is er gebleken dat er nog bijsturingen aan de weergave van de bestaande grenslijnen diende te gebeuren. Het rooilijnplan is vervolgens door het studiebureel SWBO aangepast en wordt opnieuw ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

     

  • Het lokaal bestuur Ternat wenst samen met de rioolbeheerder Farys de Sluisvijverstraat-Nieuwbaan te vernieuwen en uit te rusten met fietspaden, voetpaden en een plaatselijk herstel van de riolering.

    Het lokaal bestuur Ternat zal bij de vernieuwing van de wegenis de Sluisvijverstraat en de Nieuwbaan langs beide zijden uitrusten met veilige enkelrichtingsfietpaden.

    De fietspaden en de werken om de overweg te verbreden zijn subsidieerbaar via het BFF.

    De verbreding van de spoorwegovergang, noodzakelijk om de fietser veilig te laten oversteken, zal middels een aparte samenwerkingsovereenkomst en in eigen beheer worden uitgevoerd door Infrabel.

    Uit veiligheidsoverwegingen worden de werken binnen de spoorwegbedding steeds uitgevoerd via raamcontracten in opdracht en onder toezicht van infrabel.

    Het gemeentelijk aandeel voor de kosten van de verbreding van de overweg, de aanpassing van de seininrichting en de portieken wordt geraamd op € 88.921 excl. btw.

    Het gemeentelijk aandeel voor het onderhoud van de verbreding van de overweg (op basis van een levensduur van 30 jaar) bedraagt € 2.000 excl. btw/jaar.

    Na uitvoering van deze werken staat Infrabel in voor het beheer, het onderhoud en de vernieuwing van de overwegsignalisatie en de verbrede overweg.

     

  • De aan te kopen wagen is ter vervanging Citroën Jumper (TJG010) van de groendienst van het bouwjaar (13/06) 2005. Wagen van 17 jaar oud.

    Deze wagen was bij technische keuring opnieuw afgekeurd wegens gaten in het koetswerk (zie download mail in bijlage). Danny heeft serieus wat laswerk gehad om deze opnieuw 1 jaar door de technische keuring te krijgen.

    Vervanging van deze wagen was voorzien in de meerjarenbegroting en meer specifiek dit dienstjaar onder ACT-1.2.2/0680-00/2430000/IP-2 (lichte vrachtwagen met open laadbak voor groendienst (geraamd budget € 50.000,00).

Wonen

  • In uitvoering van het decreet van 09/07/2021 dienen sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor te vormen per werkingsgebied: de woonmaatschappij.

    Onze SHM bevindt zich in een situatie waarbij een omvorming tot woonmaatschappij in 2022 technisch/ organisatorisch niet meer mogelijk is, maar wel tegen eind juni 2023, waardoor wij een verlenging van onze erkenning wensen aan te vragen.

Milieudienst

  • Op 1 september 2019 trad het decreet gemeentewegen (Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen) in werking. Het gemeentewegendecreet legt het kader vast voor een geïntegreerde benadering en uniforme regelgeving om gemeentewegen aan te leggen, te verplaatsen, te wijzigen of op te heffen.

    De gemeenten kunnen hun visie op gemeentewegen en zachte mobiliteit vastleggen in een beleidskader en concrete actieplannen opstellen voor de uitvoering ervan. Het beleidskader kan bijdragen tot een grotere bewustwording rond het belang van trage wegen en helpen in de afweging bij wijzigingen aan het lokale wegennet en de trage wegen. Overwegende dat de beleidsvisie Trage Wegen past binnen de verfijning van de doelstellingen en principes voor beslissingen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentelijke wegen zoals vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019. 

  • Bij schrijven van 24.08.2022 verzoekt Seeds of Law de gemeente tot formele verlegging en openstelling van voetweg 29 te realiseren op basis van de verplichtingen die in hoofde van de gemeente zijn voorzien in het decreet gemeentewegen.

Mobiliteit

Erfgoed

  • De Erfgoedstichting Vlaams-Brabant – Stichting van Openbaar Nut (verder: ERF) werd op vraag van de gemeente betrokken bij het Kasteelpark Kruikenburg, grotendeels beschermd cultuurhistorisch landschap, voor uitvoering, actualisering en opvolging van het landschapsbeheersplan.

    Zoals reeds geweten kan ERF als erfgoedvereniging hierin een meerwaarde betekenen, nl. via de aanvullende premie van 10% die vanuit het Agentschap Onroerend Erfgoed kan worden bekomen voor het bekostigen van eventuele werken.

    In dat kader dient een beheersovereenkomst te worden afgesloten tussen de gemeente Ternat en ERF. Deze overeenkomst is immers een verplichting vanuit het agentschap Onroerend Erfgoed als ERF haar rol in dit dossier als erfgoedvereniging wil opnemen. Hierbij zal ERF een coördinerende rol vervullen voor de site, steeds in overleg met en toestemming van de gemeente.

    Conform de werking van ERF blijft de gemeente Ternat financieel garant staan voor de werkzaamheden die via ERF worden uitgevoerd. Het volledige benodigde budget voor de werkzaamheden moeten worden vastgelegd in de gemeentelijke begroting en voorafgaand aan de werkzaamheden aan ERF overgemaakt.

    Ook indien voor de werkzaamheden premies (of subsidies) bekomen worden bij het Agentschap Onroerend Erfgoed (of bij andere instanties), zal de gemeente Ternat het volledige benodigde budget voor de werkzaamheden, zonder aftrek van het premiebedrag, vastleggen in de gemeentelijke begroting en voorafgaand aan de werkzaamheden aan ERF overmaken. Pas na het uitvoeren van de werkzaamheden kan ERF deze premies terugvorderen bij het Agentschap Onroerend Erfgoed en het premiebedrag terug overmaken aan de gemeente Ternat.

    ERF verbindt zich ertoe dat alle werkzaamheden aan kasteelpark Kruikenburg met de daaraan gekoppelde financiering enkel kunnen uitgevoerd worden, na voorafgaande schriftelijke goedkeuring van de gemeente Ternat en binnen de vastgelegde gemeentelijke budgetten.

    ERF verbindt zich ertoe de gelden afkomstig van de gemeente Ternat voor de beheerswerkzaamheden enkel te gebruiken ten behoeve van de werken aan kasteelpark Kruikenburg te Ternat.

    Deze verbintenissen dienen te worden gelezen tezamen met de beheerovereenkomst tussen de gemeente Ternat en ERF inzake de uitvoering, actualisering en opvolging van het landschapsbeheersplan van het Kasteelpark Kruikenburg. De verbintenissen zoals hierboven weergegeven, maken samen met de beheerovereenkomst één ondeelbaar geheel uit.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd bijgevoegde beheersovereenkomst en dit schrijven inzake financiële verantwoordelijkheid via een apart besluit te bestendigen.