Terug
Gepubliceerd op 04/04/2023

Besluit  Gemeenteraad

do 30/03/2023 - 20:15

Goedkeuring gemeentelijk aanvullend reglement: invoeren parkeervakken en parkeerstroken in de Bosstraat te 1742 Ternat.

Aanwezig: Hannes Verdoodt, gemeenteraadsvoorzitter
Michel Vanderhasselt, Burgemeester
Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Hilde Van der Cruys, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Gemeenteraadslid
Sieglinde De Mulder, Algemeen directeur
Bevoegdheid

Gelet op artikel 40 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals gewijzigd tot op heden;

Gelet op de nieuwe gemeentewet d.d. 24 juni 1988, zoals gewijzigd tot op heden;

Juridische grond

Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit d.d. 16 maart 1968, zoals gewijzigd tot op heden;

Gelet op het koninklijk besluit d.d. 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, zoals gewijzigd tot op heden;

Gelet op het ministerieel besluit d.d. 11 oktober 1976 betreffende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;

Gelet op het decreet d.d. 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, zoals gewijzigd tot op heden;

Gelet op het uitvoeringsbesluit d.d. 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Gelet op de omzendbrief MOB/2009/1 d.d. 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Considerans

Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft;

Overwegende dat, na asfalteringswerken, de Bosstraat ter hoogte van de aansluiting met de Meesstraat werd heringericht;

Overwegende dat in de Bosstraat parkeervakken, parkeerstroken en een verdrijvingsvak werd aangebracht met het oog om de verkeerssituatie te verbeteren;

Aviezen, voorstel, voordracht

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 20 december 2022;

Publieke stemming
Aanwezig: Hannes Verdoodt, Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Hilde Van der Cruys, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule, Sieglinde De Mulder
Voorstanders: Michel Vanderhasselt, Frans Holsters, Fred Dielens, Jozef Borremans, Guido Van Cauwelaert, Gunter Desmet, Rutger Belsack, Sven De Paepe, Christiane Servranckx, Geert De Feyter, Arno De Paepe, Ines Swaelens, Jochen De Mulder, Anna Parys, Sophie Claeys, Timo Schoukens, Kris De Meuter, Hannes Verdoodt, Steve Convents, Kristof De Leeuw, Stefanie De Roover, Hilde Van der Cruys, Vera Servranckx, Maria Segers, Yo De Beule
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1. - De raad keurt het gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Bosstraat te 1742 Ternat goed.

Artikel 2. - Op de Bosstraat van het kruispunt met de Heidestraat tot Bosstraat 4 wordt volgende maatregel ingevoerd: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.

Artikel 3. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Heidestraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.

Artikel 4. - Op de Bosstraat 3 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5.

Artikel 5. - Op de Bosstraat ter hoogte van huisnummer 12 geldt: het parkeren op de rijbaan is verboden. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 75.1.2° van de wegcode.

Artikel 6. - Op de Bosstraat 7 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.

Artikel 7. - Op de Bosstraat 7 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.

Artikel 8. - Op de Bosstraat 27 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5.

Artikel 9. - Op de Bosstraat ter hoogte van rechtover huisnummer 26 geldt: het parkeren is toegelaten. Het parkeren is voorbehouden voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap. De parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden E9a. De verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIId en met x-borden Xc.

Artikel 10. - Op de Bosstraat 57b ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.

Artikel 11. - Op de Bosstraat 57b ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.

Artikel 12. - Op de Bosstraat 50 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.

Artikel 13. - Op de Bosstraat 50 ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.

Artikel 14. - Op de Bosstraat ter hoogte van de spoorwegbrug geldt: de bestuurders moeten de verkeersdrempel dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur. Dit wordt gesignaleerd door een drempel.

Artikel 15. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de fietssnelweg aan de spoorwegbrug wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.

Artikel 16. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Notestraat geldt: het is verboden rechts af te slaan. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden C31b.

Artikel 17. - Op de Notestraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.

Artikel 18. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Notestraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.

Artikel 19. - Op de Klimopstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.

Artikel 20. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Klimopstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.

Artikel 21. - Op de Bosstraat (beide zijden) ter hoogte van het kruispunt met de Dahlialaan geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.

Artikel 22. - Op de Dahlialaan ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.

Artikel 23. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Dahlialaan wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.

Artikel 24. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Muilemlaan geldt: het is verboden rechts af te slaan. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden C31b.

Artikel 25. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Muilemlaan geldt: het is verboden links af te slaan. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden C31a.

Artikel 26. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Muilemlaan en Tarwehof wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.

Artikel 27. - Op de Muilemlaan ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.

Artikel 28. - Op het Tarwehof ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.

Artikel 29. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met het Tarwehof geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.

Artikel 30. -Op de Bosstraat tussen de huisnummers 123 en 139 wordt volgende maatregel ingevoerd: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 77.5 van de wegcode.

Artikel 31. - Op de Bosstraat van huisnummer 123 tot huisnummer 141, behalve ter hoogte van de afgebakende plaatsen, geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen. Dit wordt gesignaleerd door de wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.

Artikel 32. - Op de Bosstraat (beide zijden) ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwbaan geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.

Artikel 33. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwbaan wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.

Artikel 34. - Op de Bosstraat van het kruispunt met de Nieuwbaan tot huisnummer 149 wordt volgende maatregel ingevoerd: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.

Artikel 35. - Op de Nieuwbaan ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.

Artikel 36. - Op de Bosstraat van het kruispunt met de Nieuwbaan tot huisnummer 167 geldt: het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.2 van de wegcode.

Artikel 37. - Op de Bosstraat van huisnummer 167 tot huisnummer 185 geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.

Artikel 38. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Klaverstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.

Artikel 39. - Op de Klaverstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.

Artikel 40. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Affligemstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.

Artikel 41. - Op de Affligemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.

Artikel 42. - Op de Bosstraat van huisnummer 201 tot het kruispunt met de Korenbloemstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 72.3 van de wegcode.

Artikel 43. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Korenbloemstraat en Spoorwegbaan wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B15.

Artikel 44. - Op de Korenbloemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.

Artikel 45. - Op de Spoorwegbaan ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B5 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.1 van de wegcode.

Artikel 46. - Op de Bosstraat ter hoogte van huisnummer 180 geldt: het parkeren op de rijbaan is verboden. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 75.1.2° van de wegcode.

Artikel 47. - Op de Bosstraat van huisnummer 180 tot huisnummer 182 geldt: de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art.75.2 van de wegcode.

Artikel 48. -Op de Bosstraat tussen de huisnummers 225 en 227 wordt volgende maatregel ingevoerd: voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 77.5 van de wegcode.

Artikel 49. - Op de Bosstraat ter hoogte van huisnummer 196 geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.

Artikel 50. - Op de Bosstraat ter hoogte van het kruispunt met de Meersstraat geldt: bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen. Dit wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 77.4 van de wegcode.

Artikel 51. - Op de Meersstraat 176a ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: de bestuurders moeten voorrang verlenen. De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden B1 en de wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.2 van de wegcode.

Artikel 52. - Het gemeentelijke aanvullend reglement van vroegere datum wordt opgeheven.

Artikel 53. - Een voor eensluidend afschrift van deze beslissing wordt, ter kennisgeving, overgemaakt aan de dienst mobiliteit.