Gelet op artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op artikel 186 §2 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de artikelen 4-15 sexies van de wet d.d. 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de wet van 30 oktober 2022 houdende diverse bepalingen betreffende de arbeidsongeschiktheid, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, zoals gewijzigd tot op heden;
Gelet op de artikelen 4-15 sexies van de wet d.d. 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, zoals gewijzigd tot op heden;
Gezien bij wet van 30 oktober 2022 houdende diverse bepalingen betreffende de arbeidsongeschiktheid, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 18 november 2022 en in werking getreden op 28 november 2022, een nieuw artikel 31 § 2/1 in de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten (Arbeidsovereenkomstenwet) werd ingevoerd;
Gezien ingevolge dit nieuwe artikel 31 § 2/1 van de Arbeidsovereenkomstenwet werknemers die op basis van het arbeidsreglement of op verzoek van de werkgever een ziektebriefje moeten bezorgen, tot 3 keer per kalenderjaar vrijgesteld worden van die verplichting voor wat betreft de eerste dag van de arbeidsongeschiktheid (dus niet enkel indien slechts 1 dag ziekte). De werknemer moet in dat geval wel onmiddellijk het verblijfsadres aan de werkgever meedelen, indien dit anders is dan het normale verblijfsadres;
Gezien de Arbeidsovereenkomstenwet enkel van toepassing is op de contractuele personeelsleden en niet op de statutaire personeelsleden;
Gezien het advies van het MAT op 15 december 2022 waarbij geadviseerd wordt om deze regelgeving zonder onderscheid voor alle personeelsleden te laten gelden;
Gezien daartoe een aanpassing van de huidige bepalingen in de rechtspositieregeling en arbeidsreglement m.b.t. het ziektebriefje dient te gebeuren;
Gezien de ontwerptekst houdende aanpassing van de rechtspositieregeling en arbeidsreglement zoals gevoegd in bijlage;
Gelet op het gunstig advies van het MAT van 15 december 2022;
Gelet op het voorstel van het Vast Bureau van 2 februari 2023;
Gelet op het protocol van akkoord van de vakorganisaties van 9 februari 2023;
Artikel 1. - Het huidig artikel 231§2 van de rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente en het OCMW Ternat wordt vervangen door het nieuwe artikel 231§2 als gevoegd in bijlage.
Artikel 2. - Het huidig artikel 23 van het Arbeidsreglement voor het personeel van de gemeente en het OCMW Ternat wordt vervangen door het nieuwe artikel 23 als gevoegd in bijlage.
Artikel 3. - Een gecoördineerde versie van de rechtspositieregeling zal opgemaakt worden en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Artikel 4. - Een gecoördineerde versie van de rechtspositieregeling zal opgemaakt worden en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Artikel 5. - Er wordt opdracht gegeven het personeel van deze wijzigingen in de rechtspositieregeling en arbeidsreglement in kennis te stellen.
Artikel 6. - Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de algemene directeur, de financiële directeur, de personeelsdienst en de provinciegouverneur.