Gelet op artikel 32 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 277 en 278 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende het ondertekenen van de notulen en het zittingsverslag van de raad, zoals gewijzigd tot op heden;
Overwegende dat er bij agendapunt 'Algemeen politiereglement TARL - gemeentelijk administratieve sancties' een administratieve vergissing werd opgemerkt in artikel 159 van het reglement en dit als volgt administratief werd rechtgezet:
Het huidig politiereglement treedt in werking op 1 januari 2023 en heft het voorgaande Reglement van gemeentelijke administratieve sancties van 17 februari 2006, en zijn latere wijzigingen en de Bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 3 september 2022, op.
Overtredingen gepleegd vóór de inwerkingtreding van huidig politiereglement blijven onderworpen aan de bepalingen van Reglement van gemeentelijke administratieve sancties op van 17 februari 2006, en zijn latere wijzigingen en de Bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen goedgekeurd door de gemeenteraad van 3 september 2022.
Overwegende dat er bij agendapunt 'Gemeentebelasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken - aanpassing' een administratieve vergissing werd opgemerkt in artikel 4 1. van het besluit en dit als volgt administratief werd rechtgezet:
De belasting wordt, voor het aanslagjaar 2023, (i.p.v. 2022 zoals verkeerdelijk vermeld) als volgt vastgesteld:
Overwegende dat de notulen worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur;
Artikel 1. - De notulen van de gemeenteraad d.d. 22 december 2022 worden zonder wijzigingen goedgekeurd en worden ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Artikel 2. - De administratieve rechtzetting in artikel 159 van het Algemeen politiereglement TARL (bijlage bij agendapunt "Algemeen politiereglement TARL - gemeentelijk administratieve sancties"), wordt goedgekeurd.
Artikel 3. - De administratieve rechtzetting in artikel 4 1. van het agendapunt 'Gemeentebelasting op de verspreiding van niet-geadresseerde drukwerken - aanpassing' wordt goedgekeurd.
Gelet op artikels 41 4° en 78 5° van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het feit dat de gemeente Ternat aangesloten is bij Haviland voor GIDPBW;
Gelet op artikel 392-395 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het raadsbesluit van 28 maart 2019 houdende aanstelling van mevr. Sandra De Nil als afgevaardigde in het beheerscomité voor de gemeente Ternat;
Gelet op het raadsbesluit van 28 oktober 2021 houdende aktename van de tijdelijke verhindering van mevr. Sandra De Nil als gemeenteraadslid;
Overwegende dat elke deelnemende gemeente het recht heeft om één (1) lid af te vaardigen in het beheerscomité;
Gelet op de voordracht van de heer Gunter Desmet als kandidaat lid van het beheerscomité van Haviland GIDPBW voor de gemeente Ternat;
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 1. - Bij geheime stemming,
- Gunter Desmet, Heidestraat 128, 1742 Ternat, 0496/ 92 48 36, gunter.desmet@ternat.be voor te dragen namens de gemeente Ternat als lid van het beheerscomité van Haviland GIDPBW.
Dit mandaat geldt tot de volgende vernieuwing van de gemeenteraad, behoudens herroeping.
Gelet op het decreet van 7 mei 2004, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, inzonderheid artt. 41-44 betreffende de meerjarenplanning en art. 45-50 betreffende de budgetten en budgetwijzigingen, bepalende dat de gemeenteraad binnen de vijftig dagen naargelang de situatie akte neemt van het budget of het budget aanpast of het budget goedkeurt;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten, artt. 17-21 betreffende het budget;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 gewijzigd zoals tot op heden, inzonderheid op punt 5.1 gevende de bepalingen met betrekking tot het budget;
Gelet op het kerkraadsbesluit van 16 juni 2022 waarbij MJPA 2020-2025 kerkfabriek Sint-Remigius werd goedgekeurd;
Gelet op de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek door de Raad op 5 september 2019;
Overwegende dat de kerkfabriek een exploitatietoelage krijgt voor de jaren 2023, 2024 zoals toegezegd in de oorspronkelijke MJP;
Overwegende dat de kerkfabriek in de planning voor 2023-2025 grote restauratiewerken plant (fase 3), ter waarde van € 1.397.927,00 (geïndexeerde kost), waarvoor de werken nog niet gestart zijn;
Overwegende dat van het totale investeringsbedrag ongeveer € 1.195.987,00 subsidieerbaar is, het saldo komt uit privaat patrimonium (beleggingen). Aangezien de ontvankelijkheidsverklaring van Onroerend Erfgoed dateert uit 2015, is de oude subsidieregeling nog van toepassing (60/20/10). Gelijkmatige spreiding van de geïndexeerde goedgekeurde bedragen geeft voor 2023 en 2024 telkens voor de gemeente een toelage van € 39.866,23;
Overwegende dat aldus de voorwaarden tot aktename zijn voldaan;
Overwegende dat de exploitatietoelage goedgekeurd wordt;
Overwegende dat de investeringstoelage voor gebouw eredienst goedgekeurd wordt (€ 39.866,23) voor de jaren 2023 - 2024;
Artikel 1. - Akte te nemen van het MJPA 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Remigius te Ternat wat betreft exploitatie- en investeringstoelage gebouw.
Artikel 2. - Dit besluit over te maken aan de heer Provinciegouverneur, de voorzitter van de kerkfabriek en de voorzitter van het Centraal Kerkbestuur federatie Ternat en de financieel directeur, hiervoor voor zoveel als mogelijk de digitale toepassing Religiosoft gebruikend.
Gelet op artikel 56 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 133 $2 en 135 $2 van de Nieuwe Gemeentewet, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 63 van het decreet d.d. 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op verordening (EG) nr. 1099/2009 van de raad d.d. 24 september 2009 inzake de bescherming van dieren bij het doden, waarbij gesteld wordt dat de verordening niet van toepassing is op het doden van dieren i.h.k.v. wetenschappelijke experimenten, jacht of visserij en culturele of sportieve evenementen, noch op pluimvee en konijnen die door hun eigenaar voor eigen consumptie buiten een slachthuis worden geslacht (hier geldt wel nog steeds de algemene dierenwelzijnswet van 1986);
Gelet op de wet d.d. 14 augustus 1986 betreffende de bescherming en het welzijn der dieren, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het feit dat de wettelijke bepalingen over particuliere slachting in het algemeen en thuisslachting in het bijzonder zijn vastgelegd;
Gelet op de wet d.d. 5 september 1952 betreffende de vleeskeuring en de vleeshandel, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 9 maart 1953 betreffende de handel in slachtvlees en houdende reglementering van de keuring der hier te lande geslachte dieren;
Gelet op de beginselverklaring “diervriendelijke gemeente” en aanpassing label van de provincie Vlaams – Brabant;
Gelet op de krijtlijnen van het charter diervriendelijk beleid van 2018;
Gelet op de milieuwetgeving m.b.t. slachten van dieren;
Gelet op rubriek 45.1 van bijlage 1 van VLAREM i.v.m. het slachten van dieren: ‘de exploitatie van slachthuizen. Voor pluimvee en konijnen is een klasse 1 of 2 vergunning nodig vanaf de exploitatie vanaf het slachten van 100 dieren per dag terwijl voor alle andere slachtdieren er steeds een vergunning (klasse 1 of 2) nodig is ongeacht de productiecapaciteit. Voor rituele slachtingen in het kader van godsdienstbeleving volstaat een klasse 3 melding. In deze gevallen gelden ook alle toepasselijke Vlarem-milieuvoorwaarden voor het slachten van dieren.';
Gelet op omzendbrief PCCB/S3/1703195 (2021) betreffende de erkenning en de werking van de mobiele slachthuizen en uitsnijderijen;
Overwegende het schrijven van GAIA die als organisatie pleit voor het opnemen in de Vlaamse, maar ook Waalse dierenwelzijnswetgeving, van een algemeen verbod op thuisslachtingen. In het Brussels Gewest geldt reeds een algemeen verbod op thuisslachtingen;
Overwegende het net in de pers verschenen artikel m.b.t. tot het feit dat de stad Brugge geen vergunningen meer zal geven voor thuisslachtingen;
Overwegende dat deze nieuwe regeling werd opgezet als maatregel ter bescherming van de openbare veiligheid en gezondheid en bescherming biedt voor de dieren;
Overwegende dat het door de eenvoud van de duidelijkheid de rechtszekerheid biedt dat niet abusievelijk of opzettelijk het vigerende verbod (kan) worden ontweken en de openbare gezondheid kan worden geschaad;
Aanleiding en context
Definities
1° "doden" : iedere bewust gebruikte methode die resulteert in de dood van een dier;
2° "slachten" : het doden van dieren bestemd voor menselijke consumptie;
3° "gekweekt wild" : met uitzondering van hazen, konijnen, pluimvee en wilde vogels, alle vormen van gekweekt wild, met inbegrip van de gekweekte loopvogels (zoals struisvogels, nandoes, emoes, casuarisse ...) en gekweekte landzoogdieren andere dan als landbouwhuisdier gehouden hoefdieren (runderen, inbegrepen buffels en bizons, varkens, schapen, geiten en éénhoevigen);
4° "slachthuis" : elke voor het slachten van landdieren gebruikte inrichting die onder Verordening (EG) nr. 853/2004 valt;
5° "Euthanasie": Een dier wordt door een dierenarts of door de houder zelf op een humane wijze op het bedrijf gedood wegens van ziekte, verwonding… Het vlees mag niet geconsumeerd worden en het karkas is bestemd voor vernietiging.
1. Algemeen
In de dierenwelzijnswetgeving Artikel 15 staat:
§ 1. Een gewerveld dier mag alleen worden gedood na voorafgaande bedwelming. Het mag alleen gedood worden door een persoon die daarvoor de nodige kennis en bekwaamheid heeft en volgens de voor het dier minst pijnlijke, snelste en meest selectieve methode.
In afwijking van het eerste lid, mag een gewerveld dier gedood worden zonder voorafgaande bedwelming:
1° in geval van overmacht;
2° bij jacht of visvangst;
3° in het kader van de bestrijding van schadelijke organismen.
§ 2. Als dieren worden geslacht volgens speciale methoden die vereist zijn voor religieuze riten, is de bedwelming omkeerbaar en is de dood van het dier niet het gevolg van de bedwelming.
2. Thuisslachting bij particulieren (huidige regeling)
Onder thuisslachting wordt verstaan de particuliere slachting van varkens, schapen, geiten, gekweekte wilde hoefdieren, pluimvee en konijnen, die plaatsvindt buiten het slachthuis, thuis bij de particulier eigenaar van het geslachte dier. De slachting vindt plaats bij de particulier thuis en moet de lokale regels respecteren.
Als men een thuisslachting wilt doen, dan moet men bijgevolg eerst bij het eigen gemeentebestuur nagaan of dit toegelaten is. In gemeenten waar thuisslachting toegestaan is, is dit alleen toegestaan voor varkens, schapen, geiten, gekweekte wilde hoefdieren, pluimvee en konijnen.
Thuisslachting van runderen en paarden is steeds verboden.
Om als aangever van een particuliere slachting te kunnen optreden, moet men zich voorafgaand eenmalig laten registreren in de gemeente of de zetel van de lokale controle-eenheid van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen. Thuis slachten moet op voorhand worden aangegeven bij het gemeentebestuur van de woonplaats, dat men, indien toegelaten, een ontvangstbewijs zal afgeven. Zonder aangifte is thuisslachting niet toegestaan. Voor het slachten van konijnen en pluimvee dient er geen aangifte gedaan te worden.
De aangifte van een thuisslachting moet uiterlijk de tweede werkdag vóór de slachtdag gedaan worden bij het gemeentebestuur van de woonplaats (deze verplichting geldt niet voor de thuisslachting van pluimvee en konijnen).
De daartoe door de gemeente aangestelde ambtenaar overhandigt een aangiftebewijs aan de persoon die de aangifte van de thuisslachting doet. Dit aangiftebewijs blijft
acht kalenderdagen geldig. Het FAVV kan een gemeentebestuur niet vervangen bij de aangifte van het thuis slachten en zonder registratie van een slachtaangifte en afgifte van het bewijs, is het thuis slachten verboden.
De gemeentebesturen gebruiken de applicatie ‘Beltrace voor de gemeenten’ voor de registratie van particuliere thuisslachtingen. (Meer info: https://www.favv-afsca.be/dierlijkeproductie/dierlijkeproducten/vlees/).
Het vlees van een dier dat thuis is geslacht, is bestemd voor de eigenaar en zijn eigen gezin dat op hetzelfde adres woont. Het is verboden om het vlees weg te schenken of in het commercieel circuit te brengen.
De verplichtingen over dierenwelzijn, een bevoegdheid van de gewesten, moeten gerespecteerd worden. Afvalbeheer moet gebeuren in overeenstemming met regionale bepalingen.
Motivering
Dieren die bestemd zijn voor de slacht moet zoveel mogelijk pijn, lijden en stress bespaard worden. Ze moeten, voor zover echt mogelijk in dergelijke context, op een zo diervriendelijk mogelijke manier behandeld worden en moeten voor de slacht verdoofd worden volgens een methode die toegelaten is volgens de Europese wetgeving.
1. Het correct hanteren van toestellen om te verdoven en slachten vergt de nodige kennis en vaardigheid. Het risico op incorrect verdoven bij slachten thuis is te hoog.
2. Voor de voedselveiligheid moet ook de hygiëne verzekerd kunnen worden. Een slachting gaat daarenboven ook gepaard met een grote hoeveelheid bloed en ander dierlijk afval dat op de juiste manier verwijderd moet worden. Dit alles maakt dat het nagenoeg onmogelijk is om een slachting thuis correct uit te voeren volgens alle wettelijke voorwaarden. Slachtingen voor het Offerfeest worden daarom uitgevoerd in een erkend slachthuis of op een erkende tijdelijke slachtplaats.
3. Het zien en/of aanhoren van het fixeren en doden van dieren (gekrijs, duidelijke tekenen van lijden, doodstrijd en bloed), zeker indien het niet professioneel gebeurt in een thuiscontext, kan bijzonder traumatiserend zijn voor omwonenden, niet in het minst voor kinderen.
Omwille van bovenstaande redenen wordt voorgesteld om een algemeen thuisslachtingsverbod in te stellen in Ternat voor alle schapen, geiten, varkens en gekweekt wild voor particulier huishoudelijk verbruik.
Oude situatie thuisslachtingen
• Verboden:
▪ Runderen
▪ Eenhoevigen (paarden, ezels …)
• Toegestaan:
o Mits aangifte bij gemeentebestuur:
▪ Varkens
▪ Schapen
▪ Geiten
▪ Gekweekte wilde tweehoevige dieren (andere dan als landbouwhuisdier gehouden hoefdieren) (hert, wild zwijn, …)
o Zonder aangifte:
▪ Pluimvee
▪ Konijnen (lagomorfen)
Nieuwe situatie thuisslachtingen
• Verboden:
▪ Runderen
▪ Eenhoevigen (paarden, ezels, …)
▪ Varkens
▪ Schapen
▪ Geiten
▪ Gekweekte wilde tweehoevige dieren (andere dan als landbouwhuisdier
gehouden hoefdieren) (hert, wild zwijn, …)
• Toegestaan zonder aangifte:
▪ Pluimvee
▪ Konijnen (lagomorfen)
Artikel 1. - De raad keurt de verordening houdende algemeen verbod van thuisslachtingen goed. Er zal geen administratieve mogelijkheid meer geboden worden om aangifte te doen van een thuisslachting.
Artikel 2. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan
- de dienst interne zaken;
- de PZ TARL;
- de dienst burgerzaken.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 30 mei 2012 houdende technische en praktische aanpassingen aan het decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht;
Gelet op het decreet van 25 november 2011 betreffende het inschrijvingsrecht;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 de artikelen 3,15,18, 21,22,25,27,28,29,32,37, hoofdstuk IV afdeling 3. recht op inschrijving de artikelen 37bis-37 duodevicies en afdeling 4. aanmeldingsprocedures art. 37 undevicies-art.37vicies septies;
Gelet op het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, artikel 21;
Gelet op de omzendbrief BaO 2012/01, zoals gewijzigd;
Overwegende de afspraken gemaakt tussen de gemeentescholen en het schoolbestuur van de gemeente Ternat op 23 mei 2014;
Overwegende dat elk schoolbestuur de capaciteit voor elke school, onderwijsniveau en vestigingsplaats moet bepalen voor het volgende schooljaar, voorafgaand aan de inschrijvingen;
Overwegende dat de capaciteit van de school, het niveau en de vestigingsplaats maximaal wordt vastgelegd voor zover de veiligheid van de leerlingen niet in het gedrang komt;
Overwegende dat er – binnen de bestaande infrastructuur - geen uitbreidingsmogelijkheden of bestemmingswijzigingen m.b.t. klaslokalen en andere lokalen mogelijk zijn;
Overwegende dat het schoolbestuur ondanks het bereiken van de capaciteit toch bepaalde leerlingen kan inschrijven (conform het decreet basisonderwijs van 25/02/1997 art.37novies§5);
Overwegende dat volgende leerlingen in overcapaciteit mogen ingeschreven worden, zijn:
Er is slechts één categorie leerlingen die een school niét mag weigeren wanneer de capaciteit reeds bereikt is:
- voor scholen van het gewoon onderwijs: leerlingen die in het lopende, het vorige of daaraan voorafgaande schooljaar schoolliepen in de school en na een periode in het buitengewoon onderwijs terugkeren naar hun vroegere school in het gewoon onderwijs;
Scholen schrijven deze leerlingen terug in, ook als intussen hun capaciteit bereikt is. De bedoeling van deze maatregel is om schoolbesturen die een engagement aangingen t.a.v. de ouders dat hun kind zou kunnen terugkeren naar hun school als de integratie in het gewoon of buitengewoon onderwijs niet zou lukken, in staat te stellen om dit engagement ook na te komen.
Overwegende er rekening dient gehouden te worden met de grootte van de lokalen in de overeenstemming met de wettelijke bepaalde ruimte per leerling;
Gezien deze capaciteit dient te worden vastgelegd voor de inschrijvingen voor het schooljaar 2023-2024 van start gaan;
Gezien de grootte van de klaslokalen onvoldoende is voor het huidig aantal leerlingen, en de opmerking van de onderwijsinspectie tijdens de doorlichting van mei 2017, dat het comfort van de leerlingen in het gedrang komt door de te kleine klaslokalen;
Artikel 1. - De capaciteit wordt vanaf het schooljaar 2023-2024, tot wijziging, vastgelegd tot volgende maximumaantallen voor de gemeentelijke basisschool De Kiem Wambeek
Kleuterschool - totale capaciteit: 96 kleuters
waarbij
- geboortejaar 2021 - onthaalklas: 24 kleuters
- geboortejaar 2020 - 1ste kleuterklas: 24 kleuters
- geboortejaar 2019 - 2de kleuterklas: 24 kleuters
- geboortejaar 2018 - 3de kleuterklas: 24 kleuters
Lagere school - vestigingsplaats Stenebrugstraat capaciteit: 48 lagereschoolkinderen
waarbij
- eerste leerjaar (2017) 24 leerlingen
- tweede leerjaar (2016) 24 leerlingen
- Vestigingsplaats Langestraat capaciteit 144 lagereschoolkinderen
- derde leerjaar (2015) : 48 leerlingen
- vierde leerjaar (2014) : 48 leerlingen
- vijfde leerjaar (2013) : 24 leerlingen
- zesde leerjaar (2012) : 24 leerlingen
Artikel 2.
§1 De inschrijvingen verlopen volgend een CAR op niveau gemeente Ternat.
§2 De inschrijvingsperiodes worden bekend gemaakt via brief aan de ouders, de gemeentelijke website of infoblad en de facebookpagina van de school.
Artikel 3. - De directeur kan in bepaalde situaties, zoals omschreven in de considerans, leerlingen toch inschrijven als de maximumcapaciteit bereikt is.
Artikel 4. - De gemeenteraad keurt de inschrijving en capaciteitsbepaling schooljaar 2023-2024 goed.
Artikel 5. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit, wordt voor het nodige gevolg overgemaakt aan de directeur van de gemeentelijke basisschool GBS De Kiem Wambeek, de financiële dienst en de personeelsdienst.
Gelet op het artikel 8 van het gemeentewegendecreet;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 2;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, inzonderheid artikel 3, artikel 4, artikel 8, artikel 10 en artikel 12;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, inzonderheid op artikel 4.2.1. (vergunningsplichtige handelingen), artikel 4.3.5. (voldoende uitgeruste wegenis), artikel 4.4.7. (handelingen van algemeen belang) en artikel 4.4.7/1;
Gelet op het koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, inzonderheid artikel 15, § 1, eerste lid, artikel 17, § 4, artikel 23, artikel 30, artikel 31, artikel 32, artikel 65 en artikel 75;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, inzonderheid artikel 13, tweede lid (procedure), Titel 3, Hoofdstuk 5 (openbaar onderzoek) en artikel 47 (zaak van de wegen);
Gelet op de omgevingsaanvraag nr. OMG2022/193 ingediend door Novus NV voor een perceel gelegen Dahlialaan te 1742 Ternat, kadastraal gekend afdeling 3, sectie A nrs
90G2, 90H2, 90K2, 90L2, 90M2, 90P2, 90A12, 90B12, 90W12, 90/2 M3, 107/2 E2, 107/2 F2, 107/2 S2, 107/2 H2, 107/2 P2, 107/2 R2 en 108/2 H2;
Overwegende dat het een aanvraag tot een groepswoningbouw van 91 woningen, met bijhorende wegenis en openbaar groen betreft;
Dat de raad zich dient uit te spreken over de zaak van de wegenis;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen slechts een beslissing kan nemen betreffende voormelde omgevingsvergunningaanvraag voor het aanleggen van bijkomende wegenis die het mogelijk maken van alle nutsleidingen, riolerings- en omgevingswerken te voorzien op deze percelen;
Gelet op de bijgevoegde plannen met inbegrip van het voorgestelde rooilijnplan;
Gelet op de latere overname in het openbaar domein volgens de aangeduide afbakening, dat hiervoor later een afzonderlijk raadsbesluit zal worden opgemaakt;
Overwegende dat deze wegenisaanleg, riolerings- en omgevingswerken van openbaar nut zijn en het algemeen belang dienen;
Overwegende dat er 16 bezwaren werden ingediend;
Gelet op het advies van de dienst Technische Zaken:
Algemeen
Het bijzonder bestek, de uitvoeringsplannen en de detailplannen dienen, vooraleer de opdracht van de wegeniswerken worden uitgeschreven, ter goedkeuring voorgelegd worden aan het CBS van het lokaal bestuur Ternat;
Het bijzonder bestek wordt opgemaakt conform het typebestek 250 versie 4.1.;
De uitvoeringsplannen van het rioleringsgedeelte, aangepast conform het advies van Farys van 4/11/2022, worden voorafgaandelijk aan het uitschrijven van de opdracht, ter goedkeuring voorgelegd aan de rioolbeheerder Farys;
Een vertegenwoordiger van het lokaal bestuur en de rioolbeheerder worden uitgenodigd op de werfvergaderingen. De opdrachtgever neemt in de bestekvoorwaarden op dat deze personen bij eventuele werfbezoeken mede verzekerd zijn. De werfverslagen worden ook overgemaakt;
Wijzigingen aan de modaliteiten opgenomen in het technisch gedeelte van het bestek gedurende de uitvoering van de opdracht, worden voorgelegd aan het lokaal bestuur voor het gedeelte wegenis en aan de rioolbeheerder Farys voor de riolering;
Het lokaal bestuur en de rioolbeheerder worden uitgenodigd op de VO en de DO en dienen mede te ondertekenen voor akkoord;
Alvorens de werken aan te vatten zal een bankwaarborg gesteld worden bij een erkende bankinstelling;
De bankwaarborg heeft een waarde van het inschrijvingsbedrag van de toegewezen aannemer(s) van de wegeniswerken, rioleringswerken, groenaanplantingen en inrichtingswerken. Het inschrijvingsbedrag omvat alle posten van de meetstaat zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag;
Dit bedrag wordt nog verhoogd met een provisie van 10%, waardoor de afbetaling inclusief de overheadkosten van de uit te voeren werken gewaarborgd is;
De modaliteiten hiervan, alsmede de vrijgave van de borg en de overdracht van de omgevingswerken naar het openbaar domein zullen vastgelegd worden in een aparte samenwerkingsovereenkomst, goed te keuren door de gemeenteraad;
Bijzondere voorwaarden
De fasering van de werken, het werfinrichtingsplan en de ontsluiting van de werf worden voor de start der werken voorgelegd aan het lokaal bestuur;
De meetstaat wordt 1 op 1 afgestemd met de beschrijvingen in het bijzonder bestek;
De voorwaarden voor opmaak van het postinterventiedossier en het as-built dienen grondiger te worden uitgewerkt. Het as-built dient te voldoen aan de GRB-standaard;
Het wegenisdossier werd afgestemd op de voorbesprekingen. De plannen dienen echter nog lokaal aangepast te worden aan personen met een functiebeperking;
De continuïteit van looproutes, oversteekplaatsen, fietsoversteken en aangepaste parkeerplaatsen moet worden verzekerd door middel van drempelloze overgangen. Rioolkolken ter hoogte van oversteken zijn te vermijden. Waarschuwingsmarkeringen en geleidelijnen zijn aan te brengen ter hoogte van zebrapaden;
Over te gaan tot wegenisaanleg, riolerings- en omgevingswerken op een terrein gelegen aan de Dahlialaan, te 1742 Ternat voor percelen gekadastreerd 3de afd., sectie A nrs 90G2, 90H2, 90K2, 90L2, 90M2, 90P2, 90A12, 90B12, 90W12, 90/2 M3, 107/2 E2, 107/2 F2, 107/2 S2, 107/2 H2, 107/2 P2, 107/2 R2 en 108/2 H2;
Artikel 1. - De gemeenteraad gaat unaniem akkoord om dit punt te verdagen naar een volgende zitting.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 330 t.e.m. 333 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de bepalingen van het decreet betreffende de Ruimtelijke Ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996;
Gelet op artikel 4.2.15 t.e.m. 4.2.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening d.d. 15 mei 2009, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de omgevingsaanvraag nr. VK2022/22 ingediend door Immo-Invest voor een perceel gelegen Moerenslos 19 te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie B nr. 85v;
Gelet op het bijgevoegde verkaveling- en opmetingsplan;
Gelet op de bijgevoegde belofte van gratis grondafstand voor een oppervlakte van 20ca gelegen Moerenslos 19 te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie B nr. 85v;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen slechts advies kan uitbrengen betreffende voormelde omgevingsaanvraag op voorwaarde van een gratis grondafstand aan de gemeente voor de aanleg van alle nutsleidingen, riolering en wegenis met een voetpad en/of fietspad te voorzien in deze strook;
Overwegende dat de grondafstand van openbaar nut is en het algemeen belang dient;
Artikel 1. - De raad besluit over te gaan tot de aanvaarding van de kosteloze grondafstand van een strook grond met een oppervlakte van 20ca die deel uitmaakt van de omgevingsaanvraag nr. VK2022/22 ingediend door Immo-Invest voor een perceel gelegen Moerenslos 19 te 1740 Ternat, kadastraal gekend afdeling 1, sectie B nr. 85v om in te lijven in het openbaar domein.
Artikel 2. - De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om namens de gemeente de verkavelingsakte met vermelding van de gratis grondafstand mede te ondertekenen.
Artikel 3. - De raad geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht dit besluit verder uit te voeren.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het meerjarenplan 2020-2025;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2019 houdende de samenstelling van de Gecoro;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 1 september 2009 en latere wijzigingen;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering over de organisatie en de werking van Procoro's en de Gecoro's van 7 september 2018 en latere wijzigingen;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale
[intergemeentelijke (verv. BVR 7 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2019)] en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening en latere wijzigingen;
Overwegende dat twee effectieve deskundigen en hun plaatsvervangers ambtshalve ontslagen werden;
Overwegende dat er aldus twee effectieve deskundigen en twee plaatsvervangers dienen aangesteld te worden;
Overwegende dat er een oproep tot nieuwe kandidaten geplaatst werd op 16 december 2022;
Gelet op de ingediende kandidaturen, zoals gevoegd in bijlage;
Gelet op het resultaat van de geheime stemming zoals vermeld onder artikel 1 van het besluit;
Op voordracht van het college in zitting van 12 januari 2023;
Artikel 1. - Gelet op het resultaat van de geheime stemming, werden volgende 2 deskundigen en 2 plaatsvervangers verkozen als nieuwe leden van de Gecoro:
als effectief lid:
- Linda Billens (met 18 stemmen voor)
- Nick Servranckx (met 20 stemmen voor)
als plaatsvervangend lid:
- Luc Wachtelaer (met 16 stemmen voor)
- Wouter Roessems (met 21 stemmen voor).
Artikel 2. - Een afschrift van dit besluit wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de provinciegouverneur, de dienst stedenbouw en de dienst communicatie.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 28 oktober 2021;
Gelet op de brief van departement mobiliteit en openbare werken d.d. 23 december 2022 m.b.t. Decreet gemeentewegen - Beroep tegen het besluit van de gemeenteraad
van de gemeente Ternat van 28 oktober 2021 houdende goedkeuring van de wegeniswerken en het opleggen van een gratis grondafstand in het kader van
omgevingsvergunningsaanvraag (OMV_2021102065) gevoegd in bijlage;
Overwegende dat dit een gemeenteraadsbeslissing is die vernietigd werd door de minister;
Artikel 1. - De gemeenteraad neemt kennis van de brief van departement mobiliteit en openbare werken d.d. 23 december 2022 m.b.t. Decreet gemeentewegen - Beroep tegen het besluit van de gemeenteraad van de gemeente Ternat van 28 oktober 2021 houdende goedkeuring van de wegeniswerken en het opleggen van een gratis grondafstand in het kader van omgevingsvergunningsaanvraag (OMV_2021102065) gevoegd in bijlage.
Artikel 2. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de dienst omgeving.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 330 t.e.m. 333 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 41 paragraaf 12° het definitief aanvaarden van schenkingen en het aanvaarden van legaten;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het verzoek door de eigenaars van de P. Van Cauwelaertstraat 7a om een deel van hun perceel gelegen naast de gemeenteweg p. Van Cauwelaertstraat gratis af te staan het openbaar domein van het lokaal bestuur Ternat;
Gelet op het proces verbaal van opmeting van 9 december 2022 door ondergetekende Bram Van Meulebroeck, Landmeter-Expert, beëdigd door de Rechtbank van Eerste Aanleg te Gent en ingeschreven op het Tableau van de Federale Raden van Landmeters- Experten onder het nummer LAN 06/1290, handelend voor plan² bvba;
Gelet op de bijgevoegde belofte tot schenking van het goed;
Overwegende dat de gratis grondafstand van de zone voor de woning een meerwaarde betekent voor de zwakke weggebruiker omdat het voetpad over een volwaardige breedte kan aangelegd worden;
Overwegende dat de gratis grondafstand tot gevolg heeft dat het straatbeeld een uniform uitzicht krijgt en over hetzelfde type materiaal namelijk kleiklinkers kan gebruikt worden;
Overwegende dat de gratis grondafstand ervoor zorgt dat het beheer van de nutsleidingen ten allen tijde mogelijk is aangezien de zone ingelijfd zal worden in het openbaar domein;
Overwegende dat de gratis grondafstand tot gevolg heeft dat de rooilijn rechtlijnig verloopt en geen insprong meer heeft ter hoogte van de woning in kwestie;
Overwegende dat de kost voor het verlijden van de akte gedragen wordt door de gemeente Ternat;
Artikel 1. - De raad besluit de schenking te aanvaarden.
Artikel 2. - De gemeenteraadsvoorzitter Hannes Verdoodt en de algemeen directeur Sieglinde De Mulder te machtigen om namens de gemeente de akte, op basis van de belofte tot schenking gevoegd bij dit raadsbesluit te ondertekenen.
Artikel 3. – Notariskantoor M. Bedert te gelasten als instrumenterend ambtenaar.
Artikel 4. – Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de rekendienst en aan de dienst Technische Zaken.
Gelet op artikel 40 § 1en § 2 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de vele omgevingsvergunningen die afgeleverd worden door de gemeente betreffende het rooien van kleine landschapselementen;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen, op advies van de omgevingsambtenaar deel milieu, nu reeds in de vergunningen voor het kappen van bomen, de heraanplant van een boom als voorwaarde oplegt;
Overwegende dat tot op heden deze voorwaarden opgenomen in de omgevingsvergunningen moeilijk te controleren en te handhaven zijn;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1. - De gemeenteraad keurt volgend reglement goed met ingang van goedkeuring gemeenteraad 26 januari 2023:
Waarborgregeling met betrekking tot groenaanleg en infiltratiemaatregelen als last bij vergunningen voor bedrijfsgebouwen en verkavelingen.
Deze maatregel heeft tot doel bedrijfsgebouwen en verkavelingen te integreren in de omgeving en het voorzien van de infiltratiemaatregelen. Een nieuw bedrijfsgebouw of verkaveling moet zowel harmonisch opgenomen worden in het omringend landschap als in harmonie zijn met de bijhorende andere bebouwing.
Vooraleer een bouwvergunning wordt verkregen dient de bouwheer een financiële waarborg te stellen ter realisatie van de verplicht aan te leggen groenzone rond z’n bedrijf of verkaveling.
De aanleg van de groenzone dient binnen het jaar na het verlenen van de stedenbouwkundige vergunning uitgevoerd te worden, tenzij het uitdrukkelijk anders gesteld wordt.
Artikel 2. - Voor het verzekeren van de uitvoering van opgelegde voorwaarden in verband met de aanleg van een groenbuffer en infiltratievoorzieningen zal aan het afleveren van de vergunning een last worden verbonden door middel van het storten van een financiële waarborg.
Artikel 3. - Het reglement is van toepassing voor alle aanvragen tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor volgende werken:
- Bedrijfsgebouwen of constructies (nieuwbouw, verbouwing, uitbreiding of regularisatie) waarbij vanuit landschappelijk oogpunt een groenbuffer dient aangelegd te worden;
- Verkavelingen met opgelegde voorwaarden in verband met de aanleg van een groenbuffer en infiltratievoorzieningen.
Artikel 4. - Bij een omgevingsvergunningsaanvraag voor bedrijfsgebouwen of constructies en verkaveling dient het dossier aangevuld te worden met een ‘beplantingsplan’ rekening houdend met de aard van het bedrijf. Het beplantingsplan moet minstens op schaal 1/500 opgemaakt worden en bevat minimaal volgende gegevens:
- de inplanting van de gebouwen, infrastructuur en groenaanplant (vermelding maten)
- plantenlijst met exacte locatie van de planten, type beplanting (hoogstam, heester, bodembedekker) en aantal planten per soort per m², plantmaat en plantafstand.
In geval van ontoereikende beplantingsplannen wordt de aanvraag tot omgevingsvergunning als onvolledig beschouwd.
Artikel 5. - Het bedrag van de financiële waarborg wordt als volgt bepaald:
- 10 euro per m² aan te leggen groenbuffer.
- 50 euro per m² aanleg infiltratie- of bufferbekken ( Wadi, etc )
- 50 euro per aan te planten boom
- 10 euro per strekkende meter haag
De financiële waarborg bedraagt minimaal € 5.000,00.
Artikel 6. - De financiële waarborg dient gestort te worden door de bouwheer op rekening BE66 0910 0018 5743 van de gemeente Ternat en dit voor de aanvang der werken. De respectievelijke omgevingsvergunning afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen kan slechts overgemaakt worden aan de aanvrager nadat deze de financiële waarborg heeft betaald. De bevoegde gemeentelijke dienst bezorgt hiertoe aan de aanvrager een attest van betaling van de financiële waarborg ingevuld en ondertekend aangetekend terug of afgeleverd tegen ontvangstbewijs.
De respectievelijke vergunning is niet geldig zolang de financiële waarborg niet is betaald en het attest niet is afgeleverd.
Artikel 7. - Na de uitvoering van de groenaanplant en/of de infiltratievoorzieningen dient de bouwheer het gemeentebestuur hiervan in kennis te stellen. De vrijgave van de financiële waarborg gebeurt als volgt:
- 50 % van het waarborgbedrag wordt vrijgegeven nadat het gemeentebestuur heeft vastgesteld middels een proces-verbaal van vaststelling dat de groenaanleg werd uitgevoerd conform de vergunning.
- 100 % van het waarborgbedrag wordt vrijgegeven nadat het gemeentebestuur heeft vastgesteld middels een proces-verbaal van vaststelling dat de infiltratievoorziening werd uitgevoerd conform de vergunning.
- Het saldo wordt vrijgegeven in augustus van het jaar volgend op het jaar van de eerste vaststelling indien tenminste 80% van de aanplantingen als leefbaar worden beschouwd.
Deze vrijgavetermijn wordt telkens met één jaar opgeschort indien niet aan alle verplichtingen voldaan is. Het gedeelte van de borg welke na 4 jaar na het stellen ervan nog niet is vrijgegeven, wordt als verworven beschouwd voor de gemeente.
Artikel 8. - Het niet aanplanten of niet aanleggen van de infiltratievoorziening binnen deze termijn van 4 jaar ontlast de bouwheer niet van de voorwaarde opgelegd in de omgevingsvergunning. Het niet naleven van deze voorwaarde tot groenaanleg of infiltratieaanleg maakt dat de bouwwerken niet conform de vergunning zijn uitgevoerd en bijgevolg kunnen alsnog de voorziene handhavingsmaatregelen zoals opgenomen in de van toepassing zijnde wetgeving worden toegepast.
Artikel 9. - De gemeente engageert zich om de verworven waarborgen te herinvesteren in groenaanleg.
Artikel 10. - Voorliggend reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen opgenomen in het decreet lokaal bestuur.
Artikel 11. - Het goedgekeurde reglement zal ter beschikking gesteld worden van de bewoners en gepubliceerd worden op de gemeentelijke website.Artikel 12. - Een afschrift van dit reglement zal na bekendmaking bezorgd worden aan de milieudienst, de financiële dienst en de algemeen directeur.
Gelet op artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de collegebeslissing d.d. 27 januari 2022 betreffende 'Deelname aan project TOK 2022 door ondersteunen actie KWB met € 3,00 per kip.' waar het college besliste een samenwerkingsovereenkomst op te maken die tot het einde van de legislatuur zou gelden;
Gelet op de schriftelijke aanvraag d.d. 23 december 2022 van KWB Lombeek St-Jozef, p/a Charlie Eylenbosch, Rozenstraat 36 te 1742 Ternat betreffende een mogelijke financiële tussenkomst van de gemeente in het TOK-project dat zal doorgaan zaterdag 18 maart 2023 op de terreinen van tuinbouwcentrum Horta-Van Rossem, Assesteenweg 115 te 1740 Ternat;
Gelet op de collegebeslissing d.d. 12 januari 2023 betreffende 'Samenwerkingsovereenkomst Project TOK;
Gelet op de 'Samenwerkingsovereenkomst Project Tok' in bijlage;
Overwegende dat KWB Lombeek St-Jozef een volledige lijst van het aantal verkochte kippen van het TOK-project aan de gemeente zal bezorgen;
Overwegende dat KWB Lombeek St-Jozef zich niet verrijkt met deze actie maar deze toelage rechtstreeks aan Horta wordt betaald;
Overwegende dat deze eenmalige milieuactiviteit van KWB Ternat afwijkt van het subsidiereglement en KWB Lombeek St-Jozef hier dus ook geen punten voor ontvangt;
Overwegende dat budget voorzien is op artikel 1.4.4/0390-00/6143001;
Artikel 1. - De gemeenteraad keurt de overeenkomst met KWB Lombeek St-Jozef betreffende Project TOK goed. Deze overeenkomst loopt tot 31 december 2024, het einde van de huidige legislatuur.
Artikel 2. - Een voor eensluidend afschrift van dit besluit, ter kennisgeving, over te maken aan de aanvrager, Charlie Eylenbosch, de financiële dienst en de milieudienst.
Gelet op de nieuwe gemeentewet d.d. 24 juni 1988;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende dat, na asfalteringswerken, de Bosstraat ter hoogte van de aansluiting met de Meesstraat werd heringericht;
Overwegende dat in de Bosstraat parkeervakken, parkeerstroken en een verdrijvingsvak werd aangebracht met het oog om de verkeerssituatie te verbeteren;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 20 december 2022.
Artikel 1. - De gemeenteraad gaat unaniem akkoord om dit punt te verdagen naar een volgende zitting.
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;
Overwegende dat op het Marktplein te 1740 Ternat tussen huisnummer 25 en het kruispunt met de Poodtstraat kort parkeren wordt ingevoerd;
Overwegende dat het kort parkeren een maximum duur heeft van 30 minuten;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 20 december 2022.
Artikel 1. - De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende het Marktplein te 1740 Ternat goed.
Artikel 2. - Op het Marktplein van huisnummer 13 tot huisnummer 11 in de richting van de Brusselstraat geldt:
op het Marktplein van huisnummer 26 tot huisnummer 20 in de richting van de Borredam geldt:
op het Marktplein van huisnummer 30 tot huisnummer 27 in de richting van de Poodtstraat geldt:
verboden rijrichting voor iedere bestuurder.
De maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.
In de tegenovergestelde richting geldt:
toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer.
Fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de twee richtingen rijden.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C1
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden M12
- verkeersborden F19
- de verkeersborden worden aangevuld met onderbord M18.
Artikel 3. - Op het Marktplein van huisnummer 38 tot huisnummer 31 in de richting van de Statiestraat geldt:
verboden rijrichting voor iedere bestuurder.
In de tegenovergestelde richting geldt:
toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C1
- verkeersborden F19.
Artikel 4. - Op de Verbrugghenstraat ter hoogte van het kruispunt met het Marktplein geldt:
op de Statiestraat ter hoogte van het kruispunt met het Marktplein geldt:
op de Brusselstraat ter hoogte van het kruispunt met het Marktplein geldt:
op het marktplein ter hoogte van de bushalte geldt:
het is verboden links af te slaan.
Dit wordt gesignaleerd door:
verkeersborden C31a.
Artikel 5. - Op het Marktplein langs beide zijden ter hoogte van de bushalte van De Lijn geldt:
op de Statiestraat ter hoogte van huisnummer 31 geldt:
het is verboden rechts af te slaan.
Dit wordt gesignaleerd door:
verkeersborden C31b.
Artikel 6. - Op het Marktplein ter hoogte van huisnummer 1 geldt:
op het Marktplein ter hoogte van huisnummer 10 geldt:
op het Marktplein ter hoogte van huisnummer 11 geldt:
op het Marktplein ter hoogte van huisnummer 30 geldt:
op het Marktplein ter hoogte van huisnummer 31 geldt:
op het Marktplein ter hoogte van de Keizerstraat geldt:
op het Marktplein ter hoogte van de bushalte geldt:
voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
Artikel 7. - Op het Marktplein van huisnummer 1 tot huisnummer 10 in de richting van de Brusselstraat wordt volgende maatregel ingevoerd:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden D7.
Artikel 8. - Op het Marktplein van huisnummer 12 tot huisnummer 13 aan de rechterzijde zijde van de weg geldt:
op het Marktplein van huisnummer 21 tot huisnummer 24 aan de rechterzijde zijde van de weg geldt:
op het Marktplein van huisnummer 27 tot huisnummer 29 aan de rechterzijde zijde van de weg geldt:
de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Dit wordt gesignaleerd door:
wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode.
Artikel 9. - Op het Marktplein van huisnummer 33 tot huisnummer 38 geldt:
voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.
Artikel 10. - Op het Marktplein ter hoogte van huisnummer 32 geldt:
op het marktplein van huisnummer 25 tot het kruispunt met de Poodtstraat geldt:
het parkeren is toegelaten.
De parkeertijd is beperkt tot 30 minuten en de parkeerschijf moet worden gebruikt.
Het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIb
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa, Xb.
Artikel 11. - Op het marktplein ter hoogte van huisnummer 21 geldt:
Het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
De parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xc.
Artikel 12. - Op het Marktplein ter hoogte van het kruispunt met het Marktplein 10 wordt volgende maatregel ingevoerd:
op het Marktplein ter hoogte van het kruispunt met het Marktplein 11 wordt volgende maatregel ingevoerd:
op het Marktplein ter hoogte van het kruispunt met het Marktplein 30 wordt volgende maatregel ingevoerd:
op het Marktplein ter hoogte van het kruispunt met het Marktplein 31 wordt volgende maatregel ingevoerd:
De bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
Dit wordt gesignaleerd door:
verkeersborden B5.
Artikel 13. - Op de grote en kleine dries van het Marktplein geldt:
voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.
Artikel 14. - Op een aantal plaatsen op de grote en kleine dries van het marktplein geldt:
Het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E9a
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId.
Artikel 15. - Bepalingen in voorgaande reglementen en verordeningen die tegenstrijdig zijn met bovenstaande worden opgeheven.
Artikel 16. - Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de dienst mobiliteit.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing dd. 6 november 2013 waar een opdracht tot opmaken van een nieuw mobiliteitsplan werd goedgekeurd;
Overwegende dat het college in het meerjarenplan wil inzetten een leefbare toekomst. Zo wordt er dringend een inhaalbeweging gemaakt op vlak van investeringen m.b.t. inclusieve en duurzame mobiliteit en toegankelijkheid.
Artikel 1. - De gemeenteraad keurt het mobiliteitsplan goed.
Artikel 2. - Het gemeenteraad keurt de voorstelling op een infomoment op 31/01/2023 en de opstart van een openbaar onderzoek goed.
Artikel 3. - Een voor eensluidend afschrift van de beslissing wordt overgemaakt aan de dienst mobiliteit.
Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot heden;
Gelet op het principieel akkoord van de gemeenteraad d.d. 5/09/22 om over te gaan tot de ontwikkeling van een mastervisie en uitvoeringsplan voor de dorpskern van Sint-Katherina-Lombeek;
Gelet op het principieel akkoord van de gemeenteraad d.d. 5/09/22 om deze mastervisie en ontwikkelingsplan uit te voeren in samenwerking met de Vlaamse bouwmeester;
Gelet op het principieel akkoord van de gemeenteraad d.d. 5/09/22 om deze mastervisie en ontwikkelingsplan uit te voeren in samenwerking met de projectontwikkelaar die wil overgaan tot een woningbouwproject in het centrum van Sint-Katherina-Lombeek;
Gelet op de toelichting op de gemeenteraadscommissie van 12 januari 2023;
Gelet op de selectie van volgende 4 ontwerpteams op basis van de Oproep aan Geïnteresseerden door de Vlaamse bouwmeester op 12 januari 2023:
- Studio Tuin en Wereld a&t architecten bvba + Kaderstudio+ Latitude + Idea Consult
- Bureau B + B - Compagnie-O architecten
- Plusoffice - CityD-WES - ANYWAYS - PLANT EN HOUTGOED
Overwegende dat de nodige budgetten voorzien zijn onder JBR: 2022/ACT-1.1.3/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-1.1.3;
Het budget voor deze opdracht bedraagt € 80.000 exclusief btw of € 96.800 inclusief btw;
Artikel 1. - De gemeenteraad keurt het bestek "Opdracht voor de opmaak van een vernieuwende ontwikkelingsstrategie voor het dorpscentrum van Sint-Katherina-Lombeek (Ternat)” goed.
Artikel 2. - Een afschrift van dit besluit wordt, voor het nodige gevolg, overgemaakt aan de directeur samenleven, de directeur ruimte en de financieel directeur.
Namens Gemeenteraad,
Sieglinde De Mulder
algemeen directeur
Hannes Verdoodt
gemeenteraadsvoorzitter