Terug
Gepubliceerd op 22/03/2023

Agenda  Gemeenteraad

do 30/03/2023 - 20:15 raadzaal
  • Goedkeuring van de notulen van de vorige zitting

    • Goedkeuring van de notulen van de vorige zitting.

      De raad bespreekt de notulen van de vorige zitting, keurt ze goed of geeft eventuele aanpassingen aan.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Intradura: goedkeuring voorstel statutenwijzigingen.

        De gemeente Ternat is aangesloten bij Intradura. 

        Op de agenda van de algemene vergadering van 21 juni 2023 staat een voorstel van statutenwijziging geagendeerd.  Er wordt gevraagd om de vertegenwoordiger van het lokaal bestuur Ternat te mandateren deze statutenwijziging goed te keuren.

      • Zender: kennisgeving verslag raad van bestuur d.d. 18 november 2022.

        Ternat maakt deel uit van Zender - cultuurregio Pajottenland & Zennevallei.

        Het verslag van de raad van bestuur van 18 november 2022 wordt ter kennisname overgemaakt aan de gemeenteraad.

    • Personeelsdienst

      • Aanpassing RPR: overname anciënniteit.

        Het bestuur wenst zich als werkgever sterker te profileren en aantrekkelijk te maken met als finaliteit het verloop van personeel tegen te gaan en competente profielen aan te trekken voor de vele openstaande functies.

        Daartoe werd een vergelijkende studie gemaakt: de meeneembaarheid van de administratieve en geldelijke anciënniteit van toepassing in Ternat werd vergeleken met de omliggende gemeenten. Hieruit blijkt dat Ternat de minst aantrekkelijke werkgever is ten opzichte van de andere besturen in kader van overname anciënniteit. 

        In eerste instantie wensen we als bestuur de meeneembaarheid van anciënniteit voor nieuwe medewerkers te wijzigen. 

         

      • Aanpassing RPR: invoering fietsmobiliteit.

        Het bestuur wenst fietsmobiliteit in te voeren voor de personeelsleden van het lokaal bestuur Ternat. Het aanbieden van fietsmobiliteit draagt bij tot de doelstelling van duurzaam beleid. Fietsmobiliteit is financieel interessant en werkt drempelverlagend voor de aankoop van duurdere fietsen. Het is een eerste stap naar een eventueel cafetariaplan om het lokaal bestuur Ternat als werkgever aantrekkelijker te profileren in de arbeidsmarkt en om eveneens een extra aan te bieden aan de huidige personeelsleden. 

      • Aanpassing RPR en AR: afschaffing ziekteattest eerste dag.

        Sinds 28 november 2022 worden werknemer die op basis van het arbeidsreglement of op verzoek van de werkgever een ziektebrief moeten bezorgen, vrijgesteld van die verplichting. Dit kan gedurende maximum 3 keer per kalenderjaar. Deze wetgeving is enkel van toepassing op contractuele werknemers. Het bestuur opteert om dit voor alle personeelsleden te laten gelden (ook voor statutaire personeelsleden). 

      • Vervollediging RPR: invoeging ontbrekende salarisschaal niveau D.

        De bijlage met betrekking tot loonschalen niveau D is ontbrekende in de huidige rechtspositieregeling. 

    • Sport en Jeugd

      • Schenking van AED toestellen aan het lokaal bestuur Ternat.

        Bob Huygh wenst het lokaal bestuur Ternat AED toestellen te schenken voor een maximum bedrag van € 10 000, excl. BTW.

        Dit geeft onze gemeente de mogelijkheid nieuwe locaties te voorzien van een AED-toestel en onze gemeente dus hartvriendelijker te maken. 

    • Interne zaken

      • Goedkeuring Algemeen Nood- en Interventieplan (ANIP) Ternat.

        Op lokaal niveau vallen noodplanning en crisisbeheer onder de bevoegdheid van de burgemeester. Hoe een noodsituatie wordt aangepakt wordt beschreven in een nood- en interventieplan. Om deze opdrachten te vervullen worden de lokale overheden bijgestaan door de veiligheidscel en door de ambtenaar belast met de noodplanning:

        • Discipline 1: hulpdiensten (brandweer en civiele bescherming/MUG);
        • Discipline 2: medische, sanitaire, en psychosociale hulp;
        • Discipline 3: politie;
        • Discipline 4: logistieke steun (civiele bescherming);
        • Discipline 5: informatie.

        Afgezien van de gekende klassieke risico’s (overstromingen, brand, …) worden we in onze maatschappij steeds vaker geconfronteerd met nieuwe risico’s zoals terrorisme of epidemieën. In geval van een noodsituatie zullen de bevoegde autoriteiten de eerste informatie vergaren en controleren, de procedures starten van alarmering en oproeping tot interventie, trachten de dreiging te neutraliseren et proberen de schade zo veel mogelijk te beperken.

        Wat staat er in dit plan?

        • Overzicht van de soorten rampen en zware ongevallen die in onze gemeente kunnen voordoen.
        • overzicht van diensten, instanties en organisaties die bij de bestrijding van rampen en zware ongevallen kunnen worden betrokken.
        • Een alarmeringsschema.
        • Hoofdlijnen tot de organisatie van een noodbestrijding.
        • Hoofdlijnen met betrekking tot het waarschuwen van de bevolking.
        • Hoofdlijnen met betrekking tot opvang en bescherming van de bevolking en slachtoffers.
        • Hoofdlijnen tot het organiseren van oefeningen.

        Bij een noodsituatie moeten de hulpdiensten eveneens weten wat er zich in de omgeving van de noodsituatie bevindt (mogelijke opvangcentra, plaatsen waar veel mensen tegelijkertijd aanwezig zijn, bedrijven met groot brandgevaar, firma's die bij een grotere ramp extra materiaal kunnen aanleveren, …). Het lokaal bestuur probeert deze gegevens in het noodplan actueel te houden, om de hulpverlening nog te verbeteren.

      • Veiligheid & dierenwelzijn: beëïndiging verlenen van machtigingen voor het particulier afsteken van (geluidsarm) vuurwerk, voetzoekers, carbuurkanonnen en wensballonnen.

        Conform Afdeling 10 van het bijzonder politiereglement Gemeentelijke Administratieve Sancties, is het, zonder machtiging van de burgemeester, verboden om (geluidsarm) vuurwerk te ontsteken en feestkanonnen, automatische knalkanonnen of gelijkaardige tuigen te gebruiken.
        Na bespreking in het college wordt besloten om op het grondgebied TERNAT geen machtigingen meer te geven voor particulier (geluidsarm)vuurwerk en carbuurkanonnen. Enkel voor professioneel vuurwerk bij speciale gelegenheden wil het schepencollege eventueel nog toelating geven, vb. 1x per jaar, waarbij het gemeentebestuur er voorstander van is dat er enkel gebruik gemaakt wordt van geluidsarm vuurwerk.

        De belangrijkste motivatie hiervoor is de brandveiligheid en het dierenwelzijn.

        Bovenstaande visie wordt teruggekoppeld naar de gemeenteraad en aan de burgers gecommuniceerd (onder meer via het gemeentelijk infoblad, sociale media, LED schermen, de gemeentelijke website …).
        Volgende motieven zijn aanleiding tot dit besluit:
        De beleidsvisie die aan de raadsleden en de burgers meegedeeld werd en gehanteerd wordt, werd nog niet geformaliseerd in een officiële beslissing.
        Het afsteken van feestvuurwerk vormt een risico op brand en ongelukken. Tevens is het bewezen dat luide knallen (vuurwerk, feestkanonnen... ) een
        negatief effect hebben op dierenwelzijn. Elk jaar zijn er talloze dieren die tijdens vuurwerk schrikken, weglopen,zichzelf verwonden.
        Een algemeen verbod zorgt voor duidelijkheid zowel bij de politie als bij de inwoners.
        Het is aangewezen om een collectieve burgemeestersbeslissing te nemen zodat deze geformaliseerd wordt en duidelijk gecommuniceerd kan worden.

      • Goedkeuring wijziging kermisreglement Ternat.

        Op het gemeentelijk veiligheidsoverleg van 9 februari 2023 meldde de politie overlast in de buurt van het St. Angela-instituut en skatepark door jongeren die bommetjes gooien naar mensen. Blijkbaar is de overlast erger na een kermis.

        Unaniem advies en voorstel: het kermisreglement wordt als volgt gewijzigd:

        - Om veiligheidsredenen en ter vrijwaring van de openbare orde is het aan de foorkramers strikt verboden om vuurwerkartikelen, voetzoekers en enig ander explosief materiaal te verkopen en/of te geven voor wie deelneemt aan een spel.

        En de administratieve aanpassing naar het nieuw zonaal politiereglement van Hulpverleningszone Vlaams-Brabant West houdende maatregelen ter preventie van brand en ontploffing in publiek toegankelijke inrichtingen (PTI) voor brandveiligheid voor inrichtingen van tijdelijke aard goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 29 oktober 2020.

    • Markten en Kermissen

      • Betaalbaarstelling van een subsidie aan het feestcomité Sinksenkermis.

        Zoals elk jaar vraagt het feestcomité van Sinksenkermis een subsidie voor de organisatie van de bloemenstoet en sinksenkermis.

        Er wordt voorgesteld het gevraagde subsidiebedrag toe te kennen.

    • Ruimtelijke Ordening

      • Gratis grondafstand in het kader van omgevingsvergunningaanvraag VK2022/26 gelegen Notestraat te 1742 Ternat, kadastraal gekend afdeling 3, sectie C nrs. 52z,52y.

        Ter realisatie van een verkaveling is het aangewezen over te gaan tot een kosteloze grondafstand teneinde de nodige openbare ruimte te hebben voor de realisatie van nutsleidingen, rioleringen en wegenis met voetpad en/of fietspad.

      • Gratis grondafstand in het kader van omgevingsvergunning VK2023/1 gelegen Dronkenborrestraat te 1741 Ternat, kadastraal gekend afdeling 2, sectie C nr. 104E.

        Ter realisatie van een verkaveling is het aangewezen over te gaan tot een kosteloze grondafstand teneinde de nodige openbare ruimte te hebben voor de realisatie van nutsleidingen, rioleringen en wegenis met voetpad en/of fietspad.

    • Milieudienst

      • Goedkeuring definitieve vaststelling van de verplaatsing van een gedeelte van voetweg 51 met ontwerp rooilijnplan.

        Een deel van het huidige traject van voetweg 51 was niet meer toegankelijk, ter hoogte van Heirbaan 40 te 1740 Ternat.  Hierdoor was via voetweg 51 geen verbinding meer mogelijk vanaf de geboorteboomgaard naar Heirbaan 40 met de watermolen van Opalfene.

        Aangezien voetweg 51 hier door een aantrekkelijk stukje bosgebied langs de beek loopt is dit jammer.

        De eigenaars van het perceel op Heirbaan 40 bekeken samen met Regionaal Landschap een alternatieve route en stelden samen een nieuw traject voor langs de rand van het perceel, wat uiteindelijk een waardevoller tracé geeft, rustiger en tussen de bomen. De toegankelijkheid vanop de Heirbaan werd verbeterd en de doorgang werd aantrekkelijker gemaakt met constructies van houten trappen en paden.

    • Klimaat

      • Kennisgeving rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact.

        Het lokaal bestuur Ternat ondertekende in 2021 het Lokaal Energie en klimaatpact. Dit pact zet in op vier werven. Jaarlijks rapporteren we onze vooruitgang aan de Vlaamse overheid. 

      • Vereniging voor Openbaar Groen (VVOG): goedkeuring lidmaatschap en aanstelling effectief en plaatsvervangend gemeentelijke afgevaardigde.

        Het bestuur trad uit de Vereniging voor Openbaar Groen in 2011. Het lijkt echter raadzaam dat het bestuur opnieuw lid wordt van deze vereniging gezien de meerwaarde op vlak van advies en ondersteuning die geboden kan worden. Voorgesteld wordt om opnieuw toe te treden tot WOG, de statuten goed te keuren en een effectief en plaatsvervangend gemeentelijk afgevaardigde aan te stellen voor de resterende duur van de legislatuur.

      • Gemeentelijk energie- en klimaatactieplan (SECAP): goedkeuring.

        Om de CO2 uitstoot (en eventuele andere broeikasgassen) op ons grondgebied tegen 2030 met ten minste 40% terug te dringen werd in samenwerking met de provincie een klimaatactieplan opgesteld. 

    • Mobiliteit

      • Goedkeuring gemeentelijk aanvullend reglement: invoeren parkeervakken en parkeerstroken in de Bosstraat te 1742 Ternat.

        In de Bosstraat te 1742 Ternat worden parkeerstroken en parkeervakken ingevoerd ter hoogte van de aansluiting met de Meersstraat.

      • Goedkeuring gemeentelijk aanvullend reglement betreffende de Bodegemstraat te 1740 Ternat: wijziging snelheidsregime van 50 km/uur naar 70 km/uur.

        Een snelheidsregime van 70 km/uur wordt ingevoerd in de Bodegemstraat te 1740 Ternat vanaf de Dilbeeksesteenweg in de richting van Sint-Martens-Bodegem.

      • Goedkeuring gemeentelijk aanvullend reglement: Assesteenweg (N285) te Ternat.

        Op de Assesteenweg in Ternat werd in de projectzone tussen de Nattestraat en de Vianestraat nieuwe fietspaden aangelegd. Bijkomend werden kruispunten en bushaltes veiliger gemaakt.

    • MAT

      • Vernieuwd organogram en wijzigingen personeelsplan.

        Naar aanleiding van een aantal vaststellingen in de dagdagelijkse werking van de organisatie dringen er zich enkele wijzigingen in het personeelsplan van het lokaal bestuur Ternat op.

        Het managementteam heeft zich gedurende een aantal weken beraad over de meest noodzakelijke wijzigingen.

        Ter verduidelijking volgende bijlagen:

        - Het vernieuwde organogram

        - Het aangepaste personeelsplan – de wijzigingen worden aangeduid in het rood

        - Het gewijzigde personeelsplan en de budgettaire vertaling ervan geeft aanleiding tot een geraamde bijkomende financiële impact van € 36.544,87 voor het boekjaar 2023. Dit in de veronderstelling dat o.a. de bijkomende aanwervingen kunnen worden gerealiseerd en afhankelijk van het moment van effectieve indiensttreding.

        - Nota ter verduidelijking van de wijzigingen in het organogram