Gelet op artikel 77 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden
Gelet op artikel 186§2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen van 20 januari 2023, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente en het OCWM Ternat, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad en de OCMW-raad van 2 september 2021;
Gelet op het gunstig advies van het MAT van 12 januari 2023;
Gelet op het voorstel van het Vast Bureau van 19 januari 2023;
Gelet op het protocol van akkoord van de vakorganisaties van 9 februari 2023;
Gezien uit een vergelijking met de omliggende gemeenten (TARL) gebleken is dat het lokaal bestuur Ternat op verloningsgebied de minst aantrekkelijke gemeente is;
Gezien dit komt omdat de huidige rechtspositieregeling van het lokaal bestuur Ternat minder mogelijkheden voorziet om relevante beroepservaring mee te nemen zowel op het gebied van de administratieve als de geldelijke anciënniteit dan deze omliggende gemeenten;
Gezien de mogelijkse gevolgen hiervan zijn dat zowel actuele als potentiële personeelsleden aangetrokken worden door de betere verloningsvoorwaarden bij deze omliggende gemeenten;
Gezien de war-for-talent in de lokale overheidssector groot is;
Op voorstel van het vast bureau;
Gelet op het protocol van akkoord van de vakorganisaties van 9 februari 2023;
Artikel 1. - Het huidig artikel 113 en artikel 168§1 en §2 van de rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente en het OCMW Ternat wordt vervangen door het nieuwe artikel 113§1, §2 en §3 en artikel 168§1, §2 en §3 waarvan de tekst gevoegd is in bijlage.
Artikel 2. - Een gecoördineerde versie van de rechtspositieregeling zal opgemaakt worden en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Artikel 3. - Er wordt opdracht gegeven het personeel van deze wijziging in kennis te stellen.
Artikel 4. - Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de algemene directeur, de financiële directeur, de personeelsdienst en de provinciegouverneur.