Gelet op artikel 32 en 74 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de notulen en het zittingsverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 77 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende het ondertekenen van de notulen en het zittingsverslag van de raad, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat de notulen worden ondertekend door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur;
Enig artikel. - De notulen van de OCMW-raad d.d. 25 januari 2024 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 77, 84 §1 en 113, laatste lid;
Gelet op het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019 en het Besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de
erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van gebruikers en mantelzorgers;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 26 oktober 2023 houdende de aanpassing van de interne afsprakennota en overeenkomst bij opname van de erkende groep van assistentiewoningen De Sibbe;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 23 juni 2015 houdende goedkeuring van de erkenningsaanvraag tot erkende groep van assistentiewoningen;
Gelet op het positief advies van het bijzonder comité voor de sociale dienst d.d. 30 januari 2024;
Overwegende dat er op 11 januari 2023 bij het Agentschap Zorg & Gezondheid een aanvraag tot maximale prijsverhoging van 0,44 % werd ingediend voor de groep van assistentenwoningen de Sibbe;
Overwegende dat deze prijsverhogingsaanvraag jaarlijks dient te gebeuren;
Overwegende dat goedkeuring van het Agentschap Zorg & Gezondheid werd aangevraagd en zij 30 dagen de tijd hebben om deze goed te keuren;
Overwegende dat de nieuwe dagprijs € 21,34 bedraagt = de huidige dagprijs van € 21,25 + € 0,09;
Overwegende dat de prijsverhoging maar pas mag ingaan 30 dagen nadat de bewoners hiervan in kennis werden gesteld;
Overwegende dat de bewoners van de aanvraag tot prijsverhoging op de hoogte worden gesteld bij schrijven van 12 februari 2024 en mondeling tijdens de gebruikersraad van 22 februari 2024;
Extra per maand (maximale capaciteit) € 0,09 * 20 flatjes * 30 dagen = € 54 per maand
Het Bijzonder Comité voor Sociale Dienst van 30 januari 2024 gaf positief advies inzake prijsverhoging De Sibbe (€ 0,09/dag) vanaf 1 april 2024;
Op voorstel van het vast bureau;
Artikel 1. - De raad voor maatschappelijk welzijn geeft zijn goedkeuring inzake prijsverhoging dagprijs De Sibbe vanaf 1 april 2024 onder voorbehoud van de bevestiging van het Agentschap Zorg en gezondheid.
Artikel 2. - De bewoners van De Sibbe worden in kennis gesteld van deze prijsverhoging.
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, meer bepaald artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op de organieke wet van 8 juli 1976;
Gelet op de evaluatie van de klusjesdienst en de heroriëntatie van deze dienstverlening;
Overwegende dat uit een evaluatie blijkt dat de klusjesdienst die destijds werd opgericht om kleine technische klusjes te verrichten bij een kwetsbare doelgroep de laatste jaren sterk afgeweken is van de oorspronkelijke doelstelling cfr. verantwoordingsnota in bijlage;
Overwegende dat de naderende pensioenleeftijd van de klusjesmannen een kans biedt om een functionele reorganisatie door te voeren;
Overwegende dat de cliënten begeleid zullen doorverwezen worden naar alternatieve aanbieders;
Bij stopzetting van de klusjesdienst komen er middelen vrij die vervolgens in een bredere context kunnen ingezet worden;
In zijn zitting van 30 januari 2024 heeft het BCSD positief advies gegeven inzake de afbouw vanaf 1 maart 2024 en uiteindelijke stopzetting van de klusjesdienst tegen 1 januari 2025.
Artikel 1. - De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beslist om de klusjesdienst met ingang van 1 maart 2024 af te bouwen.
Artikel 2. - De Raad voor Maatschappelijk Welzijn beslist om de klusjesdienst uiterlijk tegen 1 januari 2025 stop te zetten.
Artikel 3. - Een eensluidend afschrift van dit besluit wordt, ter kennisgeving overgemaakt aan de clustermanager, de financieel directeur en de coördinator sociale zaken.
Gelet op de artikels 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 161 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de ambtelijke organisatie van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de gemeentelijke rechtspositieregeling zoals door de raad aangenomen op 29 december 2008 en zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet d.d. 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het Koninklijk Besluit d.d. 28 september 1984 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het raadsbesluit d.d. 12 juni 2018 en het OCMW-raadsbesluit d.d. 19 juni 2018 betreffende de vaststelling van het kader voor het interne controlesysteem/ organisatiebeheersingssyteem volgens ‘de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen’;
Gelet op het raadbesluit d.d. 25 januari 2024 betreffende de goedkeuring van het huidige personeelsplan en het organogram;
Overwegende dat de wijzigingen in het personeelsplan en organogram worden aangeduid in kleur in bijlage;
Overwegende dat volgende wijzigingen aangebracht worden aan het personeelsplan:
De wijzigingen voorzien geen bijkomende personeelskosten;
Gelet op het positief advies van het MAT;
Gelet op de goedkeuring via het vast bureau van 12 februari 2024;
Gelet op het protocol voor akkoord vanwege de vakorganisaties;
Artikel 1. - De raad gaat akkoord met de wijzigingen in het personeelsplan en organogram.
Artikel 2. - Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de personeelsdienst, de financiële dienst en de algemeen directeur.
Namens OCMW-raad,
Sieglinde De Mulder
algemeen directeur
Arno De Paepe
OCMW-voorzitter