Terug
Gepubliceerd op 04/04/2023

Besluit  Gemeenteraad

do 30/03/2023 - 20:15

Goedkeuring gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Dilbeeksesteenweg te 1740 Ternat: wijziging snelheidsregime van 50 km/uur naar 70 km/uur.

Aanwezig: Hannes Verdoodt, gemeenteraadsvoorzitter
Michel Vanderhasselt, Burgemeester
Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Hilde Van der Cruys, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Gemeenteraadslid
Sieglinde De Mulder, Algemeen directeur
Bevoegdheid

Gelet op de nieuwe gemeentewet d.d. 24 juni 1988, zoals gewijzigd tot op heden;

Gelet op artikel 40 het decreet van het lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad zoals gewijzigd tot op heden;

Juridische grond

Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, zoals gewijzigd tot op heden;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals gewijzigd tot op heden;

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, zoals gewijzigd tot op heden;

Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;

Gelet op het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Considerans

Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;

Overwegende dat tijdens een overleg op 10 januari 2023 met de gemeente Dilbeek werd beslist om een snelheidsregime van 70 km/uur in te voeren vanaf de Dilbeeksesteenweg in de richting van Sint-Martens-Bodegem (zie bijlage);

Overwegende dat na de heraanleg van de Dilbeeksesteenweg in de richting van Sint-Martens-Bodegem gescheiden fietspaden werden aangelegd die een snelheidsregime van 70 km/uur rechtvaardigen;

Aviezen, voorstel, voordracht

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 2 februari 2023;

Publieke stemming
Aanwezig: Hannes Verdoodt, Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Hilde Van der Cruys, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Sieglinde De Mulder
Voorstanders: Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Hilde Van der Cruys, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1. - De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Bodegemstraat goed.

Artikel 2. - Op de Gemeentehuisstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bodegemstraat geldt: de bestuurders moeten voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.

Artikel 3. - Op de Gemeentehuisstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bodegemstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B15.

Artikel 4. - Op de Bodegemstraat van het kruispunt met de Gemeentehuisstraat tot huisnummer 12 wordt volgende maatregel ingevoerd: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.

Artikel 5. - Op de Bodegemstraat van huisnummer 14 tot huisnummer 16 geldt: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.

Artikel 6. - Op de Bodegemstraat ter hoogte van huisnummer 15-17 geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.

Artikel 7. - Op de Hoevestraat ter hoogte van het kruispunt met de Bodegemstraat geldt: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

Artikel 8. - Op de Bodegemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Hoevestraat geldt: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B15.

Artikel 9. - Op de Bodegemstraat van huisnummer 15-17 tot huisnummer 25 geldt: het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.

Artikel 10. - Op de Bodegemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Keizerstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B15.

Artikel 11. - Op de Keizerstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bodegemstraat geldt: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

Artikel 12. - Op de Bodegemstraat van huisnummer 64 tot huisnummer 107 (grens gemeente Dilbeek) in beide richtingen geldt: het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden C43.

Artikel 13. - Op de Bodegemstraat tussen huisnummer 70 en het kruispunt met de Heirbaan in de richting van de Keizerstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegengestelde richting komen.
Op de Bodegemstraat tussen huisnummer 70 en het kruispunt met de Heirbaan in de richting van Dilbeek wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B19
- verkeersborden B21.
Artikel 14. - Op de Bodegemstraat tussen huisnummer 118 en huisnummer 61 in de richting van Dilbeek wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegengestelde richting komen.
Op de Bodegemstraat tussen huisnummer 118 en huisnummer 61 in de richting van de Keizerstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B19
- verkeersborden B21.

Artikel 15. - Op de Bodegemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Heirbaan/Baron Liebaertstraat geldt: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B15.

Artikel 16. - Op de Heirbaan ter hoogte van het kruispunt met de Bodegemstraat geldt: op de Baron Liebaertstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bodegemstraat geldt: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

Artikel 17. - Op de Bodegemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Pangaardenstraat geldt: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B15.

Artikel 18. - Op de Pangaardenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bodegemstraat geldt: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B5
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode.

Artikel 19. - Op de Bodegemstraat van huisnummer 65 tot huisnummer 67 geldt: het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.72.2 van de wegcode.

Artikel 20. - Op de Bodegemstraat van huisnummer 67 tot huisnummer 69 geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.

Artikel 21. - Op de Bodegemstraat ter hoogte van huisnummer 69 geldt: de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs links voorbij te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door een verkeersbord D1.

Artikel 22. - Op de Bodegemstraat ter hoogte van huisnummer 148 geldt: de bestuurders zijn verplicht de hindernis langs rechts voorbij te rijden.
Dit wordt gesignaleerd door een verkeersbord D1.

Artikel 23. - Op de Bodegemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Dilbeeksesteenweg geldt: bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 77.4 van de wegcode.

Artikel 24. - Op de Bodegemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Dilbeeksesteenweg geldt: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden B1
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode.

Artikel 25. - Op de Bodegemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Dilbeeksesteenweg geldt: de bestuurders hebben voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden B15.

Artikel 26. - Op de Bodegemstraat langs beide zijden van het kruispunt met de Dibeeksesteenweg geldt: fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.77.1 van de wegcode en borden B1. 

Artikel 27. - Op de Bodegemstraat vanaf het kruispunt met de Dilbeeksesteenweg tot de grens met gemeente Dilbeek en dit langs beide zijden van de weg geldt: fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het enkelrichtings-fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden D7.

Artikel 28. - Op de Dilbeeksesteenweg in de richting van Sint-Martens-Bodegem in beide richtingen geldt: het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 70 km per uur.
Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden C43.

Artikel 29.- Op de Bodegemstraat van huisnummer 75 tot huisnummer 79 wordt volgende maatregel ingevoerd: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.

Artikel 30. - Op de Bodegemstraat van huisnummer 99 tot huisnummer 107 geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.72.3 van de wegcode.

Artikel 31. - Het gemeentelijk aanvullend reglement van vroegere datum wordt opgeheven.

Artikel 32. - Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de dienst mobiliteit.